Hur gammal ska hästar egentligen vara för att gå i form/på tygeln?

M

Mojma

Hallå! En tråd till av mig med en fundering jag kom på just nu. Många säger att ju tidigare en häst lär sig att gå i bra form & på tygeln, desto bättre är det. Andra säger att unghästar "inte ska" gå så ännu. (pga att de inte kan vara tillräckligt starka än) Så, hur gamla ska de vara när de bör ha lärt sig detta? Beror naturligtvis på¨vad den gjort tidigare & hur mkt tränad den är osv, men ändå, på ett ungefär vad skulle ni tippa på?

Sv: Hur gammal ska hästar egentligen vara för att gå i form/på tygeln?

Unghästform ska de väl kunna gå i ganska omgående, som treåringar kanske? Om man börjar sitta på dem på hösten när de är två. Samling är det naturligtvis inte fråga om så tidigt, men eftergift skulle jag nog sikta mot redan från början, så snart de förstått skänkeln och går fram.

Det är väl mest lämpligt att rida dom i rätt form från början för att inte slita på framben och rygg?

Sen får man ju rida i en form som är bra för den hästen och den utbildning den har. Man rider inte i grand prix form på en 3 åring.

Ja precis. Många använder "gummisnoddar" / halsfärlängare, både instruktörer har jag hört rekommenderat detta plus ridskolelärare till deras ponnys men också privatekipage. Nu undrar jag vad ni har / om ni har erfarenhet av dessa? Jag har använt ett par gånger & tkr. det funkar bra. Men vissa tror också att de "låser" hästen för mycket. Så jag är lite lkuven gällande detta skulle vara bra att höra ännu fler personers åsikter angående detta.

Man kan ju rida hästen i olika former. Som en tidgare skrev så är det ju klart att en unghäst på tre år ska gå i en grand prix form. Jag är av den typen oxå som tycker att det inte är super viktigt att den går i en korekt form varje gång man rider men vill endå känna att hästen jobbar på bra med ryggen och inte hänger för mkt i tygel.

Halsförlängare i övrigt eller till unghästar??

Att hästen kröker på nacken med hjälp av en inspänning innebär inte att hästen "går på tygeln" eller att den går i form.

Jag brukar ha som mål att hästen på våren som fyraåring ska gå i en lite lägre form och på vintern kunna höja formen lite, 5åringar tycker ja ska kunna gå i någolunda bra form.

Vad skulle ni säga får fram hästen till att vilja & kunna gå i form? Vad tycker ni?

Om hästen går framåt (har framåtbjudning) och svarar på lätta förhållningar som du gör med jämna mellanrum för att samla upp hästen lite, då kommer den också att gå i rätt form. Du märker detta genom att hästen har ett lätt stöd i din hand och att den svarar både framåt och tillbaka.

den kan gå i form i princip direkt:) självklart inte korrekt eftersom den är umusklad men den kan vara eftergiven:) man kan inte kräva att den ska göra det men vissa gör det automatiskt så då är det bara att låta dom gå där. om den inte gör det själv skulle jag nog vänta i några månader innan jag började försöka lite lätt:)

De flesta treåringar jag ridit in har erbjudits stöd från början. När hästen sen lär sig frammåtdrivande hjälper så söker den sig till eftergift automatiskt.

Men jag tänker aldrig, nu ska jag minsann rida den på tygeln. Det tänker jag aldrig, min sexåring rids egentligen på samma sätt. Erbjuds stöd, jag driver hästen kommer till eftergift dirket.
Sen bromsar jag upp och kräver samling emellanåt. Sen kan jag rida tvärtom ibland lägga honom riktigt låg.

Hästar skall väll alltid arbeta i form, hjorthals och svanryg är ju inte sà trevigt.

Hur hästens unghästform ser ut beror ju helt pà exteriören och naturligaförutsättningar, sà länge hästen har en duktig ryttare.

Att inte rida hásten i form är skadligt och dàligt arbete, har unghásten en dàlig exteriör och dàlia förutsáttningar för att arbeta korrekt màste man redan fràn början korrigera och lära hästen att arbeta rätt. Gör man inte det korrekt sà blir hästen ingen trevlig och hàllbar ridhäst.

Sà jag tycker att hästen alltid skall arbeta med en god ATTITYD, jag gillar uttrycket attityd mer än att gà pà tygeln, eftersom "attityd" handlar om hela hästen, det gör ifs "pà tygen" oxà men blir ofta taget för böja pà nacken.

Vad skulle ni säga får fram hästen till att vilja & kunna gå i form? Vad tycker ni?

Ja inte halsförlängare iaf. Innan du sätter dig på en häst och tror att du ska kunna rida den i form, måste du först veta VAD form är för något. Var kommer formen ifrån. Du måste förstå det i teorin, innan du kan utföra det i praktiken.

Läs, läs allt du kommer över, läs Louise Nathorst, Kyra Kyrklund, och med ett visst mått av utgallringsförmåga, kan man även läsa sig till och lära sig mycket av Buke.

Först och främst så går en häst alltid i en form. Denna form kan se olika ut och ha olika eller inget ändamål.

En unghäst bör gå i den form som utefter deras fysiska och mentala förutsättning passar dem bäst. Vissa hästar växer länge och bör rent fysiskt inte ens sittas på fören de är i 4 års åldern och vissa växer långsamt "i huvudet" och bör inte ställas krav på fören i en äldre ålder.

Vad din unghäst behöver måste DU som ägare och ryttare avgöra, eller åtminstone någon som känner hästen. Folk på ett forum eller böcker kan ge riktlinjer men i slutändan handlar det om den individuella hästen.

Sen anser jag att man inte ska använda halsförlängare eller gummisnodd på någon häst, någonsin. Båda två ger en negativ återkoppling och en onaturlig eftergift = skadar med än hjälper. Kan man inte få sin häst avslappnad på annat sätt, bör man nog snarare byta instruktör än att slänga på hästen fler saker.

jag skulle vilja att du definierar vad DU menar med "bra form / på tygeln" för enligt mig är en ändamålsmässig form något som man generellt strävar efter under hela hästens liv, och den förändras även under detta. Därmed finns det inte EN specifik form som "en unghäst" ska eller inte ska gå i, utan det måste läggas till individen.

Dessutom låter det som att du kanske inte har så stor erfarenhet utav unghästar, vilket får mig att tro att det bästa du kan göra är att skaffa dig en duktig tränare, som kan hjälpa till med BÅDE markarbete och ridning. Att se till att hästen är longerad, tömkörd och helst inkörd är något som enligt mig är lika viktigt som ridning under unghäst tiden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 058
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar