Hur funkar era hästar i ruskväder?

Sv: Hur funkar era hästar i ruskväder?

Min häst vill bara gå hem om det regnar och blåser. Blåser det enbart är hon lite fjolligare och låtsas bli rädd för saker.

Min beter sig aldrig dåligt eller så, men han ger mig blickar som skulle kunna döda, han gillar inte att bli blöt och mixtrar ganska mycket med öronen när det blåser. Han gör dock alltid sitt jobb och är schysst så, men jag vet att han inte gillar regn, snö o blåst.

Min häst uppför sig o är lydig i alla väder, men däremot så talar han lite snällt om för mig att han faktiskt inte tycker om att behöva arbeta när det är riktigt ruskigt.... Så oftast blir det bara en kortare tur eller vila för honom då. Fast lite duggregn, sånt där fint som man knappt blir blöt av, det tycker vi är mysigt! :D

Besten (kallblodstravare) och blåst går definitivt inte ihop. Hon blir väldigt spänd och är otroligt på sin vakt.
Numera fungerar det ganska bra att rida på ridbana när det blåser hårt, men det var omöjligt de första åren.
Jag rider inte gärna i skogen när det blåser, då susar det mycket i trädkronorna och då blir Besten väldigt orolig.

I lördags, när det ösregnade och blåste, brydde hon sig inte ens om sin frukost (hon går fortfarande ute dygnet runt). Det var viktigare att stå i en hörna av hagen och hålla utkik efter eventuella sabeltandade tigrar eller andra rovdjur. :D

Immer

Herman: Stingslig som 17 och vill inte alls jobba

Moses: bryr sig inte så mycket men kan bli lite sur

Skönt att höra att det iaf är några mer som har samma bekymmer...

Mina var det förut, fast de senaste åren har det inte bekommit dom ett dugg. Spelar ingen roll om det blåser för fullt.

min pålla sköter sig bra i alla väder, skönt. Hon är så duktig! :love:

Regn bryr sig inte min om. Men däremot när det blåser.
Jag rider aldrig när det blåser längre, tycker inte att det är värt att riskera någinting i onödan.
(Jag menar alltså när det blåser mycket)

Min häst blir som förbytt om det blåser mycket, han ser spöken överallt, och kan tom. skria lite och i galoppen kan han börja studsa som en gummiboll eller så bockar han som värsta rodeo hästen =) Så är det väldigt, väldigt blåsigt ute så är det bäst att man håller i sig extra hårt! Men nog är det härligt att dom har livsglädje =) *Och tur att man har bra balans* =)

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar