Hur gammal ska kaninen vara?

J

Juliando

Hejsan jag undrar om det är någon som vet hur gammal kaninen ska vara för att få sin första kull. :confused:
Min kompis kanin är 1 ½ ungefär och hon vill gärna ta en kull på henne och jag har 2 kaniner 1 hermelin korsning som har under bett och han får man inte avla på men sen har jag en 5-6 årig blandning som är fullt frisk och har aldrig haft "sjukdomar" bara ögon inflammation. och min kompis har också 2 kaniner 1 hona (1½ åringen) och en hane som är 5år men han har högt temperament och hon vill inte ungar med samma så jag undrar hur gamla måste kaninerna vara? :)

Sv: Hur gammal ska kaninen vara?

Det rekommenderas att kaniner ska paras innan ett års ålder för första kullen. Ju äldre hon blir desto större komplikationer blir det.
Jag skulle inte para henne.

Senast ändrad:

Min grannes kaninhona va nästan 2 år när hon fick sin första kull med min hane, dock blev det två döfödda ungar första gången...
Andra gången blev det 5 levande och 1 död unge...
Men om honan är helt frisk och i bra kondition så borde det funka, det sa en veteninär till mig.

Hade hon varit en jätteras (ex belgisk jätte), så hade jag kunnat tänka mig att ta en kull på en hona som är 1½ år och är i bra kondition.
Detta för att de mognar senare än de andra raserna.
Men en kanin av dvärgras, så hade jag nog tvekat.
De vill jag ska vara under året, eller max 1 år och någon månad.
Tidigast anser jag att kaninen ska vara 7 månader för dvärgraser och 9-10 för större raser.

Man ska absolut inte para en kanin som är ett år eller äldre.

Bäckenbenet har blivit stel samt att det produceras mer fett i livmodern vilket kan innebära att kaninen ej orkar föda ut sina ungar så både hon och ungarna kan dö..

Visst några kaniner har lyckats fast dom varit äldre men jag skulle ALDRIG chansa..

Oej tack så mycket för svaren! :D

Då hade ju vi ändå väldigt tur, att ungarna & mamman överlevde.
Men veterinärerna jag frågade sa att det inte skulle vara någon fara... Och hon var ju i bra kondition så det gick ju bra till slut :)

Att bäckenet stelnar, gäller inte på kaniner.
Enbart marsvin.
Däremot blir det mindre elastiskt, men det innebär inte att det stelnar.
Det som är, är att honan lättare samlar på sig fett.
Vilket kan leda till komplikationer vid födseln.
Men återigen, så stelnar bäckenet inte.

Okej tack en gång till för svaren men nu ska hon få ungar har vi bestämt vi ska para henne i helgen men Lipton (5årnigen) :D
Fast vi ska banta henne lite också för hon är lite sjok ;) men har bra kondition :)

Man kan ju undra varför du frågar och sådär, eftersom du ändå gör tvärtemot vad alla säger.

Är kaninen tjock nu, så skulle jag absolut inte para henne. Helst ska dom ju aldrig vara över ett år, men är dom i bra hull och kondition så kan det fungera.

För nån vecka sen bara var det en tråd om en tvåårig kaninhona som dött av att försöka få ut sina ungar.

Jag förstår faktiskt inte varför man chansar? Tänker man inte på kanin, utan man bara måååste ha små söta ulltussar?
Det är kaninen som kommer att må dåligt om det inte går som det ska (och ja, jag vet, det kan även gå dåligt om kaninen är yngre), inte du.

Håller med nagellacksberoende

Det är ju bättre att ha 1 levande hona en en död plus döda ungar.
Fast jag funderar att ta kull på min hona hon är 2 månader fast när hon blir lite större såklart. Såå synd att grammems kanin är kastrerad för han är ju såå söt

/ G

Liknande trådar

Däggdjur Hejsan! För ett tag sedan så gick min hankanin som jag haft i några år bort, och jag märkte snabbt att min hona blev lite nedstämd. Så...
Svar
1
· Visningar
1 374
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Jag har ju haft en rätt jobbig höst vinter med årets sista kull som blev chockartat stor. (11 på en liten Amristik) 6 var över 100 gram...
33 34 35
Svar
684
· Visningar
33 627
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 324
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 140
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar