Hur funkar det hemma hos er?

malllle

Trådstartare
Ni som har häst och sambo/pojkvän/whatever, vad har partnern för inställning till hästeriet? Positiv eller negativ? Stöttar han dig i ditt intresse eller tvärtom?
 
Min sambo är totalt ointresserad. Krisar det och jag inte lyckas få hjälp av någon annan så hjälper han till om det behövs, annars fixar jag allt med dem själv. Mitt intresse, mitt ansvar. Han är dock med och betalar för dem ;) :D
 
Min man kom in i mitt liv efter hästarna så han skulle aldrig våga klaga :devil::angel: Skämt osido så är han helt klart positivt inställd till hästarna. Han ser dom som familjemedlemmar precis lika mycket som hunden eller katten. Han vet att jag behöver hästarna och att det är min stora passion i livet, har alltid vart och kommer alltid vara. Hans intresse går även ihop med mitt då hans intresse är traktorer/maskiner och vårt lilla jordbruk. Så hade inte jag haft hästar så hade det inte funnits någon anledning för oss att köpa gård så vi kan ta eget hö mm.
 
Sambon har börjat rida själv och blivit jätteduktig :)
Men ingen av oss tycker det är särskilt roligt att mocka ;)
 
Sambon är okunnig men brukar försöka lära sig mer genom att ställa frågor och intressera sig. Ridit en gång men det hade nog kunnat bli mer om jag haft en lämplig häst att tillgå som han kunde träna sig på. Han är inte med i stallet så ofta men det händer.
Han betalar inget för hästen, vi har skild ekonomi i allt som inte är de gemensamma kostnaderna. Han noterar väl alla hästsaker som köps men kommenterar inte -han tycker att det är mitt intresse och att jag gör vad jag vill med det, och jag tycker samma: jag lägger mig inte i alla hans prylar till sina intressen.

Har aldrig hört honom säga nåt negativt om hästeriet, jag hade hästarna innan honom så han gick liksom in i förhållandet med dessa förutsättningarna.
 
Jag kan bara minnas att min sambo har varit negativt inställd vid två tillfällen, och det var dels när min ponny var skadad förra sommaren (=jag var jätteledsen och det kostade en jäkla massa pengar) och dels när min häst dängde av mig under en hoppträning i höstas så att jag skadade armen ganska illa. Annars har han inte direkt någon åsikt om mitt hästeri, det är min grej och han respekterar det. Vi har i stort sett delad ekonomi, så han betalar ingenting för mina hästar. Han har kört mig och hjälpt till i stallet några gånger när jag varit riktigt sjuk (och vid nämnda armskada), men det finns inte på världskartan att han skulle vara med i stallet annars. Och det hade jag inte velat heller, det är som sagt min grej ;) Han har dock sagt att han gärna vill testa att rida någon gång, vi får väl se om det blir av :p

Själv håller han för övrigt på med datorer och air soft på fritiden, vilket också är dyrt och ger blåmärken. ;)
 
Min man har alltid funnit sig i sitt öde att jag har häst och klagar inte. Men han brinner inte för det, alls. :p
 
Min sambo är oftast positivt inställd till hästeriet, han märker hur mycket glädje det ger mig. Men ibland tycker han att det tar lite väl mycket tid :p Han följer med till stallet lite då och då, och skulle det krisa någon gång så kan han ställa upp och hjälpa till.
Jag betalar alla hästkostnader själv så hans ekonomi påverkas inte av att jag har häst :)
 
Min sambo är glad över att hästarna håller mig i schack så jag är lugn och glad :D Mindre glad när jag blir skadad och det pips lite över alla hästhår som magiskt följer med hem och hamnar lite varstans :angel:
 
Just nu är jag singel, men jag har tidigare brutit upp med killar på ett ganska tidigt stadium för att han inte accepterat hästarna. Hästen fanns före en eventuell pojkvän, och jag kan inte leva med någon som inte accepterar det. Han behöver definitivt inte vara hästintresserad själv, han behöver inte engagera sig och följa med till stallet och ska absolut inte behöva betala någonting, men han måste förstå. I gengäld måste jag så klart ha förståelse för om han har ett intresse som jag inte delar, men ekonomiskt är det samma sak där, han behöver inte betala något för min häst, men då vill jag heller inte behöva lägga mina pengar på hans intresse.
 
Min kille gillar inte hästarna alls. Han har väl accepterat att det i viss mån följer med på köpet men an skulle aldrig kunna tänka sig att åka och kvällsfodra eller hjälpa till med hästen på något sätt om jag var sjuk eller skadad och har noll intresse av att lära sig någonting om hästeriet. Vilket jag personligen tycker är lite tråkigt då jag gillar att prova på nya sporter eller lära mig nya saker även om jag kanske inte är jätteintresserad av sporten i sig. Sen skulle jag nog inte heller vilja vara ihop med någon som alltid skulle vara i stallet samtidigt som jag men det vore kul att i alla fall ha någon som ville komma och titta när jag tävlade och var lite stöttande.
 
Jag har haft både och, och avigheten till hästen var en bidragande anledning till att det inte höll. Exet gnällde en hel del på att det tog tid, kostade pengar som vi kunnat resa för och var drivande när hästen skulle säljas. Att jag köpte en ny var droppen, när jag berättade det tog det abrupt slut.

Nu har jag en partner som också har djur och vet vad det innebär. Har provat sitta på hästen, har inget emot att följa med och hjälpa till med höpåsar eller mockning. Hjälper mig med hö, strö och planerar stallbygge med mig. Det är en oerhört skönt att inte behöva känna skuld mot varken partner eller häst, samt kunna ta sig tid i stallet.
 
Min sambo är väldigt positiv till att jag skaffat häst! Han är ofta med i stallet, håller mig sällskap nu med nya hästen (även då förra hästen var ny), hjälper till att mocka, fylla på vatten och fixa mat på eget bevåg, lägger ut hö i lösdriften och idag hjälpte han stallägaren att rulla ut en höbal. Nu när jag skaffat en ljus häst så kan han tänka sig att ta in från hagen också, nu ser han ju vilken som är vår :D. Han tycker bra om hästar, är uppvuxen på landet och är helt orädd.. får säkert upp honom på hästryggen framöver också ;)
 
Ni som har häst och sambo/pojkvän/whatever, vad har partnern för inställning till hästeriet? Positiv eller negativ? Stöttar han dig i ditt intresse eller tvärtom?

Min man stöttar mig totalt och har gjort från dag 1. När jag hade funderingar att lägga av så sa han inget, men när jag beslöt mig för att inte lägga av så trodde han det var rätt beslut. Han red inte så mycket i början(även om han faktiskt ridit som barn) men det har kommit mer och mer och nu rider han lika mycket - om ibland inte mer - än jag. Och vi har dessutom köpt en liten körponny tillsammans. Mycket kom tack vare ett stallbyte där vi hamnade i ett stall med bra social gemenskap, där man helt enkelt trivs och vill vara. Nu är han själv i stallet lika mycket som jag är det, men oftast gör vi det tillsammans. Det har gått från att vara mitt till vårt intresse och vi tar lika mycket ansvar. Helt underbart, hade aldrig kunnat drömma om att det skulle bli så!
 
Ni som har häst och sambo/pojkvän/whatever, vad har partnern för inställning till hästeriet? Positiv eller negativ? Stöttar han dig i ditt intresse eller tvärtom?

Jag är gift och min man är med mig i stallet varenda dag på helt eget intiativ och så har det varit enda sen vi blev tillsammans :). Han har även lärt sig rida på min (vår) häst och rider faktiskt på henne mer än vad jag gör just nu :) jag delar hans bilintresse oxå och är med o assisterar när han mekar bil, bilträffar etc etc. Så vi är verkligen perfect match :D
 
Min sambo är egentligen totalt ointresserad men har ingenting emot att hänga med till stallet då och då och mata hästen med morötter.
Vi ser mitt hästintresse som något positivt. Vi både jobbar ihop, har djur ihop och bor under samma tak så hästen gör att vi får en välbehövlig paus från varandra åtminstone ett par timmar om dagen :)
 
Min sambo är helt fantastisk när det gäller hästarna, han följer med och assisterar, han har lärt sig rutinerna så att han kan hjälpa till. Så när jag ridit klart så har han oftast gjort iordning maten till min häst och han rider gärna ibland han också :) På söndag har han bestämt att han tycker att vi ska ha en heldag i stallet (vilket är hur bra somhelst då det finns massor att göra) Skönt att inte ha en sambo som klagar på min livsstil! :) Ett stort plus är ju att min häst gillar honom otroligt mycket (och tvärtom självklart):love:
 
Min pojkvän hade ridit 2 år på ridskola innan han träffade mig. Nu har han även lärt sig mocka, packa höpåsar på effektivast sätt, hur man skruvar i broddar och att klä av och på täcken. Vi är oftast i stallet båda två och hjälps åt med sysslorna. Om det krisar kan jag lugnt överlåta allt jobb till honom och han sköter även insläppet då (två hästar). Släpper man iväg honom själv händer det även att han mockar i hagen bara för att han har tid över. :D

Hade på min höjd hoppats på att träffa någon som kunde stå ut med mitt hästliv och tiden det tar, men att faktiskt dela det med någon som tycker det är lika roligt som en själv är helt fantastiskt. Vi jobbar på varsitt håll och med restider inräknade så blir det ingen lång stund att vara hemma tillsammans på innan det är läggdags på kvällen. Kanon att kunna vara tillsammans i stallet då.
 
Min sambo är totalt ointresserad. Krisar det och jag inte lyckas få hjälp av någon annan så hjälper han till om det behövs, annars fixar jag allt med dem själv. Mitt intresse, mitt ansvar. Han är dock med och betalar för dem ;) :D

Det här stämmer i stort sett in på min sambo också bortsett från att han inte betalar. Skulle jag be honom så vet jag att han skulle göra det men jag tycker inte att han ska behöva betala för min dyra hobby. Eftersom sambon också har en nördig ;) hobby som tar en massa tid så gör det varken honom eller mig något att jag spenderar tid i stallet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
Svar
15
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 464
Senast: Modest
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Spontanansökan till arbetsprövningsplats/anställning inom information, kommunikation, kundtjänst, administrativ assistent samt...
Svar
2
· Visningar
489
Senast: IngelaH
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 719
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp