Sv: Hur fungerar det på en ridskola?
Det är ju olika från ridskola till ridskola men jag kan beskriva hur det är på min.
Vi har en anslagstavla inne i stallet där "hästlistan" sätts upp ca 30 minuter före dagens första lektion. Det är oftast 4 lektioner per dag. (Vi har teori var sjätte gång, så vi har samma häst 5 gånger i rad, om inte hästen blir halt eller liknande, för att man ska lära känna hästen och göra olika saker med den som dressyr, hoppning, uteritt kanske. På teorin får vi önska 1-3 hästar vi vill ha till de nästkommande fem gångerna).
Beroende på vilken lektion man rider får man kanske göra iordning hästen före och/eller efter lektionen. "Våra" ridskolehästar går max två pass per dag, endel går ett.
Vi har en liten bit ner till ridhuset, så vi brukar gå ungefär 10 minuter innan lektionens början för att ha tid att justera stigläder m.m. där nere. Därför brukar vi i våran grupp komma till ridskolan minst 40 minuter före lektionen börjar, fast jag brukar ibland komma tidigt och titta på de tidigare lektionerna.
Iallafall, när man har tittat vilken häst man ska ha kollar man om den går lektion före eller om den står i stallet. Om den inte går lektion borstar man, sadlar och tränsar och behöver man hjälp så är det bara att fråga någon så får man den hjälp man behöver.
Sedan går man ner till ridhuset/paddocken. Där nere justerar man stigläder, spänner sadelgjorden, kollar så allt sitter rätt och sedan sitter man upp.
Man skrittar först fram och vi brukar ibland, speciellt på vintern, ha lite gymnastikövningar för att bli varma (typ 10 klacksparkar framför sadeln, tio bakom, nudda med vänster hand på höger fot utan stigbyglar m.m.). Därefter nörjar ridlektionen. Vi gör olika saker varje gång, vad man gör beror på nivån på gruppen. Är det dressyr så kan det vara tempoväxlingar, galopparbete, voltarbete, öppna/sluta, skänkelvikningar bland annat. Är det hoppning kan det tillexempel vara studshinder (oftast 4-5 stycken), höjdhoppning eller banhoppning. När vi har markarbete har vi ofta cavalettibommar och brukar avsluta med att hoppa något kryss eller mindre hinder. En eller två gånger per termin rider vi ut, på sommarhalvåret. Det finns massa fina ridvägar, sist vi red ut, tillexempel, red vi ner till sjön och badade med hästarna.
Så det är väldigt varierat vad vi gör på lektionerna. Sista gången på varje termin har vi önskelektion (då de flesta brukar önska banhoppning).
Efter lektionen lämnar man över hästen till nästa om den ska gå lektionen efter, annars tar man med hästen upp till stallet igen. Där sadlar man av, tränsar av och ryktar hästen. Vi är den tredje gruppen, alltså näst sista, för dagen och därför är det vi som sköter fodringen. Kraftfoder + hö till alla hästar, tror vi har 16 hästar på ridskolan.
På våran ridskola får man gärna komma och kolla på lektionerna. Det finns en läktare i ridhuset och stolar ute om man vill sitta och kolla. När jag var där för första gången var det teori, så jag fick en rundvandring efter teorin - jättebra tyckte jag.
Hoppas du får kul på din ridskola
Säg till om det är något jag glömt svara på!