Hur gammal får en kanin vara som ska paras

M

MatildaVivvi

Jag har en kanin som är ca 6 år, är hon för gammal för att paras?
Hon har fått ungar en gång innan när hon var ca ett år.
Tacksam för svar

Sv: Hur gammal får en kanin vara som ska paras

Normalt sett har man kaninerna i avel tills de blir runt 3 år, kanske 4 så din är lite gammal tyvärr

Okej men vad händer om man parar dom vid 6årsålder då?

Hon kanske inte få ungar eller såfår hon missfall. Eller så blir det hennes död :crazy:.

Mvh
Emma

Som sagt, hennes kropp klarar antagligen inte påfrestningen, så para henne inte nu

Det mest troliga är att det "inte tar sig" men jag vet många som parat sina och sen har de dött när de ska få ungarna pga att kroppen inte klarar av det

Om honan är i bra skick kan hon visst klara en kull. Jag brukar/brukade pensionera mina honor från avel vid 5 år.
Även om din hona är i bra skick skulle jag tveka eftersom det är såpass länge hon fick den första kullen. De lägger lätt på sig en del fett (även "osynligt" som kan krångla till det för dem och de får då svårt att få ut ungarna. Sen är det väldigt påfrestande för dem att gå med ungar i 8 veckor.

Okej, tack för alla svaren, ja har bestämt mig att låta henne gå oparad. Ha ha.
Det är inte värt att hon mår dåligt för det

Hej jag undrar en sak,
Min kanin är ungefär 4 månader och min kompis har en kanin som är 3 år
kan min kanin och hennes få kaninungar fasst det är en stor åldersskillnad ?

MVH Anna

Hej jag undrar en sak,
Min kanin är ungefär 4 månader och min kompis har en kanin som är 3 år
kan min kanin och hennes få kaninungar fasst det är en stor åldersskillnad ?

MVH Anna

Klart de kan det.
Parade min hona som då var 11 månader, med min hane som då var 3 år och 4 månader.
Att den ena är äldre brukar inte ha någon betydelse, så länge honan inte är alltför gammal om det är första kullen.
Är det honan som är 3 år och inte fått kull innan, skulle jag inte para.
Just pga de komplikationer som kan tillstöta (risk att kullen blir hennes död, om man har otur).
Är honan den som är 4 månader, så ska du ju självklart vänta tills den blir äldre.
Jag personligen skulle aldrig para någon kanin innan 7 månaders ålder, oavsett kön.
Detta för att jag vill se hur de utvecklas som individer och i temperament, samt att vara säker på att de är tillräckligt mogna.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 565
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur HUR får jag kaninernas hö att hållas så att de kan äta det men inte sprida ut det i hela hushållet. Har två kaniner som går lösa inne...
Svar
0
· Visningar
912
Senast: vinkelina
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 500

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Kålpudding med potatis I

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat