Hur gamla blev era gamla hästar?

Sv: Hur gamla blev era gamla hästar?

Gammelpållan blev 28 år, troligen pga sviter efter en rejäl spark. Hon började få svårt att resa sig efter att ha lagt sig.
Hon var nordsvensk travare (som det hette då).

Halvblod -33 Frisk in i det sista då kroppen la av.
Anglo -23 Komplikationer pga cushing.

Lilleman, Shetlandsponny. Valack. Född 1976. Död 2012. Blev 37 år gammal. Inriden och inkörd. Fick tas bort på grund utav att han började magra av och inte tog till sig maten och en dag helt tappade matlusten. Pappa köpte honom som föl.

Zadek, Arabiskt Fullblog. Valack. född 1982. Död 2010. Utbildad MSV hoppning och dressyr. Ägde honom i 10 år och han reds 5-6 dagar i veckan. Blev 27 år gammal. Fick en senskada från att ha gått omkull i hagen.

Linda, fullblod 34år då hon en dag inte kunde resa sig i boxen. Frisk förövrigt.
Julia, fjording 24år fick plötsligt svårt att andas och försämrades snabbt. Troligen till följd av en borreliainfektion hon fick när hon var ~12.

min gamling blev ca 32. vet inte exakt ålder på honom(importerad från danmark, inget pass, och endast ålders bestämd av vet som kollade hans tänder).

fick tas bort pga att han inte tog åt sig ngn näring på slutet och magrade av sjukligt mycket.

Vår äldsta häst är ett russ, 27 år, pigg som bara den.
Förra våren tog vi bort den näst äldsta hästen , en travare som var ett år yngre dvs 25 när han avlivades.

Fick ta bort min fullt friska trakhenertant när hon var 27 pga att hon var nästan döv och sedan 20 år blind på ett öga och då var jag tvungen att ta bort hennes ledsagare som bara var 8 men obotligt sjuk.

Har nu min första häst hemma igen efter att han gått på ridskola i nästan 20 år. Han fyllde 29 på nationaldagen och är korsning new forest/halvblod.
Red honom senast idag efter att dottern tagit några varv i ridhuset och då håller busen på och bockar :rofl: Annars helt fantastiskt att han kan gå i så samlad galopp som han gör med ungarna. :bow:

Korsnings häst av kallblodstyp 28 år
Ponny troligen russ 18 år
Basjkirhäst 19 år
Islandshäst 30 år
Basjkirhäst 6 år pgav. fång:cry:
Alla avlivade hemma, islandshästen av vet med spruta.
Har nu två kallblodstravare 20 och 14 år:)

Mitt fjordsto blev 29 år. Fick avliva henne pga att hon en dag inte kunde resa sig pga svår spatt i båda haserna.
Har sett så mycket skit med att djuren inte tas hand om ordentligt under min uppväxt ( halta och skadade djur som inte fått den vård de behövt). Har lovat mig själv att mina djur aldrig ska lida och att jag ska avliva innan sjukdom/ ålder gått för långt.

Min är 21 om 1 månad:) hon är grymt pigg. Brukar säga att hon har eld i röven:p. Vissa ridturer orkar jag bara inte med henne, hon kan bara inte skritta sakta:mad: utan hon MÅSTE galoppera av sig minst 3 ggr:grin: jag vill ju inte galoppera för myk då jag är rädd att ett blodkärl ska brista? Och jag har problem att få henne gå iform då hon vill springa fort

Gammelshettisen blev 31 el 32. Hon gick på foder hos oss sina sista år. En dag orkade hon inte längre, vi hittade henne liggandes i hagen, med slutna ögon och andades lugnt och sakta. Hon låg och väntade, i frid, på att somna in. Man blev själv lugn och tröstad av att se henne välkomna döden så lugnt som hon faktiskt gjorde. Det var liksom dags tyckte hon.

Har tack och lov inte behövt ta bort en häst..men en kompis till mig hade en ponny, Dartmoor/Island som hon tog bort vid 35 års ålder. Den ponnyn var aktiv ända in i det sista utan krämpor o dyl, MEN dom såg ju tids nog att hon typ bara la av. Ville inte mera. Ville inte vara med alls. Då var det dags.

En annan kompis man, hade en shettis som dom inte är riktigt säker på hur gammal han var. Dom utgick från när mannens mamma köpte honom på 70 talet, och antog han var si eller så gammal. Veterinären antog nån ålder också. Om dom räknade rätt, så blev han 36. Den shettisen dog en ( om man nu kan kalla det naturlig) naturlig död. En dag då dom ledde ut honom i hagen, så plötsligt stegrade han sig ( brukar han aldrig göra)...sen ramlade han i hop och var död.

Har ingen aning egentligen, men detta läste jag för två dagar sedan:

1964 delades Nordsvensken i två olika typer, en tyngre bruksvariant och den lättare travhästen. Den nordsvenska travaren var en lättare typ av häst med större steg och en snabb trav, vilket gjorde den väl lämplig på travbanorna. Travsport för kallblodstravare fanns i Sverige långt innan Nordsvensken delades upp i två grupper.

Idag kallas den nordsvenska travaren bara för Kallblodig travare och även den norska Dölehästen och finska kallblodstravare ingår i det begreppet. Många gånger är dessa olika hästar avlade med varandra och är ganska uppblandade, vilket är anledningen till att travhästarna inte längre kallas nordsvenska travare. De svenska, finska och norska kallblodiga travarna är de enda kallblodstravarna i världen.

Kallblodig travare enl wiki alltså
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nordsvensk_brukshäst

Nordsvensk brukshäst verkar betraktas som utrotningshotad. (vilket jag inte har någon aning om heller men stötte på för ngn dag sedan -varför jag sökte på wiki :) )

29år och angloarab :love:
Hon kunde inte resa sig och hade ett jack i benet - på bilderna vi tog såg jag senare att allt hade en konstig vinkel (det såg jag inte då) så troligen hade hon brutit sig när hon för första gången på många (20?) år släppts på ett stort bete med andra hästar.

Trots allt är jag glad för det - hästen som fått gå själv som prydnad i många år fick avsluta sitt liv på ett stort bete med en flcok hästar. Till hösten hade hon säkert ändå tagits bort då hon magrat rejält (men hade livsgnistan kvar) och ägaren (jag tog bara hand om henne 100%) gick i konkurs.

Min medryttarhäst fick tas bort förra sommaren, hon var född -84 och alltså 27 år. Hon var ett halvblod som tyvärr blev för skruttig i benen, det gick väldigt fort från pigg och ridbar till gammal och skruttig efter en vurpa :(

Vårt gotlandsruss Bracke blev 32 år och 10 månader gammal. Låg död i boxen en lördagmorgon. Efter att ha varit som vanligt på fredagsmorgonen och lite småhängig på fredagskvällen. Han var rätt väl bibehållen för sin ålder och hyfsat pigg även om han ibland hade nån tillfällig svacka under de senaste åren, men inget som krävde nå veterinärvård.

Han behövde dock äta hyfsat mycket kraftfoder när han blev äldre och han smälte maten sämre. Och när tänderna började bli slitna så blev det rätt mycket luzernhack vintertid.

Den äldsta hästen som vi har nu är Victor, nordsvensk bruks e. Bellman u. Ida. Han är 25 år i år och när en kompis red honom igår ute på betet var han fortfarande pigg och glad. Men som alltid när en häst börjar komma över de 20 så vet man ju aldrig hur länge man får ha dem kvar. Men det är hästens bästa som ska styra, inte ens egen egoism.

Men jag har ju 2 avkommor Vicke Viking som är 21 år och så Elektra som är tre. Så det kommer ju finnas lite levande" minnen av honom sedan också.

Grannens halvblodssto som står i närheten av mina är 28 år gammal , hon går mestadels ute med sin son som är 22:). Tror max hon klarar ett år till ,börjar se sliten ut men varit fullt frisk och i bra hull tills nu..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 118
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 600
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
441
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama