Hemsk start på livet, stödmata kattunge.

Sv: Hemsk start på livet, stödmata kattunge.

kl

Vi-frågade-veterinärer-om-vi-skulle-fortsätta-hjälpa-katten,vilket-dom-inte-alls-tyckte-var-fel,så-jag-lyssnar-nog-mer-på-en-veterinär-än-på-en-gnällig-främling-via-nätet.

Det-är-endast-för-att-folk-här-inte-vet-ett-tjota-och-som-bara-vill-fräsa-av-sig-så-himla-typiskt-bukefalos..


Jag tycker faktiskt att det är dumt.Och det tycker jag inte för jag är gnällig, utan mer av djurskyddsskäl. Jag tycker inte allt ska räddas ex, att rota och då störa djur som har ungar.Om det är en pellekatt som inte föder sig hos sin mor och är så ung-under en vecka-så ja, jag tycker den ska vara.

Och vad gäller veterinären som tydligen enligt dig applåderade initiativet-suck säger jag bara.

Och typiskt bukefalos-vet du vad det är?, jo när det applåderas vid idiotiska räddningsaktioner, som denna. Det är typiskt bukefalos,när djur tas om hand och hålls vid liv utan mening allt från pellekattungar till skatbarn med komplicerade vingfrakturer utan chans till läkning mm mm.

Och du blir ifågasatt av mig, både då det gäller ditt beteende och delar av din story, och vad gäller storyn så stämmer det inte riktigt.

Vad gjorde veterinären mer än att tejpa om det otäcka såret?
 
Sv: Hemsk start på livet, stödmata kattunge.

Ginnies. Ang avstånd till veterinären, alla bor inte centralt med veterinären i samma stad och 10 mil till veterinären kan då bli verklighet.

Det vet jag. Det var inte därför jag frågade.

Men åker man verkligen 20 mil för att tejpa om ett litet sår som dessutom har börjat läka med en kattunge där allt fungerar, äter, kissar, bajsar bra?
 
Sv: Hemsk start på livet, stödmata kattunge.

Tråkigt att lilla missen inte var tillräckligt stark.

Jag tyckte det var bra gjort av er som tog hand om den lilla!
Visst, lilla missen hade kanske haft större chans att leva om den fick proffessionell vård på ett djursjukhus, med bevakning 24/7. Men, vem hade betalat den räkningen?? Kanske någon av de bukefalister som inte tyckte du gjorde nog eller tvivlar på sanningen i din berättelse hade kunnat gjort det....

Har ni tänkt göra något åt mamma katt med barn?? Vill gärna höra fortsättningen om kattfamiljen :)


Ginnies. Ang avstånd till veterinären, alla bor inte centralt med veterinären i samma stad och 10 mil till veterinären kan då bli verklighet.

Tveksamt om någon veterinär hade lagt in en så liten. De brukar inte lägga så mycket energi på småttingar.
 
Sv: Hemsk start på livet, stödmata kattunge.

Varför tycker du ungen ska vara i det fallet? Det behöver inte vara något fel på kattungen. Många friska kattungar skulle dö helt i onödan om alla resonerade som du.
 
Sv: Hemsk start på livet, stödmata kattunge.

Visst, lilla missen hade kanske haft större chans att leva om den fick proffessionell vård på ett djursjukhus, med bevakning 24/7. Men, vem hade betalat den räkningen?? Kanske någon av de bukefalister som inte tyckte du gjorde nog eller tvivlar på sanningen i din berättelse hade kunnat gjort det....


Och varför skulle ex jag betala den räkningen?

Jag som inte tycker den skulle läggas in öht....:grin:

Hemma hade det blivit ett skott i pannan,om den varit född inne och inte kunde föda sig.Det hade jag kunnat ställt upp med här också.Och betalat skottet.
 
Sv: Hemsk start på livet, stödmata kattunge.

Varför tycker du ungen ska vara i det fallet? Det behöver inte vara något fel på kattungen. Många friska kattungar skulle dö helt i onödan om alla resonerade som du.

Ja, den sista meningen kan man nästan skratta åt.Hur många friska kattungar tror du slås ihjäl (finns ju ett exempel i tråden där en person uppenbart har en katt son får ungar varje år och där en stor del bankas till döds (och förstår inte alla att det finns sterilisering eller piller))??)

Om nu det inte var något fel på kattungen så hade den faktiskt fött sig hos sin mor. Eller tror du kattmamman ratade bort just den?
 
Sv: Hemsk start på livet, stödmata kattunge.

Ja, den sista meningen kan man nästan skratta åt.Hur många friska kattungar tror du slås ihjäl (finns ju ett exempel i tråden där en person uppenbart har en katt son får ungar varje år och där en stor del bankas till döds (och förstår inte alla att det finns sterilisering eller piller))??)

Om nu det inte var något fel på kattungen så hade den faktiskt fött sig hos sin mor. Eller tror du kattmamman ratade bort just den?

Jag är fullt medveten om att tusentals friska kattungar avlivas varje år, jag anser dock inte att det är någonting bra. Jag anser inte heller att det är en ursäkt till varför människor som bryr sig om katter inte ska bry sig om små kattungar.

Nej, en kattunge behöver inte vara sjuk för att hamna illa till i en kull. Det räcker med att vara hårt medtagen för att du hade otur att vara första kattungen som skulle klämmas ut ur morsan. Du var kattungen som skulle öppna upp födslokanalen för dig och dina syskon. Det är allt som behövs för att du ska komma efter, för att dina syskon ska få ett försprång som du aldrig kommer ta igen även fast du är fullt frisk.
 
Sv: Hemsk start på livet, stödmata kattunge.

Tveksamt om någon veterinär hade lagt in en så liten. De brukar inte lägga så mycket energi på småttingar.

Det var skrivet med lite ironi i rösten. Skulle nog ha lagt till :grin: - smileyn så det hade blivit mer uppenbart.
 
Sv: Hemsk start på livet, stödmata kattunge.

Och typiskt bukefalos-vet du vad det är?, jo när det applåderas vid idiotiska räddningsaktioner, som denna. Det är typiskt bukefalos,när djur tas om hand och hålls vid liv utan mening allt från pellekattungar till skatbarn med komplicerade vingfrakturer utan chans till läkning mm mm.

Jag tycker det är bra att det finns människor som bryr sig om de som annars inte hade haft en chans. Jag tycker det är bra att det finns människor som värnar om dem som andra skiter i. Jag tycker det är bra att det fortfarande finns värme och omsorg här på jorden, och att alla inte kör sitt race med att djur är ingenting värt.
Den här missen fick en chans, nu dog hon tyvärr, men ibland är det en väldigt smal gräns över vilka som överlever och vilka som dör.

Ang skatungen så håller jag med om att just sådana extremfall där det är uppenbart att fågeln kommer lida, av stress, smärta och där chansen för ett bra liv efteråt inte är särskilt stor, kanske t.om obefintlig, ja där ska den avlivas på direkten.
Skillnaden här mellan kattungen och fågeln är att det fanns en chans att hon skulle bli bra.


.....
åhh jag svamlar, det kanske är svårt att förstå vad jag vill komma fram till. Migränen gör att jag inte riktigt får ihop vettiga tankar och meningar.
 
Sv: Hemsk start på livet, stödmata kattunge.

Ja, den sista meningen kan man nästan skratta åt.Hur många friska kattungar tror du slås ihjäl (finns ju ett exempel i tråden där en person uppenbart har en katt son får ungar varje år och där en stor del bankas till döds (och förstår inte alla att det finns sterilisering eller piller))??)

Om nu det inte var något fel på kattungen så hade den faktiskt fött sig hos sin mor. Eller tror du kattmamman ratade bort just den?

Det är synd den här inställningen.

För mig är det som att säga: "Bara för att det finns hundratusentals som dör i malaria på andra sidan klotet så behöver vi inte behandla denna patienten*.

Det ÄR fördjävligt att så många katter blir ihjälslagna varje år, men bara för det så behöver vi inte skita i dem vi själva kan påverka och ge ett bättre liv.
Samma sak med hittakatter, bara för att det finns tusentals så behöver det inte betyda att hittekatten vid min dörr är obetydlig och inte förtjänar att leva.
 
Sv: Hemsk start på livet, stödmata kattunge.

Precis!

Min hittekatt (vägde 300 g när hon hittades) som hittades dumpad (frmdl. i skogen) på vägen långt från bebyggelsen lever och frodas än och är en urhärlig liten fröken :love:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1004382

Däremot, så hade jag nog inte försökt rädda en kattunge så liten som den ts hittade och absolut inte om den varit i det skicket. Det är jag för realistisk för och den sidan i min personlighet säger mig att chansen att man lyckas och att det blir en solskenshistoria är minimal, såvida man inte har en kattmamma som tar sig an den.
 
Sv: Hemsk start på livet, stödmata kattunge.

Ja, vi kan väl säga som så att livet är ju inte tråkigt när fröken Kiwi "is in tha house" :D

Hon flyttar med dottern här i sommar och jag misstänker att jag kommer att sakna den lilla galenpannan, för liten är hon ännu, men fullt frisk och helt normal på alla sätt och vis :love:
 
Sv: Hemsk start på livet, stödmata kattunge.

Jag tycker faktiskt att det är dumt.Och det tycker jag inte för jag är gnällig, utan mer av djurskyddsskäl. Jag tycker inte allt ska räddas ex, att rota och då störa djur som har ungar.Om det är en pellekatt som inte föder sig hos sin mor och är så ung-under en vecka-så ja, jag tycker den ska vara.

Och vad gäller veterinären som tydligen enligt dig applåderade initiativet-suck säger jag bara.

Och typiskt bukefalos-vet du vad det är?, jo när det applåderas vid idiotiska räddningsaktioner, som denna. Det är typiskt bukefalos,när djur tas om hand och hålls vid liv utan mening allt från pellekattungar till skatbarn med komplicerade vingfrakturer utan chans till läkning mm mm.

Och du blir ifågasatt av mig, både då det gäller ditt beteende och delar av din story, och vad gäller storyn så stämmer det inte riktigt.

Vad gjorde veterinären mer än att tejpa om det otäcka såret?

Orka:grin:
 
Sv: Hemsk start på livet, stödmata kattunge.

Jag tycker det är bra att det finns människor som bryr sig om de som annars inte hade haft en chans. Jag tycker det är bra att det finns människor som värnar om dem som andra skiter i. Jag tycker det är bra att det fortfarande finns värme och omsorg här på jorden, och att alla inte kör sitt race med att djur är ingenting värt.
Den här missen fick en chans, nu dog hon tyvärr, men ibland är det en väldigt smal gräns över vilka som överlever och vilka som dör.

Jag håller med dig där. Jag tycker man ska kunna ge djuret en CHANS till livet. Jag vet att många gånger stöter mamman bort ungen om den är nått fel på den, men jag vet många djurungar som även föds svaga och blir bortstötta av den saken.. vi hade en kull med kattungar o ena var så liten o svag..hon fick knappt någon mat så där fick vi hjälpa. Inget fel på den katten sen. Många kossor stöter bort sina kalvar så får dom gå med en annan ko..

Vi var väldigt tveksamma om vi skulle fortsätta rädda kattungen efter bettet. Jag tänkte bara: nu måste vi avliva ungen.

Men hon var ju så himla pigg och åt hur mycket som helst. Och det var ju bara själva skinnet som spruckit och inget annat. Vi funderade hur länge som helst hur vi skulle göra. Men vi är ju riktigt djurfjantar.. skit mesiga. Blir ledsen för minsta lilla.. jag är vek men jag klarar inte riktigt av att ta beslut om någon ska få dö. Tänk om hon faktiskt klarade sig? Det har ju hänt förr! Vi kände en som hade flaskmatat många kattungar. Dom hade ju klarat sig.

Hade hon varit slö och skrikit då hade vi tagit bort henne direkt. Men kattungen var ju precis som vanligt.

Det var dagen efter vi for till veterinär så hon fick ta ett beslut. Vilket var att katten såg kry och frisk ut och kunde säkert överleva bara hon inte fick en infektion men det var svårt att säga då. Hon vågade heller inte sy på en sån pass liten katt och ville heller inte tvätta.

For hem och hon var ju jättepigg, piggare än första dagen. Såret såg ut att börja läka mera. Det var sedan senare på kvällen hon blev slö och ville inte äta. Då väntade vi bara på att hon skulle dö, vi klarade inte av att ha ihjäl henne, ingen av oss, tänkte att hon kanske somnade in. Svärmor hade henne i famnen i flera timmar, ne fan jag ville inte se eller vara med när katten dog, usch sånt klarar inte jag, så då fick dom ta hand om den, då blir jag svag, en brist man har, man flyr.

Men hon dog ju aldrig!!! Vi fattade inte!! Helt plötsligt efter flera timmar bajasade hon sedan kravlade hon och åt som en tok.. jaha?? Hade hon bara haft ont i magen? För när min hund var valp var han lika slö, jag trodde faktiskt han skulle dö den kvällen.. han åt inget, pissa inget och orkade inte ens hålla upp huvudet.. ett helt dygn var han så och låg på kliniken med dropp en hel dag.. det var för att han hade ätit skit och fick gaser i magen. Sedan blev han bra. Så jag tänkte att det kunde ju vara samma för kattungen.

Jag ångrar att det gick så långt att hon mådde uselt i sista delen av sitt liv. Usch.. jag vill inte ens tänka på det.. vad hemskt:cry:

Men att dom tog ihjäl henne tycker jag heller inte var fel, det var hemskt och jag hade hellre sett att hon fick en spruta. Men nu led hon fruktansvärt och jag ville bara att det skulle sluta fort!! Så vi tog det beslutet istället för att åka en timme ner till veterinären och kanske vänta där.. ne då hade hon redan dött på vägen dit.

Men jag anser inte att jag gjorde fel som försökte. Jag tycker inte att det är fel. Ja mena vi frågade ju faktiskt veterinärer om hur vi skulle göra, för vi ville inte ta något beslut. Man litar på på sådana utbildade människor.

Dock slutade det olyckligt ändå :(

Jag har gett kattmamman korv. Det gillade hon :)Åt upp. Vi har fan ringt runt hela grannskapet men ingen äger eller vet om katten.. det är svårt.. manvet inte riktigt vad man ska göra..

Jag har ju hund också så att ha en katt i huset med massa ungar är lite svårt..Vi försöket lösa det på bästa sätt.. men.. ja..
 
Senast ändrad:
Sv: Hemsk start på livet, stödmata kattunge.

Jag hoppas att det löser sig för mamma-katt och hennes bäbisar, du får uppdatera lite då och då och berätta hur det går =)
 
Sv: Hemsk start på livet, stödmata kattunge.

Du var kattungen som skulle öppna upp födslokanalen för dig och dina syskon. Det är allt som behövs för att du ska komma efter, för att dina syskon ska få ett försprång som du aldrig kommer ta igen även fast du är fullt frisk.

Men visst är det en stor skillnad mellan att inte komma ikapp och att inte föda sig öht?

Och du som kan, och har erfarenhet, kattungen på bilden, hur gammal uppskattar du att den är?

Jag, amatör, uppskattar den som nästan nyfödd ,2 dagar, högst?
 
Sv: Hemsk start på livet, stödmata kattunge.

Samma sak med hittakatter, bara för att det finns tusentals så behöver det inte betyda att hittekatten vid min dörr är obetydlig och inte förtjänar att leva.



Det är verkligen inte samma sak.Detta handlar om en nyfödd pellekatt, inte om lösdrivare eller andra oönskade.
Om TS hade valt att ta hand om och mata en sådan, bra, men sega ut livet på en nyfödd, dessutom amatörskötsel som inte gynnar kattungen, det vänder jag mig emot.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
3 190
Senast: NotlikeI
·
Katthälsa Idag var jag med min ena katt hos veterinären. Hon hade, vad jag trodde, ett infekterat sår under svansen som behövde rengöras...
Svar
12
· Visningar
4 687
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Min finaste älskade lilla katt vid namn Katten fick somna in igår. Det gick lugnt och fint till men nu gråter jag floder. Hur hanterar...
2 3
Svar
53
· Visningar
12 284
Senast: LevelSkin
·
Övr. Katt Min älskade lilla katt är sjuk, det kom så snabbt! Jag vet inte vad jag ska ta mig till.. eller egentligen så vet jag det, hon kommer...
Svar
12
· Visningar
1 432
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp