Eftersom du är 15 år och det är din första häst så ska du titta efter en läromästare som du kan ha roligt ihop med och som du kan lita på. En läromästare är en häst som gör rätt när du gör rätt och som inte håller på och bråkar runt allt och inget. Hade du varit min dotter så hade jag tittat på hästar som var minst 12 år och inte äldre än 16 år, ta och ge något år om man hittar hästen med stort H.
Då har hästen hunnit lära sig tillräckligt mycket för att kunna bli en bra läromästare. En häst som är runt 12 år som inte har varit sjuk eller skadad har också visat att den håller för ridning och det är ju en fördel så att den inte går sönder det första den gör. Det är ändå en stor risk för skador när en häst byter ryttare, miljö och hovslagare.
Mitt tips är att provrida hästen flera gånger i olika miljöer och i olika väderförhållanden också om det är möjligt. Endel hästar blir heltokiga när det blåser t.ex. och det är ju inte så kul om det är omöjligt att rida de dagarna som det blåser. Du ska också se till att få hämta hästen själv i hagen så du ser hur den beter sig där, rykta, ta hovarna och sadla och tränsa själv. Provlasta hästen, starta en klippmaskin intill den och stryk den mot hästen och allt annat runt omkring så att du får hem en schysst häst. Tänk också på att när du får hem hästen så måste den få tid på sig att acklimatisera sig. Första dagarna behöver den bara få gå i hagen och lära känna sina nya kompisar och bara få bli borstad och visiterad. I slutet av veckan kan du gå promenader med den och sedan kan du börja rida lite lugnt veckan därpå. Gör du det så har du igen det senare för då slipper du förhoppningsvis att få en häst som flippar ur för att den inte kan hantera flytten. Hästen kommer ju ändå att ändra sig i början eftersom de flesta hästar testar sin nya ryttare på ett eller annat sätt. Ibland kommer testningen omedelbart och ibland kommer det först efter 6-8 veckor. Då är det bara att se till att vara konsekvent som alltid när man hanterar hästar och rida ut stormen.
Lycka till med ditt hästletande