hur gäller försäkringar vid transport?

Sv: hur gäller försäkringar vid transport?

Bilen får med B-behörighet dra ett släp som har en totalvikt på högst 1400kg. Släpets totalvikt är 1300kg (alltså lagligt att dra med den bilen även med B-behörighet) och får lasta max 500kg (ett litet halvblod ungefär)
Det du ska titta på är:

Bilen:

Max släpvagnsvikt: 1600 (så mkt får bilen dra om man har BE-behörighet)
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1400

Släpet:

Totalvikt: 1300 (vad släpet väger fullastat)
Max lastvikt: 500 (hur mkt du får lasta)

Boccia har helt rätt.

Det vill verkligen till att ni inte har mer än hästen i släpet (beroende på häst, vårt halvblod är normalbyggt och väger 570 kg på sina 167 cm). Annars har ni överlast i släpet väldigt snabbt (tänker på om man har sadelkammare, hönät, etc)

hmmm... med min häst och sadel kommer det landa på strax över 500 kg. ja skiter i dom extra kg. :p eller åxå får ja tokbanta hästen i 4 dagar!!! :rofl:

tusen tack för hjälpen med detta!

Boccia har helt rätt.

Det vill verkligen till att ni inte har mer än hästen i släpet (beroende på häst, vårt halvblod är normalbyggt och väger 570 kg på sina 167 cm). Annars har ni överlast i släpet väldigt snabbt (tänker på om man har sadelkammare, hönät, etc)

Mitt hbl (lite gammaldags modell) var 160 cm o vägde 570 kg, mitt andra var av fullblodsmodell och 167cm, han vägde 595kg, båda i full tävlingskondition...
Jag vågade inte ens ha min sadel i transporten när jag körde den sistnämnda i mitt dåvarande släp (fick lasta 620kg).

Eller så lägger du sadeln i bilen så slipper du ju den vikten. ;)

Vådan med att väga ner släpet - risken är att man får en lastvikt som tolererar en smal shettis eller ett gäng anorektiska getter.

BE var en god investering, nu kör vi lagligt två hästar i släpet som har totalvikt 2100 kg.

Vådan med att väga ner släpet - risken är att man får en lastvikt som tolererar en smal shettis eller ett gäng anorektiska getter.

BE var en god investering, nu kör vi lagligt två hästar i släpet som har totalvikt 2100 kg.

när du säger d, så har vi ju faktiskt två getter på gården... kanske skulle ta dom på dressyrträning istället å låta hästarna ligga på plåttaket, där getterna brukar ligga och sola?:idea:

å BE-kort ska det absolut investeras i!!!

Eller så lägger du sadeln i bilen så slipper du ju den vikten. ;)

bra ide. iallafall liiiiite närmare att vara laglig!
men hur ofta står polisen med våg efter vägen då? vem som helst kan ju se att två stora hästar inte väger 500 kg tillsammans, men hur ska dom kunna veta om karisma väger 530 eller 490? :devil:

Här brukar man bli invinkad titt som tätt, jag har hamnat i ett par kontroller med våg, poliserna berättade att de hade just bil+släp kontroll vid dessa tillfällen.

Eftersom vi båda har BE slapp vi väga in, men det var nog ett par som fick rätt rejäla böter.

Här har de - när de har kontroller längs vägen - alltid med vågen verkar det som.

hmm... den västvärmlänska polisen verkar ha missat detta helt. jag har iallafall aldrig hört talas om någon som råkat ut för det!

fast iofs har dom en station strax utanför karlstad, med våg och allt. men jag har aldrig sett att det är några poliser där... :cool:

De vi har varit inne för (kontroller) har helt klart varit ute efter t ex hästsläp. Tidig morgon (på väg att lämna en häst, söndag kl. 07.00) invinkad.

du kan oavsett inte lasta båda hästarna eftersom din bil bara får dra max 1600kg!! oavsett behörighet. du kan risikerar att dragkroken går av tex.

det skulle jag oroa mig mkt mer för än att åka dit för olaglig körning...

De vi har varit inne för (kontroller) har helt klart varit ute efter t ex hästsläp. Tidig morgon (på väg att lämna en häst, söndag kl. 07.00) invinkad.

det kanske är vanligare i skåne? har aldrig sett polisen stå med våg här nånsin, och känner inte heller folk som blivit kontrollerade. trots att många åker neråt halland med suv och två hästar och inget be...

väldigt många vet inte ens att det behövs be kort för att köra en stor bil+släp...

Jag har hört talas om folk som inte fått fortsätta färden också, inte kul at få lasta ur hästarna och vänta på att någon kan komma och hämta en...

du kan oavsett inte lasta båda hästarna eftersom din bil bara får dra max 1600kg!! oavsett behörighet. du kan risikerar att dragkroken går av tex.

det skulle jag oroa mig mkt mer för än att åka dit för olaglig körning...

haha, det är typ det sista ja oroar mig för!!! :rofl:

det borde du!

som jag förstod det så brukar ni köra två stora hästar i ett släp på 800 kg. 600+600+800 är 2000kg. det är 400kg mer än din bil får dra. vad en bil får dra beror dels på motorn och dels på konstruktion av karossen och dragkroken. och 400kg extra är ganska mkt. :crazy:

Här brukar man bli invinkad titt som tätt, jag har hamnat i ett par kontroller med våg, poliserna berättade att de hade just bil+släp kontroll vid dessa tillfällen.

Eftersom vi båda har BE slapp vi väga in, men det var nog ett par som fick rätt rejäla böter.

Här har de - när de har kontroller längs vägen - alltid med vågen verkar det som.

Var i Skåne kör ni? jag har aldrig blivit stoppad med släp faktiskt. kanske är det min ärliga uppsyn :angel:

Det finns en vågstation i Nyängen(Grums) också.

Ska ni bara 7 km så åk 2 ggr!! Det gjorde alltid vi i stallet innan vi skaffade egna transporter (en hyrde transporten och en stod med bil oftast).

Det är väl inte så troligt att det händer något om man kör med överlast (om man inte överlastar något gruvligt), MEN är du verkligen redo att gambla med ditt körkort?

Jag är livrädd för att bli av med mitt körkort och tänker mig verkligen för innan jag riskerar det.

/trassel

det borde du!

som jag förstod det så brukar ni köra två stora hästar i ett släp på 800 kg. 600+600+800 är 2000kg. det är 400kg mer än din bil får dra. vad en bil får dra beror dels på motorn och dels på konstruktion av karossen och dragkroken. och 400kg extra är ganska mkt. :crazy:

haha, 400 kg är faktiskt inte alls så mycket.... å hästarna väger inte 600 heller.

å varför ja inte oroar mig för det beror helt enkelt på att killen som äger bilen jobbar som mekaniker, men bygger även streetracebilar på fritiden och har förstärkt bilen för att klara av att dra tungt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka