Hur funkar de med skor på hästen?

Sv: Hur funkar de med skor på hästen?

*knapplån* och varning för trådkapning! :devil: Förlåt TS!

Är det många som rider utan skor då? Varför/varför inte?

Vet 2 ekipage som startat med skor fram och barfota bak.
Men hur det gick för dom den tävlingen vet jag inte.

Annars har nog nästan alla skor runt om.

Varför jag har skor:

Han blir ömfotad på grovt grus och det sliter för mycket på hoven både träning och tävling.

Är det många som rider utan skor då? Varför/varför inte?

Det är inte många som startar distans utan skor.
Varför, är helt enkelt att det sliter för mycket.
En annan anledning är att det är en regeländring som inte funnits så länge.
// Linda

Jag rider med boots fram och barfota bak. Har gått bra! :bump:

Varför? Av flera anledningar, den kortaste är väl: varför hålla på och sko om jag inte behöver? :banana:

:bow::bow: för alla svar!

Mirraya: Hur långt rider du då? Jag har fått för mig att hovarna "anpassar sig" o börjar växa när man rider långt så att de inte slits för mkt? Beror väl antagligen på underlag oxå.. Men det är kul att höra om barfotaryttare, man skor ju helst inte om man slipper..

Senast ändrad av en moderator:

:bow::bow: för alla svar!

Mirraya: Hur långt rider du då? Jag har fått för mig att hovarna "anpassar sig" o börjar växa när man rider långt så att de inte slits för mkt? Beror väl antagligen på underlag oxå.. Men det är kul att höra om barfotaryttare, man skor ju helst inte om man slipper..

Min häst skoddes av för 3 år sedan(tror det var 3 år..?), så hon har alltså inte varit barfota hela tiden, tyvär.. Men det går väldigt bra ändå!

De anpassar sig väldigt bra, men det tar tid för hovarna att ställa om sig för olika underlag. På vintern är det mjuk snö och sen kommer våren, de första 2-3 veckorna när det är bara grusvägar får jag ta det lugnt för det sliter massor! Sen har hovarna anpassat sig och då kan jag rida och träna som vanligt:bump: Men.. jag använder bootsen då så jag rider på som vanligt ändå ;)
Annars rider jag så mycketr som möjligt utan boots på träning, sätter på dem fram om jag ska köra trav/galopp intervaller eller rida på långtur och rida på mer.
Men blandade gångarter ett par timmar ute - det fixar hon utan!

Jag har hittills ridit 20 km PP samt 40 km CR har som plan att rida 2 eller 3 50 km T till i år. Hon har som sagt boots på i fram men går barfota bak. Jag är jättenöjd med bootsen, de sitter still och lämnar inga skav och jag behöver inte oroa mig för varken ömhet eller att stenar ska fastna :) !

Bak är hon totalt oberörd av de olika underlagen och det som jag är mest överraskad av är att det inte finns något som helst synligt slitage! Jag har boots till bak också så ser det ut att behövas är det bara att sätta på, men hittills har det inte behövts.:p

Skulle jag rida längre tävlingar, 12 mil eller mer - och rider för placering, då skulle jag nog vilja ha boots runt om. För då behöver jag ju aldrig bry mig om underlaget alls, inte ens om det är ett tjockt lager av singelgrus! ;)

PM:a gärna om du vill veta mer!

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni för varma och vattentåliga skor/stövlar på vintern? Brukar bara ha mina gummistövlar med dom blir så himla kalla trotts...
Svar
4
· Visningar
388
Senast: Svartkatt
·
Kläder & Bli fin Jag har ett par högklackade skor som har en potentiell köpare, som ber om innermåtten. Lägger jag en tumstock från tå till häl så den...
2
Svar
28
· Visningar
1 176
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Skulle gärna köpt Sketchers, men de är en smula för dyra. Vilka är era bästa tips? Har Jalas nu och de är ingen hit (för). Får ont i...
Svar
8
· Visningar
351
Kläder & Bli fin Jag får varma fötter och klarar inte av heltäckande skor på sommaren. Jag har precis köpt ett par Birkenstock som jag ändå tycker...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 007
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar