Hur fungerar er ridning på höst och vinter?

Sv: Hur fungerar er ridning på höst och vinter?

Kan man inte rida ut för att det är mörkt? :confused:
Själv brukar jag rida mkt ute i mörkret, aldrig några problem.
Har iofs tillgång till ridhus, men är det fullt med andra där rider jag hellre ute i mörker och ibland även regn/snö faktiskt.

Jag har full förståelse för att ts tvekar inför att ge sig ut i mörkret på ganska nya hästar och med barnen. Det hade jag också gjort. Däremot rider jag själv ut trots mörkret ensam på min häst som jag har haft i fyra år och själv ridit in. Men det tycker inte jag är samma sak.

Håller med om att höst/vinter kan vara lite dryga då man är hästägare, men så avskyvärda är de väl inte?
Tycker det kan vara ganska mysigt att rida i mörker (måste säga att stallet ligger mitt i en liten by mitt ute i skogen; ingen upplyst ridbana så långt ögat kan se, lampor efter vägen max 500m), med min mor ngn gång i veckan som enda sällskapet. Känns som ganska nyttigt att rida i mörker också, man 'känner' hästen (och sina egna hjälper) mycket bättre (varenda liten rörelse) när man inte har blicken på ngt annat.

Men det är ju olika från dag till dag hur (tungt) det känns. Men att klä på sig, lager på lager likt en michelingubbe, och känna hästens härliga vinterpäls medan snön knarrar och kylan biter en i näsan... Det kan vara ganska mysigt :)

(självklart förstår jag ts med döttrar som är mörkrädda, ville bara säga min mening :))

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker inte det är så farligt faktist :)
har ju iofs också ridhus som man kan rida i när det är mörkt eller regnar, men brukar också rida ut ofta i mörkret då det finns en del ridvägar som är belysta.

Det var det jag menade; det är inte så farligt :idea:

(Dock så är STENHÅRDA vägar innan snön anländer riktigt besvärliga)

*kl*

Det är jättejobbigt! Man hinner aldrig rida:mad:
Och nu har min pannlampa vägrat att funka:( Så är det blött och slirigt överallt..
Men jag har tillgång till ridhus ca 2 km hemifrån oss. Så det blir lagom uppvärming innan man börjar träna:) Då kan jag rida dressyr även när det är snö.
Men det kostar 50:- per gång man är där så det blir bara en gång i veckan..Jag brukar låta hästarna vila ganska mycket på vintern så tränar man upp dom tidigt på våren så dom är redo att tävla.

Jag har tänkt att min häst ska få vila i några veckor nu eftersom hon inte fick någon vila i sommras. Hon är väldigt tittig när man rider ut, specielt när det är mörkt och det är varken kul för henne eller mej :(
Det känns väldigt tråkigt att ställa av henne nu när hon har fått lite kondis och muskler och det börjar gå bra men tyvärr funkar det inte annars...

urs vet precis hur de är! Är så grymt mörkrädd så jag vågar helt ekelt inte rida ut i mörkret... :crazy:

rider typ bara på banan nu!
rider ut lördag söndag
longerar en gång rider två och låter han stå två vardagar...

Jag rider ut ändå, trots att det är mörkt :p I norrbotten klemar vi inte med hästarna :devil:
På vintern är det dock lite roligare/bättre att rida ut under vintern, då det är massa snö så det blir mycket ljusare :)

gillar ditt svar :D

vi rider ut även om de e mörkt. på med pannlampor och massa reflexer så bär det iväg. vi har ingen paddock utan bara skogen så vi har inget annat val mn de går kanon. hästarna vänjer sig efter ett par ggr

jag varierar mig litegrann. försöker nog ändå mest att hålla till på vår belysta ridbana på vardagarna. om jag har sällskap kan jag rida ut, men om jag rider ut själv i stora mörka skogen börjar jag bara tänka på otäckheter :p dock så finns det ju tomma motionsspår med lyse i närheten.. :angel:

Jag har varit ut och testat pannlampa.jag red inte utan vi var ut på en liten promenad,min 9 åriga dotter var med.Det gick helt ok,men vet inte om jag vågar rida med pannlampa.får se.
Jag har nämligen nyss börjat rida igen efter att ha haft armen i gips tre månader efter en ridolycka.Så man är lite försiktig:crazy:
Men det är väl bara att kämpa på.

Skaffa en BRA pannlampa som lyser upp, inte de små smala strålarna som de lampor som säljs i hästbutikerna har.

Kolla efter märket Silva.

jaa, jag hade samma problem förra vintern.. men nu har jag ju köpt ny häst och därmed flyttat till ett stall med ridhus två meter från stalldörren :love:

Får vä erkänna att jag i vissa lägen ger dem vila istället. Som igår, blött rått mörkt. Nu har visserligen min bedårande man fixat belysning till volten men det jag har en förkylning som jag inte vill förvandla till feber...

Annars längtar jag till snön kommer. Snö o måne ger faktiskt ganska bra ljus. Har oxå provat pannlampa, tycker väl det är bäst att säta på när man får möte av bilar så att de slår av helljuset...

Vad avundsjuk jag blir på er som bor nära ridhus eller iaf har upplyst bana. :angel:
Jag är inte så rädd när jag är ute och rider i mörker. Fast obehagligt är det när man möter vildsvin :crazy:. Som bor granne med stallet.
Men det är bara ut i skogen och köra. Rider dock inte lika länge eller hårt då det är mörkt och kallt.

Förr brukade jag stressa enormt mycket över det här med att kunna komma ut o rida som vanligt även vintertid men numera så "taggar" vi ner på vintern istället! Vintervila jan + feb. Resterande besvärliga månader; nov, dec, mars så blir det promenader, lättare pass i ridhus + lugna skogsturer på lö+sö. Jag tycker att det funkar väldigt bra faktiskt.

Är man igång o tävlar så kan det kanske vara knepigare, i och med att hästen måste bibehålla hög kondition. Själv är man ju en helt vanlig fritidsryttare:)

Oj jag skulle bara kunna rida 2 dagar i veckan om jag inte kunde rida i mörkret okt-april. Jag jobbar helttid och sitter tidigast på hästryggen vid 19 tiden.

jag rider oavsett mörker eller ljus året runt,full reflexmundering och pannlampa så finns det inga ursäkter att inte motionera hästen annat än i upplyst ridhus/ridbana:cool:

Mvh Arabizar

Jag har ingen egen häst utan är medryttare till 3 ponnyer, så hur ridningen blir beror på var jag rider.

Hos ena hästen finns det två stora ridhus som vi har tillgång till, och en del upplysta grusvägar så där funkar det helt OK i mitt tycke.

Dom andra två står nästan på samma ställe, skillnaden är att den ena måste man rida ca 1 km längs trafikerad asfaltsväg... Där dom utan problem blåser förbi i 90 km/h. Så det är MASSOR av reflexer som gäller. Det är dåligt med ridvägar där över huvudtaget men det finns mycket grusvägar, varav några är upplysta. Finns ingen tillgång till ridbana eller ridhus.

Slutar dock oftast vid 2 så jag brukar vara i stallet vid 3, så då rider jag först och mockar/fixar foder osv efteråt. Så oftast hinner jag rida innan det blir mörkt :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 881
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV