hur funkar era stuterier

Mirre

Trådstartare
Vad gör ni på dagarna?
Hur många hästar har ni?
Inseminerar ni elelr har ni naturlig betäckning?
Hur vanligt är det eg med naturlig?

Sv: hur funkar era stuterier

Jag vet inte om frågan var allmän eller bara gäller halvblod?
Jag svarar iaf... :)

Vi föder upp Gotlandsruss och har 12 st.

Jag jobbar heltid inne i stan på dagarna.

Vi betäcker endast naturligt.

Föder upp welsh, alla sektioner. har 10 st.
Jag är hemma på dagarna. Vi handbetäcker med 2 av hingstarna och den 3e går oftast på fribetäckning, handbetäcker de större stona. Oftast ses vi betäcka morgon och kväll med stor publik ( gratis porr :D )
Är det många ston samtidigt till en hingst så är det ibland upp till 4 ggr/dag för den stackaren. :p

(håller med lila om att frågan ser ut att vara ställd enbart till halvblodsuppfödare)

Min hästuppfödning är en s.k bisyssla, dvs inget som jag på något sätt kan leva på... De som KAN leva på sina stuteriers inkomster är lätt räknade!

Jag föder upp halvblod och shetlandsponnyer. Till det har jag 4 shetlandsston, ett halvblodssto och et fullblodssto.
Shettisarna betäcks enbart naturligt (oftast fribetäckning), halvbloden oftast semin - eftersom de mest intressanta hingstarna enbart är verksamma på semin...

Hur vanligt det är med naturlig betäckning beror på vilken ras det handlar om.

Jag svarar jag med, även om frågan kanske riktar sig till halvblodsuppfödare...
Jag föder upp New forest, har nu ett tiotal, varav en inlånad godkänd hingst. Vi har även en godkänd minishetlandshingst. Vi betäcker enbart naturligt, för hand. I dessa raser är naturlig betäckning helt klart dominerande.
Även jag har hästarna som en bisyssla vid sidan av mitt vanliga arbete.

Hlsn Helena

Där jag jobbar i Tyskland ==> Hannoveranare och ett fåtal ridponnyer.

10 hingstar på station - alla på semin.

Ca 900 ston på betäckning/säsong.

Detta sysselsätter ganska många människor från januari till augusti.

/C

varför skulle frågan bara vara ställd till hbl uppf?
har ju bara frågat hur ni jobbar på era stuterier?
Har inte sagt ett ord om just nån spec ras :confused:

Zindy16 skrev:
Det känns nog så för oss ponnyfolk då du frågade om naturlig betäckning var vanlig numera. För oss är semin mera ovanligt :smirk:
Dessutom är vi så vana att det alltid handlar om halvblod men vi svarar lika glatt ändå :D
Btw stuteri låter så stort, mitt stuteri med 6 avelston, några unghästar och 1 egen godkänd hingst samt 2 till på station känns så fnuttigt :p

Jag kan inte ens kalla mig för stuteri men slutar mig till skaran för att lägga mitt strå till stacken: :)
Jag har 2 avelsston och 1 hingst. Har hittills bara fått ett föl som är fött här på gården, men i år ska båda damerna vara dräktiga så då blir det åtminstone 2 föl nästa år.
Vi betäcker naturligt både vid hand och på fribetäckning. Beroende på stoet ifråga.
Jag har ingen begränsning på besökande ston, då dom i min ras ändå är så få. :cool:

Jag håller med, även om jag har haft "stuterinamnet" inregistrerat sen 1994... Vi väntar dessutom bara ett föl i år, det blir vårt tjugofjärde. :D
En inlånad NF-hingst, en egen som är avelsvärderad men inte godkänd enligt rasvisa krav, en minihingst, fyra avelsston och fyra unghästar är inte särskilt mycket till stuteri, särskilt inte om man jämför med Cyllenes arbetsplats ovan... :crazy: Våra hingstar betäcker kanske 12-15 ston - sammanlagt - i år, och då är det ett rejält uppsving om man jämför med åren innan... :o

Hlsn Helena

Jag jobbade på ett fullblodsstuteri med nåt tiotal ston förut. Inom fullblodsrasen måste man använda sig av naturlig betäckning för att fölen ska kunna registreras. Så eftersom de bästa hingstarna finns utomlands skickades stona bort till bl a Frankrike och England då de blev dags för betäckning (och således ofta även fölning).

hur funkar fribetäckning egentligen???
asså jag vet ju hur det funkar och så, men måste inte en typ veterinär vara närvarande (eller det måste det kanske alltid?? :confused:) annars kan man ju bara säga att det är efter en helt annan hingst... elller DNA-testar man fölet när det är fött lr vad gäller egntlign?????

Jag jobbar heltid med mina hästar, föder upp ridponnyer, welsh B, PB samt Hbl vi har 4 hingstar på station 2 ridponnyer 1 PB samt 1 welsh B, 3 på semin samt 1 naturlig betäckning.
Vi har ca 25 hästar här.
Utbildar även ponnyer.

Fribetäckning är kort och gott blommor och bin utan människans inblandning.... :smirk:
Min hingst går på fribetäckning med ett 3-årssto just nu för att hon skall kunna lära sig hästspråket i frihet när hennes instinkter och hormoner hoppar jojo i huvudet på henne. Många ston träffar bara hingst under den dagen (om hon har tur och inte semineras!) som hon betäcks en gång per år. Och så är hästen gjord för att leva i flock och tom i djurskyddsbestämmelserna står det att hästen ska ges möjlighet att leva /inte inskränka som naturen säger åt dom-
Hmm, detta blev svamligt känner jag. Lite väl sent på natten kanske :o
Äldre ston som "vet vad och vem hingsten är" kan gott och väl handbetäckas och gå med sina tjejkompisar i hagen brevid.
En stor nackdel med fribetäckning som inte får sopas under mattan är flocksammanhållningen! Stort varningstecken här :cool: *ritar i luften*

Ett dominant sto kan hindra hingsten ifrån att få betäcka de andra stona/vissa ston i hagen och resultatet blir en oro i flocken samt färre dräktiga ston.
tex. Hingsten har under ett par veckor delat hage med ett sto ensamt, betäckt henne i lugn och ro, förväntas vara dräktig. efter två veckor kommer två nya ston till "flocken". En av dom går över det första stoet i rang och kommer att bli betäckt medans den andra trycks ner. En sådan sommar hade slutat med 2 dräktiga ston och ett icke-betäckt. Först när det ranghöga stoet tas ur hagen blir det ranglåga stoet betäckt.

Veterinär behöver inte alls vara med! Jösses då hade kåren fått utökats radikalt! :D
Man behöver inte alls DNA-testa, under förutsättning att fölet registreras samma år det blev fött.
Färgerna ljuger sällan, men går två fuxar på fribetäckning en sommar och det föds ett isabellföl året därpå kan man inte lita på hingstägarens ord längre....
Förstår inte heller vad någon skulle vinna på att vara ohederlig. :mad:

Så här går det till hemma hos mig, kanske inte hos alla. Men jag har så få ston hemma varje år och är mest intresserad utav att få dräktiga ston och lugn och ro i flocken, som framåt sensommaren brukar gå som en enda stor familj, dräktiga damer jämte tuppen i hönshuset, några kilo lättare :bump:

Till helgen väntas två ston i brunst. Båda går med hingsten just nu men det ena stoet kommer att tas därifrån för att dela hage med de redan dräktiga och färdiga stona, och handbetäckas ca 2-3 ggr istället.
Livet på landet på ett ministuteri... :)

Zindy16 skrev:
därför meningen att naturligt inte verkar vara så vanligt längre.....kanske?!

Zindy16 skrev:
Vad gör ni på dagarna?
Hur många hästar har ni?
Inseminerar ni elelr har ni naturlig betäckning?
Hur vanligt är det eg med naturlig?

Jag föder upp Arabiska Fullblod. Men arbetar 90% natt som narkossköterska (=anestesisjuksköterska). Har avelhingst, som även står till förfogande till främmande ston, så därmed betäckningsstation. Olika från år till år hur många bet.ston utifrån, delvis beroende på vilka inleasade hingstar det finns att tillgå.
Har 3 avelsston (19, 14 och 9 år), 1 treåring och 1 åring samt ett föl + hingst då (19 år).
Naturlig betäckning enbart. Inom arabhästeriet är det förvisso mer och mer vanligt med semin, men jag tror nog att naturlig betäckning är det som gäller överlag ändå...

mvh
Carina på Cesam Arabians

Gabby_Ossi skrev:
hur funkar fribetäckning egentligen???
asså jag vet ju hur det funkar och så, men måste inte en typ veterinär vara närvarande (eller det måste det kanske alltid?? :confused:) annars kan man ju bara säga att det är efter en helt annan hingst... elller DNA-testar man fölet när det är fött lr vad gäller egntlign?????
Vid fribetäckning går stoet ihop med hingsten och kanske ytterligare några ston i en flock i hagen. Det enda som skiljer det från handbetäckning (naturlig betäckning) är grimskaften... :p
Man vet ju vilken hingst man har släppt in stoet till och hingsthållaren redovisar det på betäckningsrapporten. Ingen veterinär behövs.
Ärligt talat är ju naturlig betäckning, med eller utan grimskaft, betydligt säkrare vad gäller att det blir rätt hingst. Man SER ju att hingsten ifråga betäcker stoet! :D
Vid transportsemin kommer ju bara en liten dos spermier i en spruta - man får ju hoppas att de är rätt märkta och at rätt spruta använnds till rätt sto... Det händerfaktiskt att det blir fel...

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 795
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025