Hur fungerar Quick hitch ?

T

TrUsT

Hej på Er!

Jag har precis inhandlat en ny sele, min förra var en standardsele med remmar men den började sjunga på sista refrängen så jag var tvungen att köpa nytt. Killen i affären rekommenderade en sele med QH koppling så jag fick även köpa till QH fästen som jag tänkte montera på min rockard.

Jag förstår hur själva kopplingen ska vara mellan fästet och selen men jag är inte riktigt med på hur säkerhetsremmen ska knytas? Kanske någon kan berätta eller visualisera med lite bilder hur det hela ska se ut?

Vart på skalmen ska fästena monteras för att det ska fungera på bästa sätt ? Är det på insidan av skalmen tro? Jag hade också velat göra det möjligt att även använda en standardsele med remmar till min rockard även fast den har QH fästen, går det att få till?

Är det något annat i övrigt jag ska tänka på med Quick hitch kopplingar?

Tack på förhand!

Sv: Hur fungerar Quick hitch ?

jag brukar knäppa fast säkethetsremmen någonstanns på däckeln (oftast där tömmarna löper igenom) sedan lindar jag den 1-2 varv rund sulken och sedan ner på spännet som hör till säkerhetsremmen.

säkerhetsremmen på sulkyn brukar jag också sätta vid tömmen!

Vart på skalmen ska fästena monteras för att det ska fungera på bästa sätt ? Är det på insidan av skalmen tro? Jag hade också velat göra det möjligt att även använda en standardsele med remmar till min rockard även fast den har QH fästen, går det att få till?

leta upp bilder och titta på, men fästena som ska sitta på skalmen ska sitta UNDER skalmen..prata helst med nån som gjort detta innan, det är inte bara att skruva..för har du gjort fel kan det vara svårt att få det rätt sedan.

Frågade STC ang. ombyggnad av sulkt till QH. Svaret var ungefär att "Det ska vara fackmannamässigt gjort". Kan ju vara bra att tänka på om du ska ha ombyggd sulky på banan. Vet att vissa banor i alla fall förut gått ut och kontrollerat ombyggda sulkys på banområdet....

Frågade STC ang. ombyggnad av sulkt till QH. Svaret var ungefär att "Det ska vara fackmannamässigt gjort". Kan ju vara bra att tänka på om du ska ha ombyggd sulky på banan. Vet att vissa banor i alla fall förut gått ut och kontrollerat ombyggda sulkys på banområdet....

Oki tack för den informationen :) Jag tänkte att jag främst skulle bygga om min rockard för detta ändamål, jag äger ingen sulky i dagsläget så jag antar att jag blir tvungen att köpa något nytt. Billigt å bra ... not...hehe
Jag var också in och letade på STCs hemsida efter instruktioner eller liknande hur man ska montera quick hitch fästen men hade ingen tur....

leta upp bilder och titta på, men fästena som ska sitta på skalmen ska sitta UNDER skalmen..prata helst med nån som gjort detta innan, det är inte bara att skruva..för har du gjort fel kan det vara svårt att få det rätt sedan.

Oki tack så mycket för informationen. Jag sökte runt på nätet lite grann och hittade lite bilder på sulkys med quick hitch och mycket riktigt så är de monterade under skalmarna. Jag hoppas att det går att göra på samma sätt med min rockard. Tyvärr känner jag ingen som har gjort detta förut ..... så någon typ av bild som visar och beskriver hur det ska göras hade varit mycket användbart!

http://www.finntack.com/images/products/60005.jpg

Jag har hittat en bild som ungefär liknar den sele som jag nu har köpt. Notera de två remmarna som sitter fast i öglorna där tömmarna ska löpa igenom, jag antar detta är säkerhetsremmarna som jag ska linda runt skalmarna?

http://www.valjastukku.com/tuotteet/silat/11006.gif

Precis, det är säkerhetsremmarna. Antingen lindar du dem ett varv runt skalmen och fäster tillbaka i tömöglorna eller så fäster du dem i någon av öglorna i selen nedanför QH fästet.

Jag har en omgjord speedcart , men min kamera har gjort slut med mig verkar det som...det var våran kanonkille på våran smedja som gjorde detta åt mig och han vet vad han gör...(Karlstad) Det är även viktigt VART man sätter fästena så det inte blir onödiga bryt på skalmarna...

Jag skulle inte våga sätta QH på en rockard, skalmarna är ju betydligt tyngre. Kör jag med rockard så blir det med remsele, har QH på dom andra träningsvagnarna/sulkys.

det går alldeles utmärkt på rockard eller tryckvagn men ha långbredbrösta om det inte finns vad-det-nu-heter sånt där snöre man fäster i bredbröstan

jajemänsan det stämmer! brukar också sitta på sjävla vagnen som ska fästas, dock är den s'kerhetsremmen bara ca 10-15cm.

På tryckvagnen har jag ju men den är endå betydligt lättare i skalmarna (grafstöm). Det är just tyngden ner på QH jag tänker på, dra ska dom göra med bröstan om man spänt den rätt.

Jag har två säkerhetsremmar på mina, en från vagnen och den andra från tömringen som går ett varv runt skalmen och ner till säkerhetsgjorden.

Trissor (draglinor) heter det.

delvis kl

fattar inte "vitsen" med QH på tryckvagn och rockard....hela konceptet faller ju om hästarna drar med bukselsdelen....på en "vanlig" selning dras det ju mest med bröstan..man behöver ju inte ens en brösta mer än för att selen inte ska halka bakåt med QH...förstår ni hur jag menar?

jajemänsan det stämmer! brukar också sitta på sjävla vagnen som ska fästas, dock är den s'kerhetsremmen bara ca 10-15cm.

Oki ska det alltså vara en säkerhetsrem fäst vid rockarden också då om jag skulle montera QH fästen på dess skalmar? Hur ser sådana ut och hur ska dessa i sådana fall knytas?

Precis, det är säkerhetsremmarna. Antingen lindar du dem ett varv runt skalmen och fäster tillbaka i tömöglorna eller så fäster du dem i någon av öglorna i selen nedanför QH fästet.

Tack så mycket för info :)

Oki ska det alltså vara en säkerhetsrem fäst vid rockarden också då om jag skulle montera QH fästen på dess skalmar? Hur ser sådana ut och hur ska dessa i sådana fall knytas?

Har du säkerhetsrem i selen behöver du inte ha det på vagnen.

sannerligen. man behöver bara 1 par. men på nya sulkar/rockard/speedcart brukar det sitta fast i vagnen + att jag aldrig orkar ta bort mina som sitter på selen då jag vet att jag tappar bort dem isf ;)

jag har då på min rockard med QH öglor för att sätta fast både kort & lång/bred brösta, På pullerten också!

jag har då på min rockard med QH öglor för att sätta fast både kort & lång/bred brösta, På pullerten också!

Ja men vad är vitsen med det då ? Då drar ju hästen vagnen med selen och inte med bröstan---öglorna spelar väl ingen roll

Liknande trådar

Trav Vi har precis börjat motionera hästarna från en speedcart och QH sele. Jag testade att köra lite trav i gymnasiet och nu när jag testat...
Svar
1
· Visningar
2 638
Senast: Onecorner
·
Körning Jag ska köpa en ny sele har jag tänkt mig. jag har en sele som jag köpte på en travshop och den har varken draglinor eller baksele...
2
Svar
22
· Visningar
2 097
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar