Hur funkar mentaltester?

L

Lilla Lina

Ni som har brukshundar kanske kan hjälpa mig med lite svar på dessa frågor:

* Måste man göra MH innan man gör MT?
* Kan man förbereda hunden för ett MT?
* Vad är egentligen skillnaden mellan MH och MT?

Jättetacksam för svar! :bow:

Sv: Hur funkar mentaltester?

Ni som har brukshundar kanske kan hjälpa mig med lite svar på dessa frågor:

* Måste man göra MH innan man gör MT?
* Kan man förbereda hunden för ett MT?
* Vad är egentligen skillnaden mellan MH och MT?

Jättetacksam för svar! :bow:

MH, är en beskrivning av hundens mentalitet. Hundar över 12 månader.
MT, är ett test/bedömning av hundens menatlitet (handlingar). Hundar mellan 24 månader-48 månader.
Sen finns de också några moment i MT:t som skiljer sig från MH:t, jakt o släden. Tro ja de va. :)

Nog kan man säkert förbereda en hund för ett MT o ett MH men de är ju inte de som är meningen. Man vill ju se hundens naturliga reaktioner, handlingar osv. ;)

Det man kan göra är väl egentligen att miljöträna hunden så att den är lugn och trygg i olika situationer och vänjer sig vid konstiga saker..

Det man kan göra är väl egentligen att miljöträna hunden så att den är lugn och trygg i olika situationer och vänjer sig vid konstiga saker..

Jo.. O de vill man väl göra även om de inte handlar om MH eller MT. Så man får en trygg hund. :)

De går säker att bygga upp de olika momenten hemma o ta hjälp av en kompis.. Men precis som jag skrev de är ju inte de som är meningen. De ska ju va första gången när man går ett MH eller MT annars får man ju inte rätt reaktion/handling från hunden.

När jag utbildade mig till B-fig så fick inga hundar som ev skulle gå MH agera figar i de olika momenten. Just för att dom inte skulle ha provat de innan.. :)
Min vovve, blandras fick gå! O beskrivaren/våran "lärare" va så snäll att hon fyllde i papperet under tiden vi gick de moment som B-figar har. Så vi har ett ej komplett (o ogiltigt för den delen) MH papper. :D

Jo.. O de vill man väl göra även om de inte handlar om MH eller MT. Så man får en trygg hund. :)

Precis, glömde tillägga att det är ju det man gör med sin hund (förhoppningsvis) i alla fall. Alla behöver vi miljöträningen.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 160
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
782
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 988
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 286
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka