hur gamla är era hästar när ni slutar att tävla dom?

Sv: hur gamla är era hästar när ni slutar att tävla dom?

JAg vet en ponny (som kanske är död nu :P)
men iaf så stod den på ridskola och då den var 26 så slutade den i ridverksamheten vilket medförde att den började klättra uppåt väggarna. så de var tvugna att låta den gå (lätta) ridlektioner för att den inte skulle bli olycklig lr galen. den fick även hoppa vilket den verkligen trivdes med.

så vissa håller ju längre än andra, det beror ju mycket på deras skötsel redan från föl.

Jo, det är ju skillnad från häst till häst.
De som klarar det skadar j inte att fortsätta, men man får ju se till hälsan. Bara man tar det lite lugnare så är det nog ingen fara. men som sagt alla hästar är individer, och vissa klarar något som kanske andra inte alls klarar.
Sen har jag erfarenheten av att ponnyer är mer sega än större hästar ;)

det här blir sista året för oss båda. 18 år (89or är vi).
så fort han lägger av med dumheter så ska vi starta LB hopp och LA dressyr.

Det är från lokal som du behöver licens, på klubbtävlingar behövs det inte.
Du får helt enkelt bli medlem i någon bra ridklubb i närheten och höra dig för om de har grönt kort-kurser. Var 7 år sedan jag tog mitt kort och då skrev man bara ett teoretiskt prov. Tror det är likadant nu.

Jaha, okej. men då är det ju lugnt för min del än så länge :smirk:

Jag är medlem i en klubb, men jag är ju knappt där uppe eftersom häsen inte står där. Så jag känner ju inte de jättebra, de som har det. är medlem för att min kompis rider där, och då brukar vi tävla tillsammans. jag med min skrutt, och hon på någon ridskolehäst. Men jag får väl fråga när jag följer med henne upp nästa gång :D

får väl fråga ja med då ;)

Min är 24 år, travtränad i 3 år (87, 88, 89, tävlad fåtal gånger 90) fick föl 91 sen inte gjort ett Sk*t tills 2002, älskar att hoppa och beteer sig som en 3 åring. Hon förstår sitt eget bästa o hoppar inte över 80 med ryttare ;) Men små clearrounder är väl inegn fara :angel:

Min gamla ponny blir 18 i år. Han hoppar LA med min lillasyster utan problem och är jättefin. :D
Han har dock varit skadad ett par ggr, men det har berott på att han kraschat i hinder som ung och suttit fast i korset(långa historier). :(

Men iaf, han var lite varm och svullen i ett framben för ett tag sen, och då nickade han lite i traven också, så vi åkte till kliniken.
Veterinären böjde alla hans ben, och han fick trava länge på volt, innan hon konstaterade att det var en av de fräschaste 18-åringar hon sett. ;)
Denna ponnyn har varit tävlad hårt och länge, men är ännu fin, och bara man är försiktig så är det ingen fara.
Det var ju en superfin 23-åring i globen för något år sedan. :d

Var lite extra försiktiga med gamlingarna bara, och visitera nogrannt, så är det ingen fara! :D
Ens tränare är också alltid bra att fråga, hon har ju ockå bra koll på hästen.

Jag har en c-ponny (utlånad på foder nu :() som är 19 år i år, jag har tävlat och tränat med honom som vilken annan häst som helst i tre år, vilket har gått jättebra. Han är hur pigg och fräsch som helst, och älskar verkligen att hoppa. Vi har bara tävlat lättare klasser (LD-LC) men tränat lite högre. Förra hösten fick jag en hjärnskakning och fick inte rida på 6 veckor, vilket ledde till att han fick vila den tiden. Det märktes verkligen på honom att han tyckte det var jättetråkigt!! hans nuvarande fodervärd ska fortsätta träna och tävla lättare klasser tills han inte känns bra längre eller inte vill. 19 år är inte gammalt för en ponny, jag vet en som är 25 och fortfarande tävlar (lättare klasser). Jag tycker absolut att du kan tävla med din ponny som är 17! :D

Det tror jag inte, så länge du känner av att hon är fräsch. Tycker hon det är kul, och inte protesterar, eller blir svullen i leder av hoppningen tror jag inte det är någon fara. Så länge höjden är på hennes nivå :D

Ingen fara att tävla en 17 åring. Jag tävlade en b-ponny tills hon var 21 tror jag, nu har jag en ponny på 20 och vi ska starta Ld/LC hoppning i år, och kanske LC/lb dressyr, Ingen fara att tävla en äldre häst om den har bra kondition och man vet att den klarar det.

Vet en häst som tävlade framgångsrikt I LA/msv tills han var 27.

Jag blir så glad när jag får läsa sånt :bump:

då vet jag att jag minsann också kan tävla min "dögamla" häst som alla kallar honom.
De tyckte jag var knäpp när jag köpte honom, och tänkte bara på att jag aldrig skulle kunna tävla honom.
Då var det inte mitt mål, men nu börjar vi komma igång lite, och då vore en dressyrtävling väldigt skoj :banana:

Vi hade en ponny på ridskolan ( han är död nu) men när han var 26 tävlades han i LD & LC klasser på lokal nivå Han tyckte att det var jätte roligt att få tävla, och det gick riktigt fort runt! Det beror ju helt på hur fräsch hästen är, lätta klasser kan de ju hoppa ganska länge, tycker de att de är kul & inte har ont så är allt lungt :)

min förra häst jag hade hopapde jag och tävlade tills dess jag vart tvyngen att sälja henne, då var hon 19. Vi tränade regelbundet och tävlade åtminstione 1 m. (tävlade 1,10 tidigare) hon älskade att hoppa och så länge som hon tyckte det var kul tyckte jag att hon skulle få hoppa. Hon tog ingen skada av det utan var pigg och glad :) Nu har hon det dock lite lugnare hos sina nya ägare.Men jag tror att det passar henne bra..

Min gamla ponny tävlades till han var 23 sen blev han sparkad och fick en senskada som inte ville läka. Under det året han inte fick följa med på tävlingar blev han bara mer och mer deppad. Vi fick tillslut ta bort honom för att benet inte blev bättre och han blev så nere men hade han inte blivit skadad hade han säkert hållit på länge till om han fick bestämma själv. Han tävlade förövrigt upp till LA som 21-22 åring och lägre klasser med lilla syster som 23 åring.
Här är han 22 år.
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/06610000-06619999/640x480/6619265.jpg

Tävlar fortfarande min tant på 18 år ;) har inte haft henne så länge så har nästan precis börjat tillome :p Hon är D-ponny och pigg o glad. Har bara tävlat 90cm än så länge men kanske tävlar upp till 110 eller något, hemma hoppar jag upp till 125cm typ ;) Skickar me lite bilder för dom som är intresserade. ;)

http://i15.tinypic.com/2lay9e1.jpg
http://i19.tinypic.com/2ze9t11.jpg (hindret ligger nog bara på 80cm eller något sånt)

Vilken fin tjej :love:
Ras på henne?
Riktigt vacker kropp.
Mer än vad ma kan säga om min gamla pålles :(

Jag plockade bort mitt sto från tävlingsbanan när hon var 15 år, men detta var pga mkt små pålagringar i bak-knäna. Men jag skulle absolut fortsatt tävla henne lite lätt om hon skulle varit 100% fräsch! Nu var det bara så att iom att hon var 15 tänkte jag att jag kan betäcka henne istället, så nu ska hon föla om 3 veckor :rofl: :bump: .

Nejdå! Så länge din häst är frisk och tycker det är kul ska du tävla på tycker jag. Själv hade jag en foderhäst som gick 120 klasser nationellt till och med han var 25 år. Och han var liten, bara 152 i mankhökd, korsninga travare/connermara :)

På bilden är han 24 år.

4553026.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 050
Senast: Sesca
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har skrivit här på bukefalos i ungefär två och ett halvt år tror jag. Och ett av dom första inläggen som jag gjorde var om att jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 932
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 299
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter