hur gäller försäkringar vid transport?

Sv: hur gäller försäkringar vid transport?

Ska ni bara 7 km så åk 2 ggr!! Det gjorde alltid vi i stallet innan vi skaffade egna transporter (en hyrde transporten och en stod med bil oftast).

just för att slippa åka två ggr lastar vi båda å drar ner dom samtidigt. när det handlar om den sträckan ner till ridskolan, är ja helt lugn med att gamla med körkortet....

Procentuellt är ju 400 kg av 1300 kg rätt mycket faktiskt!

jo visst är det så.
men jag är ändå inte alls orolig för att draget ska gå av.
den egentliga toleransen på vad draget klarar är mycket större än det som stor i regbeviset. den gränsen är satt för att draget absolut ska hålla, så att biltillverkaren eller bilbesiktningen inte ska råka ut för en stämmning, om man nu ska skulle dra lagligt och draget ändå skulle gå av..

men om du tar 400 kg mot vad bilen egentligen väger som helhet är det inte så mycket! 400 kilo är 4 stora karlar och den vikten är det i stort sett omöjligt göra att draget går av... eller kan och kan. är det rostangripet finns väl en viss risk, men vem drar alls med en en rostig bakvagn?

ANYHOW.... åker någon av er mellan arvika och årjäng på lördag morgon och möter 2 st v70 och en v90 med varsin transport bakom, så är det vi. en till transport är fixad!!!:banana:

bara nu vädergudarna (dom jävlarna) håller (den förbannade) snön borta (snöar nu....:mad) så blir det kickoff!!! :d

Men då har ju en av er BE-behörighet, kan ni inte låna ett släp som får lasta två hästar?

(förutsätter att V90 är en Volvo XC90)

Men då har ju en av er BE-behörighet, kan ni inte låna ett släp som får lasta två hästar?

(förutsätter att V90 är en Volvo XC90)

nej då. :)
v90 är 9-serien modell av v70! (som är en kombimodell byggd på 7-serien)

jag har min häst i boggien, bakom pojkvännens v70, som får dra 1600 på b-kort.
helena har sin häst i enkelaxlad vagn, den inlånade, bakom sin pojkväns v90, som fick dra 1400.
sandra, som är ekipage nummer tre, har sin häst i sin egen transport bakom sin v70, även den får dra 1600.

3 lagliga förare, med varsitt b-kort.
3 lagliga bilar, som drar varsin laglig transport, men laglig last!:idea:

Bra !

Tänk om ni råkar på er första "vägning" nu när ni är lagliga - snacka om att ni kommer dra en lättnadens suck !

Lycka till !

Oj, det hade jag missat. Då kanske den här tråden är utredd redan?
Är ju iaf dumt att chansa o köra olagligt, säger bara en ska, ta e-kort är ju inte alls så krångligt, å det är så UNDERBART att ha denna bokstav när man ska ut o åka!

Vill du betala för om du pajar en n annan bil om den som kör inte ens har körkort??? Du vet att det du tänker göra är samma sak i lagens ögon som att köra vanlig bil utan b-kort.

Vill du betala för om du pajar en n annan bil om den som kör inte ens har körkort??? Du vet att det du tänker göra är samma sak i lagens ögon som att köra vanlig bil utan b-kort.

i know..... ;)

det behövs för övrigt inte en våg, de kan mäta trycket på däcken för att se hur tungt den är lastad.

för övrigt skulle jag fråga herr bilmekaniker om han även förstärkt bromsar och övrigt detaljer som man gärna vill ska funka om man drar häst.

för övrigt skulle jag fråga herr bilmekaniker om han även förstärkt bromsar och övrigt detaljer som man gärna vill ska funka om man drar häst.

som sagt, jag litar helt och fullt på hans kunnande när det gäller bilar och bilkonstruktion. och det är inte så stor skillnad på att dra en häst eller dra en bil, förutom att bilen inte lever!

Jo, det är STOR skillnad, och det skrämmer mig att du inte förstår det.

Levande, oförankrad last är som natt och dag jämfört med ankrad stilla last.

Jo, det är STOR skillnad, och det skrämmer mig att du inte förstår det.

Levande, oförankrad last är som natt och dag jämfört med ankrad stilla last.

jo givetvis, det förstår ja mycket väl! men vikten är endock den samma, oavsett vad man drar! är bilen förstärkt att dra en bil, klarar den även av att dra hästtransport.

och förresten.... att förstärka bilens bromsar för att klara av levande last är inte på långa vägar lika viktigt som att se till att bromsen på kärran fungerar, eftersom det är den bromsen som ska bromsa den extra vikten.

jo givetvis, det förstår ja mycket väl! men vikten är endock den samma, oavsett vad man drar! är bilen förstärkt att dra en bil, klarar den även av att dra hästtransport.

Vikten bilen drar är visserligen densamma, men kultrycket kan förändras oerhört fort med en levande last, vilket medför en helt annan typ av belastning än att dra en död vikt. Det är sant som du sa i ett tidigare inlägg att tillverkare tar rejäla marginaler för att garantera att utrustningen håller, men det är ingen anledning att tro att man kan tänja på gränserna när man känner för det. Viktgränser finns av en anledning och oavsett hur säker jag än är på min bilmekanikers skicklighet skulle jag aldrig riskera min hästs liv på den. Även om risken att någonting händer är liten så får den aldrig försummas.

Jag antar att du kört hästtransport många gånger förut och då vet du hur väl man känner varje rörelse hästen gör genom ratten. Det beror på att hästens rörelser fortplantas genom draget till bilen, vilket som jag tidigare skrev, ger en helt annan typ av belastning på draget än en bil (eller annan död last) kan ge.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka