Hur fungerar det på en ridskola?

M

MarianneS

Har äntligen bestämt mig för att börja på ridskola efter X antal år med diverse varmblod som enbart skogsmullar. Nu vill jag lära mig "rida på riktigt"! Men hur fungerar det på en ridskola? Val av häst, sadling innan och efter lektion, hur går en lektion till samt allt annat som har med ridskola att göra? Vad ska jag tänka på osv.

Hoppas att någon kan ge mig lite svar så jag är lite förberedd! Funderar även på att besöka ridskolan typ veckan innan, men tar ridskolor emot på det sättet samt har de tid att visa runt på anläggningen? :confused::)

Sv: Hur fungerar det på en ridskola?

Oj, det där är nog himla olika.

Jag arbetar som ridlärare på en liten ridskola. På nybörjarlektionerna brukar vi sadla och tränsa tillsammans. Upplägget där är 30 min teori och 30 min ridning. Då går jag alltid igenom ngt teoretiskt också, och delar ut läxa.

När man har kommit en bit på vägen så räknar jag med att man sadlar och tränsar själv. Gärna så tidigt som möjligt i sin utbildning. Det finns alltid någon att fråga och jag går runt i stallarna medan eleverna håller på.

Jag tycker att det är jätteroligt när det dyker upp folk som vill titta och hälsa på. I mån av tid visar jag givetvis anläggningen. Ring innan eller kom när det inte är fullproppat med lektioner (brukar nog vanligtvis vara efter 16-17-snåret).

Lycka till!!

LindaM

Tillägg:

val av häst gör ridläraren. Du får helt enkelt fråga när du kommer dit, 'vem skall jag ha idag'. Vi har samma häst 3 lektioner, sedan byter vi. Självklart beror det ju också på din ålder, längd och vikt. Kanske finns det bara ett par stycken som passar dig.

Efter lektionen är det jätteolika vad som skall göras beroende på vilken dag, tid och årstid det är. Hästen skall iaf i alla lägen skötas om men om det skall på täcken osv får du fråga från gång till gång.

Lycka till igen :D

LindaM