Hur går det för era 07:or?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare horsewhisper
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 122
  • Visningar Visningar 74 584
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or?

kan uppdatera lite om Namir, han trivs på betet men han har nog bränt mulen i det fina vädret.
Han har även börjat få massa vita hår, både mamma och pappa är stikselhåriga fuxar. Vad tror ni får han bli kvar som fux eller blir det en skimmel?
Nya bilder:

*kl*

Idag har Ariel både testat sidepull och smakat på ett äppelbett. Hon tyckte bettet var väldigt gott... Funderar nästan på att vänja in henne på sådant bett istället för traditionellt metallbett, men jag har inte bestämt mig än.

Ariel i sidepull:

20897524.jpg

*kl*

Idag har Ariel både testat sidepull och smakat på ett äppelbett. Hon tyckte bettet var väldigt gott... Funderar nästan på att vänja in henne på sådant bett istället för traditionellt metallbett, men jag har inte bestämt mig än.

Ariel i sidepull:

20897524.jpg

Jag ska lätt vänja in min lilla med gummibett :) Tar nog äpple eller ett nova :)

Ariel är så söt !!!!! :D:D:D

*KL*

Igår blev min Raket 1 år gammal:D, men har inte hunnit mäta honom:o...*svär en ramsa över helgjobb*:mad:

Här står han med sin kompis:
Grabb080529_2.jpg

...som försökte äta upp honom strax före:eek:
Grabb080529_1.jpg

hej!!!!
idag när jag skulle hälsa på min fina zissel på sitt unghästbete så höll jag på att köra av vägen.. såg min fina häst som stog ca 20 m ifrån mig och hon hade två överben på vardera framben mitt imellan knäna och kotorna stora som pingisbollar. vad kan ha hänt!!! hon ömade lite, de var varma men hon haltade inte, markerade lite i trav. har någon varit med om något liknande? jag tog på kylbalsam :confused:

Han har även börjat få massa vita hår, både mamma och pappa är stikselhåriga fuxar. Vad tror ni får han bli kvar som fux eller blir det en skimmel?

Två fuxar kan inte få en skimmel, så om han blir skimmel är det nog fel pappa. :crazy:

Med tanke på hur torrt det varit, så har det nog blivit så hårt i marken att hon fått kompensatoriska överben.

Om inte jag minns helt fel så måste en utav föräldrarna till fölet vara skimmel, för att fölet ska kunna bli det.

//Diana

Helt korrekt! Skimmel är INTE ett dolt anlag. Om inte någon utav föräldrarna har det, kan inte avkomman ha det. Hästens färggenetik är egentligen väldigt enkel. ;)

Allt gick så himla bra med lastning och allt, hon bara knalla in:love:
Nu har jag varit och fotat lite, inte de bästa bilderna men men...
Hon mår i allafall jättebra, har hittat en "bästis" bland två-åringarna så det känns skönt.
Ninja
20948903.jpg

20948906.jpg

Ska försöka mäta henne snart igen, hon var ca 139 cm när hon åkte för tre veckor sedan och jag tycker det ser ut som hon ökat lite till:laugh:
Inka

*kl*

Min tjej fyller 1 år på fredag! Dessutom har hon fått sina 15 minutes of fame, på förstasidan av Ridsports annonsbilaga!

"Plutten" (eg. Björne) är jätteduktig. Han har börjat behålla tålamodet såpass att man kan verka honom ordentligt vilket var en halv omöjlighet innan. Han ska visas på kallblodspremieringen i sommar, mest som miljöträning och så får vi se hur han tar det. Förmodligen bra, peppar peppar, eftersom att han är så lugn och snäll.

Förra veckan gick han med som handhäst när jag var ute och red min ena häst och det gick mycket bra. Busig är han ju visserligen och försökte busa igång min lilla Starlight genom att bita henne i nacken då och då men med några tillrättavisningar från både mig och henne gick han jättebra och pinnade på i en ordentlig trav. Jag har också försökt mig på att tömköra honom men det gick väl sådär. Det fick bli tömkörning i grimma i en liten inhägnad men han tyckte väl inte riktigt att det var bekvämt så det tar vi i sommar när tiden kanske räcker till för att jobba mer ingående. Longering har han ju också provat på och med hyfsat resultat för en nybörjare och han är helt underbar att lasta och köra transport med. När han kommer ut ser han ut som "Åh, coolt, var det hit vi kom nu! Ska vi gå och se oss omkring matte?"

Jag är mycket nöjd med vårt senaste föl trots att det har varit lite tight om tid för hanteringen. Det verkar inte ha tagit någon större skada på honom som tur är.

Vad är Nova? :confused: Haha, ja jag är ju lite partisk, men jag tycker också hon är söt. :angel:

Weronova bett :) En serie bett utvecklade speciellt för känsliga hästar. Älskar deras gummibett, är gjorda i sillicon istället för syntet så att man slipper friktionen och "bränning" som kan bli med vanliga gummibett.

Va ute me not so cool idag och tränade lite på att gå över bommarna.. de gick super.. höjde dem lite och :bow: vad bra de gick.. måste filma nästa gång =D dock va de bara tre gånger åt varje håll. :)

*KL*

Jahapp, då har antalet ettårshingstar minskat i hagen. "Lill-Johan" har gått och skadat sig, förmodligen en rejäl gaffelbandsskada och får stå i stallet istället. Så nu är det bara Toby och Lanzelot i hagen som fräser runt.

Trist att en så ung häst ska få tillbringa en sommar på sjukan, dvs stall o senare sjukhage.:(

Åh., en till som har skadat sig!!! Min lilla flicka hade fått sig en spark igår så det blev att komma hem från betet och bli omplåstrad.
Sparken hade tagit på överarmen på högerfram, var ett jack på ca 3 cm långt inte så djupt. Hon var rejält svullen...men bara lite halt i traven. Så det bidde jod-omslag och vila, så nu blir de lite tråkigt ett tag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Tillbaka