Hur gammalt får stoet vara?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Meeis88
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 807
M

Meeis88

Hejsan har ett sto på 16år, funderar på att ta ett föl på henne, men hon har aldrig haft föl innan och min fråga är nu, är hon för gammal? Förövrigt är hon helt frisk och har bra hull på kroppen. Och någon som vet en bra sida med avelshingstar, gärna halvblod.

Mvh//Emelie

Sv: Hur gammalt får stoet vara?

Mitt sextonåriga connemarasto är precis konstaterat dräktig med sitt första föl.

Görel på forumet har också en äldre förstföderska (fast hon är dräktig med sitt andra).

Nej, hon är inte för gammal. En förlossningskanal hos en häst låser sig inte, man måste alltså inte betäcka inom en viss tid för att det ska gå bra. Gå in på avelsforum, där finns bra tips, även om hingstars fertilitet, det är väl så viktigt.

Finns flera trådar om detta ämne, men jag säger som alltid: Det svåra är att få äldre hästar dräktiga, när de väl är dräktiga har de inte svårare än yngre hästar med fölning osv. Till skillnad från människor och hundar t.ex. så stelnar inte hästens bäcken (förlossningskanal) med åldern. Min häst var 17 när hon fick sitt första, och 19 när hon fick sitt andra föl.

Det stämmer att jag har en relitivt åldersstigen dam:)

Hon indseminerades första gången som 15-åring och tog sig på första brunsten. Fick ett friskt föl efter en helt okomplicerad dräktighet. I år 17 år gammal är hon dräktig igen och tog sig även denna gång på första brunsten!
Duktig häst;)

hejsan, det är som de andra säger, får du henne dräktig så är det bara att tuta och köra!

men anledningen till det är inte att hästens becken inte skulle fastna, det är att hästens bäcken oftast inte behöver vidga sig överhuvudtaget, de är så stora redan!

*KL*

Lånar denna tråd då det är lite om samma ämne.
Finns det någon undersökning man kan göra av stoet för att se att den kan bära fram ett föl genom hela dräktigheten?
Alltså någon speciell undersökning för just det?

*KL*

Lånar denna tråd då det är lite om samma ämne.
Finns det någon undersökning man kan göra av stoet för att se att den kan bära fram ett föl genom hela dräktigheten?
Alltså någon speciell undersökning för just det?
Jag tyder frågan som om du undrar om man kan se hur kvaliten är på livmodern? Man kan, som du säkert vet, kolla stoet innan med ultraljud. Man kan se om stoet har cystor. Om hon har det kan det betyda att det är svårare för det befruktade ägget att "sätta sig fast" i livmodern. Man ser också om livmodern är sammandragen fint och man ser om det står vätska. Om det gör det, och det kanske har gjort så ett tag, kan det betyda att livmodern är av sämre kvalite för vätskan kan innehålla bakterier. Man kan odla, kolla om det finns bakterier och därefter, om så är, både skölja livmodern och sätta in antibiotika. Men du kanske undrade om man med ett prov kan kolla kvaliten på slemhinnan i livmodern?. Teoretiskt borde det gå med en biopsi men har aldrig, hitentills, hört någon som gjort det.

Ja.. kvaliten på livmodern bla.
Men jag undrar om det finns någon kontroll som veterinär kan göra (klinik eller inte spelar ingen roll) och kolla att hästen inte är för gammal för att få första fölet. Men det kanske inte finns... Jag vill ju ha glasklart för mej att det är ok. Men det är väl alltid en risk att ta föl antar jag. Men man vill ju känna att man gjort allt i sin makt för att det ska vara så riskfritt som möjligt.

Hmm.. jag får nog adoptera en fölis ist... :idea: :D

Men vilken risk utsätter man sitt sto för genom att ta föl första gången vid 16 års ålder kontra 10 år?

Det är ju tyvärr alltid en risk med att ta föl på sitt sto. Man får helt enkelt bestämma sig för om man tycker att det är värt risken.

Det jag känner till om förstföderskor vid 10 års eller 16 års ålder är att det spelar ingen roll. Se på Helena Lundbäcks Mynta som nu för första gången är dräktig. Även om du betäcker en fyra- åring så kan du aldrig garantera att det går bra. Om det blir fellägen har det inte med åldern att göra. Det som har med åldern att göra är att det inte är givet att hästen är pigg och stark ju äldre den blir, men det ser du ju själv om din häst är.

Ja.. kvaliten på livmodern bla.

Men vilken risk utsätter man sitt sto för genom att ta föl första gången vid 16 års ålder kontra 10 år?

Det är ingen skillnad i risk mellan fölning för en 10-åring vs en 16-åring. Däremot har jag läst någonstans att äldre förstföderskor ofta får mindre fölungar, men att fölen relativt snabbt brukar ta igen detta.
Stämmer iaf på mitt sto (17 vid första fölningen) Hennes fölunge var inte mkt större än en Whippet (kunde gå upprätt under lägsta punkten på magen på sin mamma som bara var 158cm). Ett par månader senare (till fölvisningen) var hon bara knappt märkbart mindre än de andra fölisarna.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 069
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 040
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 563
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 760
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka