hur gäller försäkringar vid transport?

Cilla

Trådstartare
ja, som titel lyder....

ska förklara hur jag menar:
vi ska på träning på lördag, ca 7 mil från vårat stall. vi har en v90 att dra boggiekärran med. planen är att lasta båda hästarna, ett halvblod och en kallblodstravare, tillsammans. detta har vi gjort förr, när vi åker till ridskolan, ca 7 km.

om det nu, gud förbjude, skulle hända något efter vägen på lördag, vi krockar, eller kör på ett djur, så hästarna skadas, hur gäller försäkringen då?
ekipaget är i allra högsta grad olagligt, ingen av oss har mer än B-kort..

gäller försäkringen ÖHT? eller får vi bara stå vårt kast och snällt betala alla ev kostander ur egen plånbok?

hästarna har en A1 och A3 försäkring....

nån som är hajj på detta?

Sv: hur gäller försäkringar vid transport?

Rent allmänt så brukar väl bara försäkringar gälla om allt har gått lagligt till..
Men jag vet inte säkert..

Rent allmänt så brukar väl bara försäkringar gälla om allt har gått lagligt till..
Men jag vet inte säkert..

mmm... d e d ja åxå har för mig... men helt säker är jag ju inte!!
å vad händer om vi blir påkörda av någon annan bil? kommer dens försäkring att täcka oss då, även om vi transporterar olagligt?

Har svårt att tänka att några försäkringar gäller när ni kör så pass olagligt. Det kommer väl sannolikt bli vårdslöshet i trafiken och olovlig körning om ni trillar dit (vilket ni ju defintivit gör om något händer).

Om ni anses vållande kan det bli finkan om jag inte har helt fel och ni har otur. Dessutom kan ni ju bli skydliga att betala för den andra parten (om det inte är en singelolycka). D v s deras eventuella försäkringsbolag kan komma att kräva er.

Varför riskera så mycket för så lite?

Tror inte att försäkringarna gäller...

varför köra olagligt öht???? Begränsningarna finns till av en anledning.:smirk:

Japp. I det här fallet tänker man överlasta transporten, vilket gör att den kan uppföra sig konstigt på vägen och t o m haverera, vilket i sin tur kan betyda katastrof.
Får bilen dra den vikt som blir aktuell?
Till råga på allt ska ekipaget köras av personer som tydligen inte har kunskap om hur det är att köra med tungt släp.

Inget man vill möta på landsvägen!

LIA

Tror inte att försäkringarna gäller...

varför köra olagligt öht???? Begränsningarna finns till av en anledning.:smirk:

för att vi bara har en transport såklart. :angel: men vi ligger i å försöker hitta en till!
för visst e d dumt å riskera nått!!

sanningen är den att vi inte alls har haft en tanke på detta! att det kan bli allvarliga konsekvenser alltså. som fängelse!! :eek::o det vill vi ju inte! för vem ska då ta hand om våra skadade hästar och jobba in pengar till alla skador som försäkringen inte täcker?

tid för BE-kort är beställd av kompisen. :angel:

TUSEN (!!!!!!!) för era svar! :bow:

Om man bara har en transport som bara får lasta en häst lagligt så åker man väl bara med en häst, eller??
Är det er körkortsbehörighet som gör ekipaget olagligt, eller kommer ni överlasta släpet oxå?

Drar ni ett ekipage utan rätt behörighet på körkortet så blir det olovlig körning. Körkortet ryker, ni kan bli åtalade för vårdslöshet i trafik osv även om INGENTING HÄNDER!!! Det räcker att ni blir stoppade i en kontroll.

Överlast i släpet medför att släpets vägegenskaper förändras, för att inte tala om att släpet faktiskt kanske inte ens tål högre vikt än vad som anges på reg.beviset...

Även om ni drar släpet med den bilen och bara har en häst i så antar jag att det är en olaglig kombination (med B-behörighet), eller??
Då hjälper det ju inte att fixa fram en transport till...

det är bara vår behörighet på kortet som gör det olagligt.
därför försöker vi vaska fram ett släp till. med en häst i och den bilen är det lagligt. (fast bara nått å jämt) :angel:

och vägegenskapen på släpet är stabilt, även med två hästar i. som sagt, vi brukar last båda och åka till ridskolan. men det är skillnad på 7 km rak väg och 70 km krokig väg!!!

Men det kan väl inte stämma?

Hur mycket får ni lasta i släpet för att hålla er inom kortbehörigheten?

Men det kan väl inte stämma?

Hur mycket får ni lasta i släpet för att hålla er inom kortbehörigheten?

stämmer väl?
hela ekipaget får väga 3500 kilo, bilen vägen ca 1900. detta lämnar 1600 kg kvar till transport och häst. hästen väger 500. transporten har ja svårt att tro att den väger över 1100.

släp och last väger inte mer än bilen och allt väger inte mer än 3500. *poff* lagligt!

eller är ja helt fel ute?

just d... transporten ör nervägd, för att vara laglig med just dessa vikter, glömde säga d.
vet inte exakta vikten på detaa, det är inte min transport.

Men om det är er körkortsbehörighet som gör det olagligt så innebär det alltså att släpet får lasta två stora hästar? Då har ni såpass hög totalvikt på släpet att ni måste ha BE-behörighet för att få köra det med den bilen? Då får ni ju inte köra det släpet tomt med den bilen heller....

B-behörighet: Släpets REGISTRERADE totalvikt gäller
BE-behörighet: Släpets FAKTISKA totalvikt gäller

Mao har jag svårt att se hur det kan gå ihop att ni får köra en men inte två hästar lagligt i det släpet med B-behörighet, eftersom ni ju fortfarande har samma totalvikt på släpet (enl reg.beviset)

stämmer väl?
hela ekipaget får väga 3500 kilo, bilen vägen ca 1900. detta lämnar 1600 kg kvar till transport och häst. hästen väger 500. transporten har ja svårt att tro att den väger över 1100.

släp och last väger inte mer än bilen och allt väger inte mer än 3500. *poff* lagligt!

eller är ja helt fel ute?

just d... transporten ör nervägd, för att vara laglig med just dessa vikter, glömde säga d.
vet inte exakta vikten på detaa, det är inte min transport.

På bilens reg.bevis står 2 olika släpvagnsvikter.

"Högsta totalvikt på släpet för B-körkort, kg" (på min bil 1370kg)
"Högsta totalvikt bromsat släp, kg" (på min bil 1800kg)

Det innebär att jag med B-behörighet får dra ett släp med totalvikt på högst 1370kg. Har jag däremot BE-behörighet så får släpets totalvikt vara 1800kg

En nertypad hästtransport (tar min förra som exempel) får sällan lasta 2 stora hästar, så alltså är det mer än bara er behörighet som gör det olagligt att dra det med 2 hästar i.
Dessutom har släpet, som jag nämnde tidigare, samma registrerade totalvikt oavsett om det körs tomt eller med maxlast i.

Hästarnas försäkring gäller utan förbehåll.

Men att framföra ett BE-klassat ekipage med bara B-körkort, det är olovlig körning. Alltså lika illa som att köra bil helt utan körkort. Vilket en användare här på forumet fick erfara när hon av misstag framförde ett BE-klassat ekipage med bara B-körkort.
Hon var inte glad när hon kallades till rättegång!
Personligen skulle jag aldrig i livet framföra ett BE-klassat ekipage om jag bara hade B-körkort! Visst, misstag kan alla göra (som bukenicket gjorde), men att göra det och VETA att det är olagligt, nää!

haha, där ser man hur mycket man tror att man vet, när man i verkliga livet inte vet ett skit! :angel:

ja trodde det var som ja skrev ja. å det är det iofs åxå, men lite mer invecklat.

det ja iallafall VET är att bilen får dra släpet med en häst och det är lagligt. eftersom den är nervägd. eller det är iallafall vad tjejen, som äger transporten säger. å ja litar på henne, hon är min styvsyster. :D

och eftersom släpet är nervägt (vilket ja egentligen inte har en aning om vad det innebär) tog jag för givet att det även klarar vikten av två hästar, eftersom det är så den är bygd från början (antar ja???). för man plockar väl inte av saker på transporten för att få ner vikten när man väger ner den? som tex bärande balkar?
så i min hjärna, med mina egna slutsatser, skulle det enda som hindrar oss från att ta två hästar i släpet, vara behörigheten på våra kort.

å bara en reminder till er som tycker jag är idiot.... upplys mig! hellre hjälpa än stjälpa!! :)

Nja, du kan vara helt ute och segla.

Du MÅSTE kolla bilens registreringsbevis. Du kan ha en av de bilar som "normalt" får dra t ex 1400 kg, men som av någon anledning är nedsatta till t ex 900 kg. Det finns en hel del av dessa bilar.

Kolla på släpets regbevis och på bilens regbevis, det måste till för att veta om man kör olagligt.

Antingen får du dra släpet med b-kort, då har du en relativt låg lastvikt och kan lasta en häst.

ELLER så får du lasta två hästar i släpet (hög totalvikt, hög lastvikt) och kör då med ett olovligt ekipage (körkortet i fara).

Det kan ju också vara så illa att bilen inte alls får dra det släpet och två hästar väger - oavsett behörighet. Då är det RIKTIGT farligt.

Släpet kan vara nedvägt genom att man valt klenare axel t ex, då kan det bli farligt att köra med tung last som inte släpet är godkänt för. Annars är det troligen nedvägt med klenare däck och klenare draghandske - alltså farligt att dra för tungt.

Edit: har du reg.nr kan du på nätet kontrollera vad släpet får lasta, vad det väger och vad bilen får dra (www.vv.se - Fordonsuppgifter)

Senast ändrad:

Då är det alltså så att det inte är behörigheten som ställer till det för er, utan släpets tillåtna maxlast.
Ett nervägt släp ändrar man totalvikten på (och även tillåten lastvikt, då det är svårt att få släpet i sig lättare).
Ofta gör man "försämringar" i släpets konstruktion (genom att byta kulhandske eller sätta på andra däck) som gör att det inte klarar av sin "ursprungliga" totalvikt. Ett släp som lagligt ska få lasta 2 stora hästar brukar t.ex. ha specialdäck som tål mer belastning, och ett sådant släp brukar ha en totalvikt på upp emot 1800-2000kg (eftersom släpet i sig oftast väger ca 7-800kg)

Alltid lär man sig något...;)

Senast ändrad:

fakta om släpet:

Fabrikat: SLUIS PTS
Årsmodell: 2004 Fordonsslag: SLÄP
Fordonsår:
Chassinummer:
Senaste EU-regbevis del 2: 2007-10-05
Upplysningar:
Fordonsdata
Fordonsstatus: I trafik (2003-09-04) Tillfällig registrering: Nej
Antal ägare: 2 Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat: Producentansvarig:
I trafik första gången i Sverige: 2003-09-04 Import: Nej
I trafik första gången i utlandet: Utredning: Nej

Tekniska data
Effekt kW: Antal passagerare:
Växellåda:
Max släpvagnsvikt:
Max släpvagnsvikt B-behörighet:
Max lastvikt: 500

Kopplingsanordning 1: KULHANDSKE Kopplingsanordning 2:
Däckdimension fram: Däckdimension bak: 195/60R15
Kaross: För transport av djur (70)
Skattevikt: 1300 Tjänstevikt: 800
Totalvikt: 1300 Sänkt totaltvikt: 1300
Längd: 445 Bredd: 224
Drivmedel: Alternativt drivmedel:
Skyltformat fram: Skyltformat bak: LITEN

bilen:

Fordonsdata
Fordonsstatus: I trafik (2007-01-05) Tillfällig registrering: Nej
Antal ägare: 11 Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat: Producentansvarig:
I trafik första gången i Sverige: 1997-05-27 Import: Nej
I trafik första gången i utlandet: Utredning: Nej

Tekniska data
Effekt kW: 132 Antal passagerare: 4
Växellåda: AUTOMAT
Max släpvagnsvikt: 1600
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1400
Max lastvikt: 370

Kopplingsanordning 1: KULA Kopplingsanordning 2:
Däckdimension fram: Däckdimension bak: 195/65 R15 91V
Kaross: Kombi (03)
Skattevikt: 1730 Tjänstevikt: 1730
Totalvikt: 2100 Sänkt totaltvikt: 2100
Längd: 500 Bredd: 175
Drivmedel: BENSIN Alternativt drivmedel:

ja fattar ju ingenting typ!!! som rena grekiskan för mig!!
men en sak ser ja iallafall.... både bilen och släpet väger mer än ja tror....:angel:

haha, ja svara på mitt eget inlägg jag... med den här bilen och släpet kommer det funka exakt va?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka