Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
om det går hål och innehåller något som jag inte ahr en aning om ifall det är mindre lämpligt på något sätt.
Visst vore det bra att ha för katten men är det någon kemisk blandning som kan rewsultera i något om hon får i sig, reaktion med luft?
Ja men hur kan det bli kallt för att det blir tryck på den?De innehåller kylgel, som aktiveras och blir kall vid tryck.
Ja det känner jag ju, men HUR? Alltså vad är det som orsakar den reaktione .De innehåller kylgel, som aktiveras och blir kall vid tryck.
Så här står det om den jag har: "Inuti finns en kylande (ofarlig) gel som aktiveras automatiskt när mandalaki lägger sig på den. Gelen består av 98,9% vatten och därutöver ett par kemiska ämnen som via en kemisk reaktion skapar kyla vid tryck."Ja det känner jag ju, men HUR? Alltså vad är det som orsakar den reaktione .
Så här står det om den jag har: "Inuti finns en kylande (ofarlig) gel som aktiveras automatiskt när mandalaki lägger sig på den. Gelen består av 98,9% vatten och därutöver ett par kemiska ämnen som via en kemisk reaktion skapar kyla vid tryck."
Dessutom står det att verkningstiden är ett par timmar, det är bull. Jag skulle snarare säga 5-6 minuter![]()
Jag köpte en självkylande dyna för några dagar sedan. Men HUR går det egentligen till?! Den kyler utan vatten, utan kylskåp eller något annat.
Vad är det egentligen i?
Jag köpte en självkylande dyna för några dagar sedan. Men HUR går det egentligen till?! Den kyler utan vatten, utan kylskåp eller något annat.
Vad är det egentligen i?
Det finns olika varianter, med min behöver man inte göra något.Jag är kemikunnig.
Det borde vara är en endoterm reaktion, precis som @westernsuzie. Dock vet jag för lite om komponenterna. Fungerar den fler gånger? Behöver man göra något för att den ska fungera igen?
Det finns ju värmedynor som innehåller vatten och ett specifikt salt, som vid aktivering kristalliserar och iom detta utsöndrar värme (exoterm reaktion). Dessa måste kokas för att fungera igen.
@Miran Vad konstigt! Jag hade för mig att vi har samma. Min håller sig inte många minuter. Eller höll sig, jag använder den inte längre.
@westernsuzie Enligt den info som jag återgav ovan så ska det vara så att kyla skapas vid tryck.
Denna är det: https://www.zoo.se/trixie-cooling-mat-mint.htmlVad heter dynan? Så jag kan googla lite skälv.
Jag är kemikunnig.
Det borde vara är en endoterm reaktion, precis som @westernsuzie. Dock vet jag för lite om komponenterna. Fungerar den fler gånger? Behöver man göra något för att den ska fungera igen?
Det finns ju värmedynor som innehåller vatten och ett specifikt salt, som vid aktivering kristalliserar och iom detta utsöndrar värme (exoterm reaktion). Dessa måste kokas för att fungera igen.