Hur gammal är kattungen?

Seabaz

Trådstartare
Hur gammal skulle ni tippa den här kattungen vara?

*Den kan klättra och har full koll på det här med klor in-klor ut
*Den har blå ögon
*Den är väldigt liten (född ute, mamman förvildad katt)
*Den tvättar sig själv
*Den spinner
*Den lapar (mjölkersättning och vatten)

*Vi har haft den en vecka nu och avföringen har varit grå-beige "kräm-konsistens". Vi har matat den med blöt kattmat och mjölkersättning efter veterinärs rådgivning. Nu efter en vecka har avföringen blivit brun normalfärg, men fortfarande lös.
Gissar att innan vi tog hand om den (kattmamman tog dess tre syskon och flyttade dom, denna lämnades kvar) har den enbart diat.

*Jag provade ge kattungen en leksaksråtta med "riktig päls" (ni förstår nog). Hon blev som GALEN!! Tog tag i råttan och spottade och fräste och försökte riva mig när jag kom nära för att ta den. Jag var tvungen lyfta upp henne i nackskinnet för att hon skulle släppa den och jag kunde ta den ifrån henne (rädd att hon skulle sätta sig och tugga i sig den). Snacka om att vildkatten kom fram i henne...

*Hon har ingen koll på sina ben och sin kropp när hon går och skuttar och leker, som om hon precis börjat med det...

Så hur gammal är hon? Läser man först skulle jag tro hon var 10 veckor minst men just det att hon är så liten och dålig balans än gör att jag inte tror hon är så gammal, dessutom har hon fortfarande blåa ögon.

Lite bilder:

http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_27/21510000-21519999/640x480/21517843.jpg

Gäddan är på 2,3kg;
21517859.jpg

21517850.jpg

21517851.jpg

http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_27/21510000-21519999/640x480/21517853.jpg

http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_27/21510000-21519999/640x480/21517855.jpg

21517857.jpg

21517863.jpg

21517868.jpg

21517898.jpg

Hon väger ca 420gram

Senast ändrad:
Sv: Hur gammal är kattungen?

På onsdag ska vi till veterinären för koll och avmaskning och jag tänkte ju fråga henne också vad hon tror. (har bara pratat med vet över tele innan, hon har inte träffat katten än).

Men tänkte om ni kattungevana människor har någon idé om åldern?

har ingen aning själv men måste ändå få säga ååhhhhhh :love: vilken bedårande liten fröken!

Spontant skulle jag säga runt 5-6 veckor enligt bilderna. Liten kan hon ju va, men hon ser så där kattungeullig ut med. Bedårande liten tösabit!

På vikten låter det som en kattunge på 4-5 veckor så jag skulle säga runt 5 veckor.

Mot diarrén kan ni ge morotspuré (hemgjord är bäst) men den kan ju bero på mask, men lite morotspuré skadar inte.

En riktig sötnos är det iaf.

Vilken sötnos!

Av bilderna att döma, vågar jag mig på att gissa på runt 6 veckor.

Mvh Findus och Molly

Senast ändrad av en moderator:

Hon ser väl ut att vara ungefär i samma ålder som vår Linus var när vi hittade honom, eventuellt någon vecka äldre... Han var också övergiven. Hans ålder uppskattades till ca 6 veckor, han vägde 500 gr. Han var dock i sämre skick än din ser ut att vara, han hade både ögoninflammation och löss:eek:.
Han åt fast föda själv, gick på lådan direkt o.s.v., tvätta sig var han inte så bra på däremot...:p

Dagen efter vi hittade honom
kattunge2.jpg

Ca 1 vecka efter att vi tog hand om honom, ögoninflammationen är borta.
Linaliggerpkksgolvet.jpg

Efter vad du har berättat skulle jag gissa på 4-5 veckor. Finns det ngt sötare än kattungar?:love:

Vildisar tenderar att se yngre ut än de är. Dvs, vara mindre än vad tyngden anger.
Denna tycktes ju dock vara i hygglig skick så...

Överfallet på råttisen: det fanns antagligen lite kattmynta i den. Gissar det kan vara DET som hen reagerade på.

Diarré: jag funderar. Små kattungar bajsar ju inte som vanligt. Kattmamman brukar äta upp bajet. Och det är löst baj.
Så det är inte helt säkert att det lösa var diarré, det kan ha varit kattungebaj, menar jag.
Nu spekulerar jag lite, jag är osäker på åldersgränserna.

Liknande trådar

Övr. Katt Igår fann vi ett gäng kattungar i ett grishus vi har på gården. Vi har ingen egen katt och vi vet inte vems det var. 4 härliga...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 762
Senast: DarkInNight
·
Övr. Katt Mammas katter har blivit så stora! Biggan, hittekatt som var övergiven, ca 5 vecka: Nu: Astrid, barnbarn till våran...
Svar
5
· Visningar
1 013
Senast: Zlatan
·
Övr. Katt Nu har jag äntligen fått hem lilla Katja :) Endast 12 veckor gammal. Min brorsa fick oväntat kattungar så han beslutade att ge en till...
Svar
8
· Visningar
996
Senast: enjoyable
·
Hästvård Tänkte höra med er som har mer erfarenhet av ledproblem än jag, vad ni tror om framtidsutsikterna för den här hästen...
2
Svar
38
· Visningar
7 339
Senast: Ingela_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar