Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Gnist skrev:Men det gör man ju i alla fall, som uppfödare de 8 veckor som valparna bor "hemma"
Gnist skrev:Det beror helt på hur engagerad uppfödaren är i sina valpar skulle jag vilja säga..
jackrussellterrier skrev:Hej
När jag har köpt valp har den varit 8v.
Men jag har sålt valpar som varit mellan 8v och 6mån.
Numera tänker jag inte lämna valpar förrän de är 9v, eftersom det
är så mycket som sker när den är 8v. Den skall vacc, chippas mm.
Så för att vara säker på att allt är ok får den stanna en vecka till.
Appropå den sociala träningen så håller man ju på med den från
första
dagen, man väger valpen kollar att den är varm och go att den mår
bra helt enkelt.
villi skrev:Vi fick lära oss raka motstsen på etologikursen. Studier hade gjorts som visade att valpar som flyttar vid 10-11 veckors ålder hade mindre problem med rädsla jämfört med de som flyttar vid 8 veckors ålder. Så forskarna kommer tydligen fram till olika saker...
villi skrev:Eftersom jag blev lite osäker på mitt minne (det var trots allt två år sen jag läste kursen...) har jag nu letat fram anteckningarna från den föreläsningen. Det fanns ett diagram med följande resultat som visar hur stor del som utvisade rädsla inom varje åldersgrupp (alltså den ålder som de hämtas):
Rädsla för andra hundar:
6-7v: 16%
8-9v: 25%
10-11v: 27%
12-13v: 24%
14-15v: 36%
16-24v: 30%
Trafikrädsla:
6-7v: 17%
8-9v: 20%
10-11v: 19%
12-13v: 21%
14-15v: 15%
16-24v: 35%
Alltså: Jag hade inte kommit ihåg helt rätt. Det som man skulle tolka utifrån det här diagrammet var att det var bäst att hämta valpen innan 14 veckors ålder. Sen har jag ett minne av att föreläsaren sa någonting om att det var bättre att hämta valpen vid 10v än 8v, även om det inte är någon slutsats som man kan dra utifrån den här studien.