hur gå över?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare blohme
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 767
B

blohme

min häst går just nu på
2 kg krafft grund
1 kg krafft sport
½ kg betfor
om dagen ...

nu ska jag gå över till att ge bara betfor och havre (krossad)

jag vet att foderbyte ska ske väldigt långsamt , men under hur lång tid hade ni haft kvar det "gamla" fodret ..?
något annat jag bör tänka på ? har bara "tillsatt" nya foder förut, men nu ska jag ta bort 2 och "tillsätta" 1 nytt ...
ev, ska hon få grund, men ska prova utan först.

Sv: hur gå över?

Att ta bort ett foder brukar inte vara några problem men att introducera ett nytt bör man göra under minst en 14 dagars period

Jag antar att havre ingår i både Grund och Sport, och då är det väl ingen större fara att byta rakt av.

bara så rakt av? de är väl inte bra även om det finns havre i sporten & grunden?

Jag brukar göra ett byta på ca 10 dagar, samtidigt som jag drar ner på det gamla fordet så ökar jag på det nya, ger även B-vitamin samtidigt som foderbyte.

Har fungerat bra för mig, men jag vet ju inte om det är det optimala.

/M

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Elo
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 235
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 010

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka