Hur fungerar presenning som baklucka på transport ?

Ninnie

Trådstartare
Jag går i funderingar på att köpa ny hästtransport.....
Vill ha en boggie till ett hyfsat pris.
Nu vill jag höra för och nackdelar med att istället ha en fast baklucka ha en pressening som finns på många nya tranporter.

Och åsikter om följande märken:
Ifor Williams
Christ Comet
Sluis

Sv: Hur fungerar presenning som baklucka på transport ?

Åkte till Gotland (från GBG) i somras med det stora Opus-släpet (glasfiber med presenning som baklucka).

Jag tyckte det funkade bra, det fanns en grej att stå på för att komma upp och dra ner det och att ta loss det när man skulle ha upp det.

Hästen stod lös (all inredning utplockad) i transporten och på färjan kunde vi öppna halva "luckan" bak. Kändes tryggare än att öppna hela, när han ändå kunde stå och ta ut nosen (det var en d-ponny, ej stor häst, så hoppa ut skulle han nog iofs ändå inte göra).

Under färd så är det ju helt öppen eller helt stängd som gäller, men det fanns utvädringshål på sidorna av väggarna.

Vet inte vad mer jag ska säga, det spelar nog egentligen inte så stor roll vad det är där bak?!

Blir det inte mera dragigt med pressening?
Jag tycker personligen det är svinfult med pressening :p

En nackdel med pressening (som jag tror iaf) är att det släpper igenom mer ljud än en tradiotionell lucka.

Vi har en nyare Ifor Williams till våra hästar och är mycket nöjda :D

aha vad det en sån jag såg häromdagen......
trodde deras över-lucka hade gått sönder och satt dit pressening så länge :o :o *skäms* :D

Nej, man sätter fast den upp på sidorna också så att den sitter ordentligt runt hela alltet (förstod någon? :p ).

Tyckte faktiskt presenning var mer praktiskt än traditionell lucka!

Släpper kanske igenom mer ljud, men min häst stördes inte, mer än vid färjepå- och avfarten då det åkte 150-200 harley davidson med på färjorna....

En nackdel är att om det bläser, så "fladdrar" det lite i presenningen, vilket det ju inte gör med en vanlig lucka. detta tyckte iaf min häst var jätteläbbigt när vi lånade en sådan transport för ett tag sedan. en annan sak hon tyckte var läbbigt var när jag klättrade upp för att stänga.......hua.... :rofl:

Har en Opus av den mindre varianten (inte glasfiber) men med boggie. Där är presenning överst och det funkar jättebra. Jag tror inte att det släpper in mer ljud än en lucka - däremot skramlar den inte som en lucka kan göra :banana: Jag är helnöjd!

Jag har en Rauch Europa Stern. Glasfiber,boggie, sadelkammare, säkerhetsbommar, delad mellanvägg, reglerbara fönster...vad man kan önska sig för ett vettigt pris.

Angående ljudnivån med lucka eller pressenning så är det nog hugget som stucket. Det kan nog fladdra i presenningen precis som det kan skaka i luckan. Min presenning är väldigt tät och alla tre hästar har blivit lättare att lasta i en stor och ljus transport! ;)

Jag är supernöjd med min Henra (Contessa).

Där är den bakre luckan i glasfiber och öppnas uppåt, som bakluckan på en kombibil. Ingen risk att få luckan i huvet eller att någonting ska skramla. Även suveränt regn/solskydd på tävlingsplatser! Känns hållbarare än pressen...

Vi har en Sluis och en Böckman, båda med pressening och vi är jättenöjda med båda. Vi åker ofta långa resor (8-10tim) och hästarna står jättebra, tycker att luften alltid brukar vara fräsch och temperaturen vettig.

Ninnie skrev:
Nu vill jag höra för och nackdelar med att istället ha en fast baklucka ha en pressening som finns på många nya tranporter.

Efter att haft presenning i 5 år byter jag nu till lucka. Anledning? Den gick sönder, blev spröd efter dessa år. Dyr att byta!

Blir vanlig lucka igen. Vissa av hästarna har inte gillat presenning så de blir nog glada.

Nackdel: - plastigt på vintern när det är kallt, halt att klättra upp och fästa, - på sommaren kan den fladdra om man inte vill ha det helt tättslutet

Liknande trådar

Utrustning Jag har bestämt mig för att jag måste köpa en ny hästtransport. Den jag har nu kommer inte hålla så länge till och jag vill inte lägga...
Svar
9
· Visningar
1 515
Utrustning Till hösten blir det kanske att vi skaffar egen transport, antingen ny eller beg. Har läst på lite om säkerhetsdetaljer på bommarna och...
Svar
12
· Visningar
1 184
Senast: skuggi
·
Utrustning Jag vet att det redan finns liknande inlägg i ämnet men jag skulle vilja ha en lite annan vinkling på det hela. Jag ska alltså köpa...
Svar
11
· Visningar
2 276
Senast: Maadiiee
·
Utrustning Nu är det dags att inköpa en ny transport (ev en begagnad men av nyare årsmodell) och jag behöver tips och åsikter på vad ni tycker om...
Svar
5
· Visningar
1 115
Senast: Inka-90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka