Hur gamla kan de vara?

scarlettlady

Trådstartare
Hade du betäckt ett sto på 18 år som fått fem föl tidigare, men inte haft föl på nästan tio år? Hon är frisk i övrigt, men har det sista året blivit märkbart äldre. (Det är en varmblodig travhäst.)
Vad ska man isåfall tänka på vad gäller hälsan? Alltså vilka risker finns hos äldre ston jämfört med yngre?

Sv: Hur gamla kan de vara?

Om hästen är pigg och frisk i övrigt så tror inte jag att det är någon fara att betäcka henne. Jag betäckte mitt varmblod när hon var 16 och då hade hon inte haft föl på ca 10 år. Allt gick jättebra och jag har världens sötaste åring.:banana:
Vad har du tänkt dig för hingst? Varmblod eller annan ras?

Vad menar du med att hon blivit 'märkbart äldre senaste året'?

Är hon pigg, frisk och fräsch så finns det väl inget som hindrar.

Hon har alltid varit väldigt unghästaktig, och det sista året har hon blivit mer... gammal dam. Fortfarande pigg, men vill inte busa på samma vis som innan.

Det blir nog en annan ras, om jag betäcker. Jag har inte bestämt mig än, men idag fick jag veta att här finns en QH aldeles intill. Han är jättefin och skulle passa henne bra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 963
Senast: mars
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 209
Senast: Barbabelle
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 327
Senast: Masse
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 677
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka