Hur går beställning och betäckning till?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare johannaa
  • Startdatum Startdatum
J

johannaa

HEJ!

Jag ska betäcka för första gången:)
Men nu undrar jag lite saker:
Hur går man till väga när stoet väl är brunstigt?
Hur många insiminationer brukar man behöva?
Måste ban betala språngavgiften för varje dos?

Har tänkt betäcka mitt treåriga Cardento sto med Ludwigs champion:d
Någon som vet vad han nedärver för psyke?
Mitt sto är en pigg dam som kan bli ganska hetsig.

Tackar för svar! :)

Sv: Hur går beställning och betäckning till?

Lite fel forumdel nu.
Testa ställa din fråga på Avel istället, där lär du få en hel del svar.

Från och med i år så går det till så här:
Du går in på http://www.sprangrulla.se/ och registrerar ditt sto.
Du anmäler också till vilken seminstation du vill ta henne och till vilken hingst.
Då får du en räkning på först stoavgiften från ASVH
Du får också en bekräftelse från seminstation om att de tagit emot din anmälan.
När stoet är brunstigt eller börjar närma sig brunst så tar du kontakt med stationen och hör vad de har tider och rutiner. Sedan är det bara att köra dit stoet.
Ludwigs Champion har en språngavgift på 1700 + moms (2125 kr) som du får betala en gång när du börjar seminera stoet.
Hur många semineringar beror väldigt mycket på hur "bra" seminstation man har. Så det kan vara allt från till fyra på en brunst. Där jag lämnade mina ston förra året behövdes bara en seminering per brunst och alla utom ett av mina ston blev dräktiga på det första försöket (7 av 8 möjliga) det sista stoet blev dräktig på en seminering i brunsten efter.

Ludwig är själv en hård häst så det är något han kan lämna vidare till sina avkommor.

Har dom ändrat systemet nu?

Tur jag såg denna tråden, iofs ska vi inte betäcka iår då mitt sto fölar sent.

Och som hingsthållare måste jag bara kommentera att språngrulla.se är en gudagåva! Hade de tre första betäckningarna för året idag och all information fanns där både på sto, ägare och seminstation. Inga behov av fax, leta i gamla mail eller få torftig information med felstavningar över telefon!

Så glöm inte anmäla betäckningen där, hjälper alla! :)

Och som hingsthållare måste jag bara kommentera att språngrulla.se är en gudagåva! Hade de tre första betäckningarna för året idag och all information fanns där både på sto, ägare och seminstation. Inga behov av fax, leta i gamla mail eller få torftig information med felstavningar över telefon!

Så glöm inte anmäla betäckningen där, hjälper alla! :)

Nåt icke ASVH reggat sto?
Tänkte om det funkar även på de...

Jag tror att det ska funka att lägga till dem också, men alla igår var swb-ston.

Ston som inte finns i asvh:s hästregister kan man skriva in uppgifterna för. Det finns en info-sida som visar hela proceduren. Rek. alla att skaffa konto och lösen och kolla sidan även om man inte tänker betäcka i år!

Liknande trådar

Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 872
Avel Ni som har hingstar som betäcker naturligt...vad anser ni enklast/bäst. Håller både sto + hingst båda hästarna fritt i hagen håller...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 362
Senast: token
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 953
Senast: sandrafors
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 936
Senast: Molekyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka