hur gamla är era hästar när ni slutar att tävla dom?

i love svala

Trådstartare
jag har en foder ponny på 17 år.
men han är jätte pigg o glad och han älskar att hoppa.
tycker ni att det är för gamalt för att tävla i 70 - 80 cm?:
hur gamla är era hästar när ni slutar att tävla dom.
:rofl: :bump:

Sv: hur gamla är era hästar när ni slutar att tävla dom?

jag hoppar min häst 80cm trots att han är 19år och han tar ingen skada alls.

vet flera som hoppar med sina hästar trots att de är 20år.

Fortsätt så länge ni tycker det är kul och han är frisk och fräsch.

Lycka till!

"Min" häst tävlas fortfarande, men då är det lätt dressyr. Skulle kunna tänka mig starta honom i en väldigt lätt hopptävling möjligtvis. Han fyller 21 i april!

Det är ingen som helst fara att tävla din häst, kolla bara på världscupen, de flesta hästar är lite "äldre" där

nej absolut inte!! klart du kan tävla den, bara den känns pigg o fräsch som du skrev :)
jag vet flera ponnyer/hästar som är lite över 20 som fortfarande tävlar på LA-nivå..

är han igång och tränad för det så absolut! 17 är ingen ålder för en ponny! finns massor som går större mästerskap när dom är äldre än så.
min ponny är 18 i år. jag kommer fortsätta tävla honom lite i år LA/MSV men min lilla syster ska ta över honom mer. hon rider typ LB så han ska nog gå några år till! så länge dom är pigga och fräscha och tycker det är kul finns det inga hinder:)

En av mina tävlinghshästar blev 17 i år. Hon har reda startat 130 hoppning iår och vi siktar mot **ig(Msva) fälttävlan

Så länge den är pigg och klarar det så är det inga problem, man ska nog inte hänga upp sig för mycket på åldern. Min D-ponny som är 20 tävlas fortfarande och han är väldigt pigg och framåt och man kan knappt tro att han är över 10 år. Min medryttare har t o m i år skaffat licens på honom, för dom har planerat att debutera på regional nivå i år. :banana:

Hej!
Jag har ett 23 årigt halvblodssto som jag ska tävla i 1,00 m och 1,10 i mars! Hon ser ut som en 12 åring (enligt tränare) och älskar att hoppa!:banana:
Hon är efter Maraton så hon har ju att brås på;)

17 år är väl ingen ålder på en häst. Lr?

Min första "egna" ponny var 27 år och vi hoppade bana på 100-110 cm utan problem.

Vet en FT häst som fyller 22 år och och han ska tävlas hela detta året. Så de är bara till att tuta och köra tycker jag :)

Om din häst fortfarande är pigg och tycker det är roligt kan du absolut fortsätta. Sen är 17 inte alls gammal för en ponny. Du kan gott och väl fortsätta, så länge han bara tycker det är kul och är pigg och framåt :)

Senast ändrad av en moderator:

Vi har en B-ponny med i vårat ponnylag. Hon blir skadad (av yttre faktorer) gång på gång, men lyckas på något sätt alltid komma tillbaka. Hon är dessutom den vildaste av ponnyerna. :D

Tack för trevlig tråd.
Jag har länge trott att min häst vart alldeles för gammal för att ens tävla lite svårare klasser i dressyr, så jag har inte ens vågat tävla klubbtävling med honom än. Och han är "bara" 17 :o
Då kan jag ju faktiskt börja hoppa lite clear rounder, och vara med i km i dressyr också :D
Åååh, vilket gott humör jag blev på nu :banana:

du ska absolut vara på gott humör, ja tävlar min 20 åring i 1,10 klasser :)
tränar 125.. inga problem, men å andra sidan har hon väldigt bra kondition, inga problem med benen, tycker det är roligt
OCH har gått som tävlingshäst på svår nivå tidigare i livet

Att rida en 20 år gammal häst på 125 höjder om den aldrig tävlat förut, eller är tränad för det... det ska man ju absolut inte göra

Men LYCKA TILL :D

Är väääldigt glad.
han har kanske inte toppenben. haltade vid veterinärbesiktningen, men har aldrig vart halt så länge jag har haft honom. Och vi brukar dundra fram på gärderna i full karriär här, och han verkligen älskar det! han älskar att hopp också, så det vore riktigt skoj att ta med honom ut på clear rounder. Vet du om man måste ha grönt kort för clear rounder om de inte är på ens "egen" klubb? är lite osäker på att hoppa själv nämligen, och vill därför ta det lite lugnt på det planet ;)
Men dressyren skulle vara riktigt skoj att börja tävla i :bump:
Taaack för svaret :bow: :D

Är väääldigt glad.
han har kanske inte toppenben. haltade vid veterinärbesiktningen, men har aldrig vart halt så länge jag har haft honom. Och vi brukar dundra fram på gärderna i full karriär här, och han verkligen älskar det! han älskar att hopp också, så det vore riktigt skoj att ta med honom ut på clear rounder. Vet du om man måste ha grönt kort för clear rounder om de inte är på ens "egen" klubb? är lite osäker på att hoppa själv nämligen, och vill därför ta det lite lugnt på det planet ;)
Men dressyren skulle vara riktigt skoj att börja tävla i :bump:
Taaack för svaret :bow: :D

Grönt kort måste du ha om du ska tävla, även clear rounder.
Så se till att skaffa så du kan komma iväg lite! :bump:

Vi har en B-ponny med i vårat ponnylag. Hon blir skadad (av yttre faktorer) gång på gång, men lyckas på något sätt alltid komma tillbaka. Hon är dessutom den vildaste av ponnyerna. :D

Haha, jag glömde ju skriva att ponnyn är 27 år. ;)

Mjo, det är ju just det. Jag hittar verkligen ingen klubb som verkar anordna det. Överallt står det att man ska kontakta sin ridklubb, men om man är privatryttare rider man ju inte i någon ridklubb liksom. För man ska väl göra ett praktiskt prov också?
Min ridklubb verkar ju inte vilja anordna det i år :(
Jag kommer ju få sitta där med alla småbarn ju :D

Sen måste man ju lösa ryttarlicens och hästlicens.. guud vad tröttigt. Fast det kanske inte förrän lokal nivå eller?

Men nu ska jag verkligen komma igång och tävla här. Ska nog vara med i KM i dressyr i år :bump:

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 050
Senast: Sesca
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har skrivit här på bukefalos i ungefär två och ett halvt år tror jag. Och ett av dom första inläggen som jag gjorde var om att jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 932
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 299
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka