Hur fungerar kortison?

prusiluskan

Trådstartare
Min häst med luftvägsproblem går just nu på kortison. Någon som kan förklara för mig hur kortisonet verkar i kroppen? Är det tröttande att gå på kortison? Påverkas immunförsvaret något? Hästen har slem långt ner i luftvägarna - på vilket sätt får kortisonet det att försvinna? Hästen hostar ju inte upp något, så jag antar att det löser upp det på något sätt.
En del är (vad jag läst) kritiska till att öht använda kortison. Varför? Finns det risker man bör vara medveten om? Vet att risken för fång kan vara förhöjd, men utöver det?
Känner mig väldigt okunnig på området o skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa mig att reda ut begreppen lite!

Sv: Hur fungerar kortison?

Ska försöka svara på en del av dina frågor då min häst fått cortison för exakt samma anledning. Dock kan jag inte garantera att allt är rätt, men det är det här jag fått förklarat av mig av min vet på kliniken.

När hästarna får luftvägsprblem, om vi säger bronkit så har det uppstått inflammationer i de små luftvägarna i lungorna, och det sker då en överproduktion av slem, för att "försvara" luftrören. Cortisonet ska hämma dessa infalmmationer, och på så sätt få ner produktionen av slem. Men den tar inte bort det slem som redn finns där och därför brukar man även på slemlösande samtidigt. Fick inte din häst det?

Cortisonet sänker immunförsvaret och man blir mer motaglig för infektioner. Det är inte bra att ge kortison för länge, just av den anledningen.
Därför finns det kortisonspray (astmaspray) som en del hästar få använda sen, då behandlas ju endast luftvägarna och lungorna. Då tar inte kroppen stryk.
Och som du skrev kan risken för fån öka.

Hm... förstod du något? ;)

Tack för svaret! häststackaren har gått på farbrol innan kortisonet (samt ventipulmin i två olika omgångar).
Min häst var så dålig att han bukandades innan farbrolet sattes in. Nu ska jag enl vet skritta honom under kortisonbehandlingen (går på lång lågdos just pga att han tidigare haft fångpuls), men jag tycker att han känns tröttare än vanligt. Nu har jag en häst som är seg av naturen o som inte precis går igång på att skrittas enbart. Kan man skylla något av tröttheten på kortisonet tror du? Hade du liknande symptom?

Oj, måste tänka. :angel: Jag red inte under kortisonkuren och efter ca 8 dagar fick han en infektion och jag fick istället ge penicillin.
Så det är lite svårt att svara på den frågan. Var också ett tag sen. Eller ja, 9 månader. Jag upplevde nog honom inte som tröttare. Men som sagt, kan ju bara se till allmäntillståendet då eftersom jag inte red han eller så.
Men en del av tröttheten kan säkert bero på cortisonet.
Hur mår han nu?

Kortisonet fungerar bland annat genom att undertrycka immunförsvaret, precis som Flumflicka skrev. I fallet med allergier, autoimmuna reaktioner eller t ex organtransplantationer är det av stor vikt att stoppa kroppens angrepp eftersom det inte gör någon nytta utan snarare tvärtom.

Långvarig behandling med kortison ger ett tillfälligt tillstånd som liknar Cushings disease, vanliga symptom är ökad törst (och ökad urinmängd), muskelatrofi (men då talar vi om betydligt längre behandlingar än 8 dagar), förändrad päls mm. Eftersom kortisonet ospecifikt undertrycker alla delar av immunförsvaret ses också en ökad känslighet för infektion. I experiment har man kunnat visa att höga doser kortison kan framkalla fång (ganska sällsynt med normala doser och icke fångbenägna hästar). Trötthet är en vanlig biverkning på kortisonbehandling och ingenting att bekymra sig om.

Åh, vilken lättnad att trötthet är ett vanligt symptom! Hästen går på extremt lågt dos - en femtedel av ordinarie pga fångrisken, vilket tyvärr innebär att han måste gå på kuren i över 5 veckor. Känns väldigt utdraget, men huvudsaken är ju att han blir bra.

Liknande trådar

Hästvård Jäkla skitsommar vädermässigt det här.. Jag har aldrig under alla år förr haft en förkyld häst ska tilläggas, lyckligt förskonad från...
Svar
12
· Visningar
8 739
Senast: Ninnurur
·
Hästvård Jag behöver er hjälp med era erfarenheter kring låga värden av trombocyter. För 3 veckor sedan hittade vi hästen ståendes i hagen...
2
Svar
20
· Visningar
7 373
Senast: Coop
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 432
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Min häst har varit halt nu i 2 veckor ungefär, och vi vet inte riktigt vad det kan vara. Veterinären och hovslagaren säger två helt...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 069
Senast: lillarut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring