Sv: Hur gammal ska hästar egentligen vara för att gå i form/på tygeln?
Först och främst så går en häst alltid i en form. Denna form kan se olika ut och ha olika eller inget ändamål.
En unghäst bör gå i den form som utefter deras fysiska och mentala förutsättning passar dem bäst. Vissa hästar växer länge och bör rent fysiskt inte ens sittas på fören de är i 4 års åldern och vissa växer långsamt "i huvudet" och bör inte ställas krav på fören i en äldre ålder.
Vad din unghäst behöver måste DU som ägare och ryttare avgöra, eller åtminstone någon som känner hästen. Folk på ett forum eller böcker kan ge riktlinjer men i slutändan handlar det om den individuella hästen.
Sen anser jag att man inte ska använda halsförlängare eller gummisnodd på någon häst, någonsin. Båda två ger en negativ återkoppling och en onaturlig eftergift = skadar med än hjälper. Kan man inte få sin häst avslappnad på annat sätt, bör man nog snarare byta instruktör än att slänga på hästen fler saker.
jag skulle vilja att du definierar vad DU menar med "bra form / på tygeln" för enligt mig är en ändamålsmässig form något som man generellt strävar efter under hela hästens liv, och den förändras även under detta. Därmed finns det inte EN specifik form som "en unghäst" ska eller inte ska gå i, utan det måste läggas till individen.
Dessutom låter det som att du kanske inte har så stor erfarenhet utav unghästar, vilket får mig att tro att det bästa du kan göra är att skaffa dig en duktig tränare, som kan hjälpa till med BÅDE markarbete och ridning. Att se till att hästen är longerad, tömkörd och helst inkörd är något som enligt mig är lika viktigt som ridning under unghäst tiden.