Hur gammal va eran valp när ni fick hem den?

Sv: Hur gammal va eran valp när ni fick hem den?

Men det gör man ju i alla fall, som uppfödare de 8 veckor som valparna bor "hemma" :cool:

Gnist skrev:
Men det gör man ju i alla fall, som uppfödare de 8 veckor som valparna bor "hemma" :cool:

Nja det beror ju på hur stor uppfödningen är ;) Har man fyra kullar kan det vara svårt men har man bara en är det ju lättare.

Det beror helt på hur engagerad uppfödaren är i sina valpar skulle jag vilja säga..

Gnist skrev:
Det beror helt på hur engagerad uppfödaren är i sina valpar skulle jag vilja säga..

Ja självklart....nu drar jag inte alla uppfödare över en kam eftersom jag själv skall påbörja min uppfödning men jag gav bara exampel :)

hej vi fick hem våran Ena amstaff valp när den är 8 veckor...Så det är ju då de flesta säljer dom..men vissa säljer hund valpar när dom är 9-10 veckor..det beror helt på vad det är för ras!!!

:banana:

Tiken var precis 8v och hanen var 12v.

Hej
När jag har köpt valp har den varit 8v.

Men jag har sålt valpar som varit mellan 8v och 6mån.

Numera tänker jag inte lämna valpar förrän de är 9v, eftersom det

är så mycket som sker när den är 8v. Den skall vacc, chippas mm.

Så för att vara säker på att allt är ok får den stanna en vecka till.

Appropå den sociala träningen så håller man ju på med den från

första

dagen, man väger valpen kollar att den är varm och go att den mår

bra helt enkelt.:bump:

jackrussellterrier skrev:
Hej
När jag har köpt valp har den varit 8v.

Men jag har sålt valpar som varit mellan 8v och 6mån.

Numera tänker jag inte lämna valpar förrän de är 9v, eftersom det

är så mycket som sker när den är 8v. Den skall vacc, chippas mm.

Så för att vara säker på att allt är ok får den stanna en vecka till.

Appropå den sociala träningen så håller man ju på med den från

första

dagen, man väger valpen kollar att den är varm och go att den mår

bra helt enkelt.:bump:

Många vaccinerar+vet osv vid 7 veckors ålder. Det går därför utmärkt att lämna valparna den 8:e veckan

Min valp var 8 veckor när jag hämtade honom men en bekant till oss hämtade sin valp när den var 3-4 månader tror jag att det var (från samma uppfödare men en tidigare kull) för de skulle hälsa på släktingar i Finland. Men det har gått hur bra som helst med den hunden i alla fall.

//Smulis

Jag kommer att hämta min valp när hon är 8veckor..alltså den 22april.
längtar som bara den efter henne*ler*

Samma situation..

*lånar knapp*

Jag hade själv beställt flygbiljetter hem till tjocka släkten flera månader innan jag hittade "min" uppfödare och biljetterna gick inte att avboka. Så min valp får vara kvar en vecka extra så jag kommer hämta henne när hon är precis 9 veckor, känns inte jättekul men jag hoppas jag inte missar särskilt mycket...

Vi fick lära oss raka motstsen på etologikursen. Studier hade gjorts som visade att valpar som flyttar vid 10-11 veckors ålder hade mindre problem med rädsla jämfört med de som flyttar vid 8 veckors ålder. Så forskarna kommer tydligen fram till olika saker...

villi skrev:
Vi fick lära oss raka motstsen på etologikursen. Studier hade gjorts som visade att valpar som flyttar vid 10-11 veckors ålder hade mindre problem med rädsla jämfört med de som flyttar vid 8 veckors ålder. Så forskarna kommer tydligen fram till olika saker...

Jasså...Ja det är väl kanske olika beroende på ras och metod.

Eftersom jag blev lite osäker på mitt minne (det var trots allt två år sen jag läste kursen...) har jag nu letat fram anteckningarna från den föreläsningen. Det fanns ett diagram med följande resultat som visar hur stor del som utvisade rädsla inom varje åldersgrupp (alltså den ålder som de hämtas):

Rädsla för andra hundar:
6-7v: 16%
8-9v: 25%
10-11v: 27%
12-13v: 24%
14-15v: 36%
16-24v: 30%

Trafikrädsla:
6-7v: 17%
8-9v: 20%
10-11v: 19%
12-13v: 21%
14-15v: 15%
16-24v: 35%

Alltså: Jag hade inte kommit ihåg helt rätt. Det som man skulle tolka utifrån det här diagrammet var att det var bäst att hämta valpen innan 14 veckors ålder. Sen har jag ett minne av att föreläsaren sa någonting om att det var bättre att hämta valpen vid 10v än 8v, även om det inte är någon slutsats som man kan dra utifrån den här studien.

villi skrev:
Eftersom jag blev lite osäker på mitt minne (det var trots allt två år sen jag läste kursen...) har jag nu letat fram anteckningarna från den föreläsningen. Det fanns ett diagram med följande resultat som visar hur stor del som utvisade rädsla inom varje åldersgrupp (alltså den ålder som de hämtas):

Rädsla för andra hundar:
6-7v: 16%
8-9v: 25%
10-11v: 27%
12-13v: 24%
14-15v: 36%
16-24v: 30%

Trafikrädsla:
6-7v: 17%
8-9v: 20%
10-11v: 19%
12-13v: 21%
14-15v: 15%
16-24v: 35%

Alltså: Jag hade inte kommit ihåg helt rätt. Det som man skulle tolka utifrån det här diagrammet var att det var bäst att hämta valpen innan 14 veckors ålder. Sen har jag ett minne av att föreläsaren sa någonting om att det var bättre att hämta valpen vid 10v än 8v, även om det inte är någon slutsats som man kan dra utifrån den här studien.

HEJ!

Jag har läst någonstans att man ska ha introduserat 10 nya miljöer och underlag för valpen när den har blivit 8v.Eftersom den har mamma och uppfödare med sig blir den sociala träningen trygg och lugn.Det medför att man som uppfödare får lägga ner ganska mycket arbete under valptiden.Att träna olika miljöer är inte så konstig som det låter,mycket kan man göra på hemma plan.Däremot ingen träning i att umgås med andra hundar förrän valpen är vacc. och vaccinet har tagit.
:idea:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
921
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 788
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 199
Övr. Hund Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag...
Svar
19
· Visningar
2 014

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka