Hur fungerar er ridning på höst och vinter?

P

puppe

Jag blir galen snart:mad::cry:Det är ju näst intill omöjligt att kunna rida alla dagar ju.....
Oftst kommer vi hem(har stallet hemma) när det redan börjar bli mörkt,så det går inte att rida ut.Okej tänker man vi tar banan idag bara för att snabbt konstatera att det också är omöjligt efter flera dagars ösregn:devil:
Alltså HUR gör ni andra på hösten?
Vi har gått ut på promenad med hästarna vissa dagar,men man vill ju rida också på vardagarna.
Vi har en fjording som bott hos oss snart 1/2 år och en mindre korsningponny som bara bott här två månader,så jag rider inte så gärna ut med hästarna ensam med nån av mina döttrar på korsningsponnyn och jag på fjordingen.Känner mig inte tillräckligt säker i mörkret ännu:crazy:

Sv: Hur fungerar er ridning på höst och vinter?

Hm, det är jobbigt tycker jag med. Särskilt om man inte har tillgång till upplysta ridvägar. Har du testat pannlampa? Hästarna brukar vara skeptiska till en början, men om det funkar så är det ett alternativ. har också sett lampor som man kan fästa på stigbyglarna, tror jag. Annars blir det ju banan, eller möjligen de hagar där de inte går för tillfället.

tycker det är helt sjukt jobbigt på hösten och vintern!!!är ju kolsvart typ vid 16.....som tur är så har jag ett schema anpassat för att jag ska hinna rida så jag hinner iaf rida 5gr/ veckan....fast hinner knappt med unghästen för när jag ridit tävlingshästen så är det så mörkt att jag inte kan göra nåt vettigt med unghästen....tacka vet jag sommaren!!!

Särskilt höst- och vintertid är jag sååå glad över att jag jobbar skift enligt rullande schema. Då hinner jag ofta rida på förmiddagen :D

Immer

jag tar det mest lugnt under hösten vintern.
vardagarna blir det mest bana.kanske rider bara 30 minuter sen nöjd.Helgerna försöker jag rida ut på längre turer. Har funkat rätt så bra...
Ska förhoppningsvis få en upplyst ridbana bara man får ändan ur vagnen...

I november månad vilar min häst. Annars rider jag så gott det går. Jag har inte tillgång till ridhus och på vintern inte heller till ridbana. Jag rider med pannlampa när det är mörkt. Det är inte så jättekul men man vänjer sig. Nästa termin har jag ett bra schema så jag kommer att kunna rida fem dagar i veckan när det är ljust!! Så är det inte alla år.

Usch ja:crazy: Hatar hösten, och gillar inte vintern heller även fast den är snäppet bättre!

Jag rider bara varannan dag nu eftersom jag inte hinner (pga läxor) och så blir det kolsvart redan vid 17.00 ju. Men smart som jag är så har min häst lite vinterlov nu, så jag slipper rida så mycket när det blir så mörkt. Fast lite surt känns det ju eftersom allt börjar flyta på så himla bra i dressyren nu. Koncentrationen, aktiviteten bak och lösgjordheten är jättefin just nu, känns som att hela hästen svävar och hjärtat hoppar upp i halsgropen efter varje steg:love: Och då är det mindre roligt att man inte har nånstans att rida!

Älgjakten är igång fortfarande, så skogen är utesluten. Det har inte kommit snö än vilket gör att jag inte kan rida i grannens hage. Alla åkrar utom en är upplöjda, och den som inte är det ligger 30 minuters skritt på asfaltsväg bort, och Ella sjunker ned drygt 15 centimeter i varje steg:mad:

Nä, usch vad jag hatar hösten och vintern!

Jag har varit ut och testat pannlampa.jag red inte utan vi var ut på en liten promenad,min 9 åriga dotter var med.Det gick helt ok,men vet inte om jag vågar rida med pannlampa.får se.
Jag har nämligen nyss börjat rida igen efter att ha haft armen i gips tre månader efter en ridolycka.Så man är lite försiktig:crazy:
Men det är väl bara att kämpa på.

Sånna här dagar tackar man för att man har tillgång till två stora ridhus;):love:

Jag rider ut ändå, trots att det är mörkt :p I norrbotten klemar vi inte med hästarna :devil:

På vintern är det dock lite roligare/bättre att rida ut under vintern, då det är massa snö så det blir mycket ljusare :)

Jag har varit ut och testat pannlampa.jag red inte utan vi var ut på en liten promenad,min 9 åriga dotter var med.Det gick helt ok,men vet inte om jag vågar rida med pannlampa.får se.
Jag har nämligen nyss börjat rida igen efter att ha haft armen i gips tre månader efter en ridolycka.Så man är lite försiktig:crazy:
Men det är väl bara att kämpa på.

Jag tror inte att hästarna bryr sig så mycket om mörkret utan det är nog mest vi som tycker att det är obehagligt. Däremot kan de nog tycka att det är lite läskigt med lampan i början. Min häst är ofta ganska lugn så hon bryr sig inte så mycket. Men det tar litet tag att vänja sig vid att inte titta för mkt åt alla håll då ändras ju ljusstrålen.
Jag tycker nog inte att det är speciellt otäckt att just rida med den. Men förstår om du tycker det. Själv är jag ganska försiktig av mig och tar helst inte några risker. Dessutom blir man ju osäker när man har ramlat av och slagit sig. Jag har fortfarande ont i min arm efter att har ramlat av för snart ett år sedan.

Sedan tycker jag också att man är extra försiktig när barnen är med.

Jag rider på som vanligt. Vi pratade om det i dag när vi red i becksvart mörker; f*n vad engagerad man är som gör allt man gör för hästen... Ärligt, det är ju inte kanonkul att rida i mörkret, men det funkar. Rider ibland med pannlampa ibland utan, alltid MASSOR av reflexer dock!

Min får vintervila någon gång i jan-feb. Vet inte vilket som är värst, mörkret eller kylan:angel:. Har kommit fram till att jag skulle passa bättre i länder med lite högre medeltemperatur typ Florida USA.:D

Jag blir galen snart:mad::cry:Det är ju näst intill omöjligt att kunna rida alla dagar ju.....
Oftst kommer vi hem(har stallet hemma) när det redan börjar bli mörkt,så det går inte att rida ut.Okej tänker man vi tar banan idag bara för att snabbt konstatera att det också är omöjligt efter flera dagars ösregn:devil:
Alltså HUR gör ni andra på hösten?
Vi har gått ut på promenad med hästarna vissa dagar,men man vill ju rida också på vardagarna.
Vi har en fjording som bott hos oss snart 1/2 år och en mindre korsningponny som bara bott här två månader,så jag rider inte så gärna ut med hästarna ensam med nån av mina döttrar på korsningsponnyn och jag på fjordingen.Känner mig inte tillräckligt säker i mörkret ännu:crazy:

Vi åker till ridhus flera ggr i veckan.Det är enda alterntivet.På helgerna när det är ljust går det ju bra att rida i skogen.

Jag tycker helt klart att mörkret är värre än kylan. Om det är kallt kan man klä på sig lite extra. Men mörkret får man stå ut med. Sedan beror det nog på var man bor. Här i skåne är det ju inte snö så ofta så det blir väldigt mörkt, speciellt om man bor ute på landet.

Jag håller precis med.Det är mörkret som är otäckt och besvärligt.

Jo det är väl som många av er säjer att det är bara att rida på...
Men det är ju det att tjejerna är inte så ivriga på det.Mörkrädda.
Det ska väl ordna sig.

Jag kan tänka mig att barn tycker att det är ännu otäckare med mörkret. Det bästa är kanske att passa på att vänja dem någon gång när det är månsken för då blir det ju inte riktigt mörkt.

Oftst kommer vi hem(har stallet hemma) när det redan börjar bli mörkt,så det går inte att rida ut

Kan man inte rida ut för att det är mörkt? :confused:
Själv brukar jag rida mkt ute i mörkret, aldrig några problem.
Har iofs tillgång till ridhus, men är det fullt med andra där rider jag hellre ute i mörker och ibland även regn/snö faktiskt.

Allt tar ju lite längre tid på hösten och vintern, men jag är ute ändå! Orienteringslampa och MASSOR av reflexer, både på mig och häst. Man vänjer sig vid mörkret, jag rider, kör, tömkör och prommenerar i alla fall, man har ju lixom inget val...

Självklart ska man vara extra försiktig när man har barn med sig. Vet inte om jag förstog dig rätt, men om du är osäker för dotterns skull på den nya ponnyn, så kan du ju ha ett extra rep att hålla i, så att det blir som att ha en handhäst. Kan kännas lite bättre, som en extra livlina lixom.

Jag har medryttare som har tid att rida på dagen... Oftast, just nu har ingen av dom passligt, så då får min häst stå. Jag rider på helgerna om jag hinner. Tyvärr har hon stått ganska mycket senaste halvåret, kommer liksom inte igång ordentligt efter att jag åkte av ett par gånger. Jag försöker komma iväg från jobbet tidigare några dagar i veckan, men senast tiden har det varit omöjligt. Konstigt att alla måste boka in möten under den ljusa tiden, tycker man kunde göra sånt på kvällen istället så man får rida i dagsljus nån gång...

Jag har bestämt att jag inte tänker ha dåligt samvete för att min häst inte rids så mycket iaf... :cool:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 881
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV