Hur gammla var ni när ni "tog" fram eran första fölunge?

Nougat

Trådstartare
Hejsan!
Hur gammla var ni när ni tog fram eran första avkomma?:idea:
Funderar lite på vad jag skulle vilja göra i framtiden, efter gymnasiet, kom på att jag vill få fram en avkomma som jag kan behålla,(om det blir ett sto),som framtida avelssto.(självklart med godkänd pappa,och att mamman har gdk stam), så hur gammla var ni när ni avlade fram eran första avkomma?.

Skulle i sånna fall vilja avla på halvblod.
Tacksam för svar!
P.S. Hur kommer man på vad fölet ska heta?

Sv: Hur gammla var ni när ni "tog" fram eran första fölunge?

Jag köpte ett tvåårigt halvblodssto när jag var 16 år, hon betäcktes sen som treåring och fick alltså föl när jag var 18. Jag kunde inte jättemycket men hade vänner att fråga som var mer insatta än jag.

Jag har fött upp en hel del hästar efter det, men ingen blev faktiskt någonsin lika bra som den allra första. Dumt nog sålde jag honom som läromästare när han var 9 år, och det kommer jag alltid att ångra.

Namnet var svårt, min mamma hjälpte mig lite där :p

R.I.P. Chivas e National Zenith - Castello. (världens bästa häst)

Hehe, jag fick mitt första (hittills enda) föl när jag var 15 år gammal. Men att kalla det avla är nog att ta i. Snarare föröka... Stoet betäcktes med närmaste hingst och så här i efterhand är jag glad att jag åtminstone tog en av samma ras. :p

Jag döpte fölungen efter den häst som (genom en lååång historia) såg till att jag fick min första häst när jag var 11 år. Hästen hette Hampus. Väldigt originellt... Dock var både Fru Fjording och Haldo på tapeten innan.

Nu när jag är något äldre (:o) tänker jag avvakta med att avla tills mitt nuvarande sto bevisat något på tävlingsbanan.

Senast ändrad:

Första avkomman föddes några veckor innan jag tog studenten, jag var alltså 18 år gammal då.

Namnet gav sig ganska lätt i det första fallet. Det skulle vara något som började på 'C' och det fanns lite olika förslag, bland annat det hon döptes till. När hon sen tittade ut, på sin mors födelsedag, så var det helt enkelt en Cassiopeia :laugh:

Jag var 16 år när min första egna uppfödning föddes. Stoet betäcktes samma år som Svenska Haflingerföreningen grundades. Då fanns det bara två godkända haflingerhingstar att välja mellan här i landet! Mitt sto fick sedermera en godkänd son (efter en annan hingst än den förstfödde) som jag avlar på än. Han är far till min senaste uppfödning, ett sto född 2007.

Lycka till!

Jag var 35 när min fölunge föddes i mars förra året. Den första och kankse den enda, det vet jag inte ännu;)

Mitt sto's första avkomma föddes nu 2008. en liten hingst unge som heter Nox (nitrusoxide) ....

jag va 23 år

Jag var 27 när min första föddes (1/6-08) Jag hade massa fina namn på lager,men när hon väl tittade ut så passade dom inte alls..en dag stod jag bara där och ropade-Zorba! Vilket inte var något jag ens funderat på.Precis som om hon bara bestämde själv att hon hette så..och så blev det!

Jag var 20 år när min första avkomma föddes. Har haft jättebra hjälp av kunnigare inom avelssektorn när det gällt hingstval och skötsel av dräktigt sto osv.

Namn hade jag låånga listor på. När hon kom ut så kikade jag inte på dem utan vissta ganska snart vad hon skulle heta :love:

Jag betäckte mitt sto när jag 17 så hon föddes när jag var 18. Jg tycker att det var en ganska bra ålder då jag inte kände mig ha all den tid som krävdes för att ha häst just då. Och under de första åren så gör man ju inte så mycket med dem.. Så nu är hon 4 och inriden och helt perfekt. Alltid roligt med sin helt egna!

Namnet velade jag väldigt mycket med.. Mamman heter Apricot Pan och pappa Camiell- Flamingo Z..

Jag funderade på Apricot Star (hon är en bork med stjärn), sedan var det Flying Star (mormor heter Flying Pan), men sen så fick vi veta att när hennes mamma föddes så var tanken att hon skulle hete Créme Caramell.. SÅ då blev det ju helt självklart att hon skulle heta Créme Camielle :) Så hon fick både från mamma och pappa.. Jag tycker att man ska försöka få in föräldrarnas namn i avkomman på något sätt..

Oj vilket långt svar det blev :angel:

Jag var 21 år när min häst första avkomma födded. Jag hade sett en hingst i föreningens tidning, men han stod ju i USA. Vi skulle ställa ut mamman, och behövde en visare, men alla var upptagna så vi fick ringa runt. Fick tag i en kille, som skulle komma ut och hälsa på, och han frågade om vi skulle betäcka henne. Han hade nämligen en passande hingst till henne, helt nytagen från USA. Japp, såklart.. Hingsten jag gått och trånat efter..

Namnet hade jag gått och klurat på länge, hade ett helt papper med bara namn (långt innan stoet var betäckt) Visste att det skulle bli en hingst, så namnet var inte svårt =). Kunde inte sova när fölet hade fötts, så 5 på morognen döpte jag han. Zenegal och kallas Zigge eller Zpiggen

Jag var 21 när min första egna föddes, jobbade tidigare på stuteri.

Jag hade tänkte ut ett par namn innan födseln, alla med anknytning till både mamman och pappan, men när det lilla livet tittade ut så blev det något helt annat! :love:

Jag var 31 när jag fick mitt första föl... Hade varit med på en hel del fölningar innan- men ingen kändes som denna ändå ;) Fantastikst kul... Jag skulle nog kunna göra om det hur många ggr som helst :)
Bäse Bus heter Qahlua- pappan Qalle... Mitt första val var Qalle Qrokodil men han var för söt för att heta så ;)

Jag var 15 när min hittills enda kom till världen. Alldeles för ung, men stoet hade haft föl innan och jag hade hjälp nära till hands.

Jag var 18 år när mitt sto betäcktes och alltså 19 år när hon fölade. Det var mitt första(och förhoppningsvis inte sista) föl och stoets fjärde föl. Stoet heter Elma Vip och hingsten Rubesco, så fölet fick namnet Tabasco Vip, lite från mamman och lite från pappan :D

Liknande trådar

Avel Jag har ett 12-årigt halvblodssto som troligen inte kommer hålla för ridning och jag funderar nu på att ta ett föl på henne då hon rör...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
11 710
Senast: Miaa
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 936
Senast: Molekyl
·
Avel Jag sitter här och funderar och behöver bollplank! Förra året fick mitt sto ett sto föl på dygn 332, allt enligt skolboken - att stoet...
2
Svar
22
· Visningar
3 085
Senast: QuickStar
·
Avel Ja, hur funkar det om jag importerar en renrasig holsteiner och vill avla på stoet. Om jag tar en asvh-hingst - blir det gröna papper...
2
Svar
31
· Visningar
3 190
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka