Hur fungerar det på en ridskola?

M

MarianneS

Har äntligen bestämt mig för att börja på ridskola efter X antal år med diverse varmblod som enbart skogsmullar. Nu vill jag lära mig "rida på riktigt"! Men hur fungerar det på en ridskola? Val av häst, sadling innan och efter lektion, hur går en lektion till samt allt annat som har med ridskola att göra? Vad ska jag tänka på osv.

Hoppas att någon kan ge mig lite svar så jag är lite förberedd! Funderar även på att besöka ridskolan typ veckan innan, men tar ridskolor emot på det sättet samt har de tid att visa runt på anläggningen? :confused::)

Sv: Hur fungerar det på en ridskola?

Oj, det där är nog himla olika.

Jag arbetar som ridlärare på en liten ridskola. På nybörjarlektionerna brukar vi sadla och tränsa tillsammans. Upplägget där är 30 min teori och 30 min ridning. Då går jag alltid igenom ngt teoretiskt också, och delar ut läxa.

När man har kommit en bit på vägen så räknar jag med att man sadlar och tränsar själv. Gärna så tidigt som möjligt i sin utbildning. Det finns alltid någon att fråga och jag går runt i stallarna medan eleverna håller på.

Jag tycker att det är jätteroligt när det dyker upp folk som vill titta och hälsa på. I mån av tid visar jag givetvis anläggningen. Ring innan eller kom när det inte är fullproppat med lektioner (brukar nog vanligtvis vara efter 16-17-snåret).

Lycka till!!

LindaM

Tillägg:

val av häst gör ridläraren. Du får helt enkelt fråga när du kommer dit, 'vem skall jag ha idag'. Vi har samma häst 3 lektioner, sedan byter vi. Självklart beror det ju också på din ålder, längd och vikt. Kanske finns det bara ett par stycken som passar dig.

Efter lektionen är det jätteolika vad som skall göras beroende på vilken dag, tid och årstid det är. Hästen skall iaf i alla lägen skötas om men om det skall på täcken osv får du fråga från gång till gång.

Lycka till igen :D

LindaM

Får jag fråga: har du egen häst eller en som du kan låna? För om du har egen häst skulle jag råda dig att rida för instruktör i stället. Jag har ridit både på ridskola + för instruktör med egen häst och jag tyckte att jag lärde mig mer på ett par-tre halvtimmes lektioner med egen häst än vad jag gjorde på en hel termin på ridskolan.

Inte för att det är fel på ridskolan - det är bara det att om man är ensam, då kan instruktören lägga upp lektionen precis efter ens egna behov och inte efter en mall som ska passa "alla". Så det blir helt naturligt mer intensivt och fokuserat på vad just JAG behöver.

Jag är som du, lärde mig att rida gm skogsmullning och tog aldrig lektioner då, så det var helt nytt för mig. Tycker att jag har lärt mig massor på kort tid av instruktören men inte så mycket på ridskolan.
Bästa lektionen på ridskolan var när en i min grupp på 4 var sjuk och 2 andra dök inte upp, så jag fick oväntat vara själv, det var toppen, lärde mig massor den lektionen :bump:

Som sagt detta är inget ont sagt om någon ridskola, det är ju klart att privatlektioner ger mer, det är ju därför de är dyrare :crazy:

Delvis KL

Jag vet ju bara hur jag själv jobbar och jag är jättenoga med att ge varje elev mycket hjälp varje lektion. Jag vet dock att det väldigt väldigt ofta är oengagerade ridlärare som pratar med föräldrar, i telefon eller bara halvsover.

Om man har en varmblodig skogsmullehäst skulle jag ändå rekommendera att man rider en ridskolehäst istället, iaf i början så att man får känna på en häst med lite skolning. Det finns ju inget som hindrar att man rider privatlektioner ibland ändå.

Sätt upp mål med din ridning. Satsa på märkestagning eller att du skall rida en LC dressyr inom en viss tid. Tala med din instruktör om vad du vill ha ut av ridningen och sätt upp mål tillsammans.

Min valack är för gammal att behöva jobba på bana/lektion. Det är därför jag kommit på denna idé med ridskola då jag måste inse att jag inom en framtid måste leta ny häst:cry:

Jag skulle helst av allt vilja gå på din lösning, att rida för instruktör, men eftersom jag i stort sett bara kan galoppfattning och en enstaka framdelsvänding kanske "det kostar mer än det smakar" innan man kommer någonstans... Då kanske ridskola är bättre.

Men när min nuvarande vän går i pension och förhoppningsvis en ny införskaffas vill jag kunna rida "mer/bättre" än vad jag kan nu...

jag tror absolut inte att det kostar med än det smakar... min sambo lärde sig på ett års regelbunden ridning för mig - som ändå är opedagogisk och inte någon instruktör - lika mycket som de som ridit tre år på en ridskola vi besökte för att jämföra. Han var ren nybörjare...

Hos oss delar ridläraren (oftast) ut häst 15 min innan lektionen börjar. Ibland får vi välja, bland väljer ridläraren. Bheöver man hjälp med att göra i ordning hästen finns det folk i stallet som kan hjälpa till.

Uppe i ridhuset ställer alla upp på en rak linje och sitter upp. Sen är det skritt på fri tygel 5-10 min. Sen värmer vi hästarna i trav ett par varv och sen börjar dagens övning/övningar. Vi avslutar med att lägga ner hästarna i trav och sen skritt av på fri tygel. Har oftast även någon skrittpaus mitt i.

Teorin är frivillig och finns inte för alla grupper. Har man teori är den 15min varannan vecka. Jag hade nytta av den de första 2-3 åren sen blev det mest tjatigt.

Har äntligen bestämt mig för att börja på ridskola efter X antal år med diverse varmblod som enbart skogsmullar. Nu vill jag lära mig "rida på riktigt"! Men hur fungerar det på en ridskola? Val av häst, sadling innan och efter lektion, hur går en lektion till samt allt annat som har med ridskola att göra? Vad ska jag tänka på osv.

Hoppas att någon kan ge mig lite svar så jag är lite förberedd! Funderar även på att besöka ridskolan typ veckan innan, men tar ridskolor emot på det sättet samt har de tid att visa runt på anläggningen? :confused::)

Det varierar ju - varje stall har sina rutiner.

Jag rider i Uppsala och där bestämmer oftast ridläraren vem som rider vilken häst, men de är också flexibla och i min grupp har alla sina favoriter som vi håller fast vid. När vi kommer till stallet har ridläraren satt upp en lapp med vilka hsätar som ska gå och så sadlar vi dem som ska sadlas och sådär, sedan är det upprop och hästval. Under lektionerna gör vi olika saker, finns dressyrspecialer, träningsgrupper och vanliga där det är två gåner dressyr och en hopp på samma häst. Ofta får vi (nivå 8 av 10) rida fram ganska självständigt och sedan har vi någon spec övning som vi ska fokusera på. Utifrån hästen och de egna egenskaperna/svårigheterna så ger ridläraren kommentarer, tips osv och efter lektionen sadlas hästen av förutsatt att den inte ska gå fler pass den dagen.
Inte så mkt att tänka på - gör som du blir tillsagd :p och ta dig tid att göra i ordning hästen innan så lär du känna den litegrann och slipper stressa. Skönt om man är ny också.
När jag började fick jag en liten rundvisning när jag kom till lektionen och så gick ridläraren med mig när jag gjorde i ordning hästen och förklarade.
Kan tänka mig att det är skönt att komma och titta på någon lektion innan man själv ska rida så får du lite koll på hur det går till i just det stallet.

Tror inte alls du behöver oroa dig! ;)

På min ridskola väljer en av ridlärarna ut vilka hästar som ska gå på lektionen. Vi väljer därefter häst i tur och ordning enligt en rullande lista så att alla ska få välja först någon gång. Detta sker ca 20 minuter innan lektionen. Sedan sadlar och tränsar vi våra hästar och några minuter innan lektionen ställer vi upp utanför ridhuset.

Lektionerna börjar med fri skritt på långa tyglar till dess att alla fått ordning på stigbyglar och sadelgjordar. Därefter mer skritt fast på kortare tyglar, följt av trav (lättridning) med några volter. Halter, längning av steget, m.m. för att kolla så att hästen verkligen lyssnar. Oftast galopp i båda varven också. Därefter börjar övningarna. Ungefär var femte vecka har vi markarbete över bommar och gången efter det är det hoppning. Annars är det olika typer av dressyrträning. Är det riktigt fint väder kan det hända att vi rider ut.

Nedvarvning i trav och därefter skritt på långa tyglar innan lektionen avslutas med uppställning på medellinjen och avsittning. Ska hästen gå fler lektioner lämnar vi bara över den till nästa ryttare. I annat fall "klär vi av" dem, ryktar och kratsar ur hovarna.

Ridskolan har särskilda prova-på-tillfällen men jag tror inte det är några problem att avtala om runtvisning om man hellre vill ha det.

Senast ändrad:

Det är ju olika från ridskola till ridskola men jag kan beskriva hur det är på min. :)

Vi har en anslagstavla inne i stallet där "hästlistan" sätts upp ca 30 minuter före dagens första lektion. Det är oftast 4 lektioner per dag. (Vi har teori var sjätte gång, så vi har samma häst 5 gånger i rad, om inte hästen blir halt eller liknande, för att man ska lära känna hästen och göra olika saker med den som dressyr, hoppning, uteritt kanske. På teorin får vi önska 1-3 hästar vi vill ha till de nästkommande fem gångerna).

Beroende på vilken lektion man rider får man kanske göra iordning hästen före och/eller efter lektionen. "Våra" ridskolehästar går max två pass per dag, endel går ett.

Vi har en liten bit ner till ridhuset, så vi brukar gå ungefär 10 minuter innan lektionens början för att ha tid att justera stigläder m.m. där nere. Därför brukar vi i våran grupp komma till ridskolan minst 40 minuter före lektionen börjar, fast jag brukar ibland komma tidigt och titta på de tidigare lektionerna. :D

Iallafall, när man har tittat vilken häst man ska ha kollar man om den går lektion före eller om den står i stallet. Om den inte går lektion borstar man, sadlar och tränsar och behöver man hjälp så är det bara att fråga någon så får man den hjälp man behöver. :D

Sedan går man ner till ridhuset/paddocken. Där nere justerar man stigläder, spänner sadelgjorden, kollar så allt sitter rätt och sedan sitter man upp.

Man skrittar först fram och vi brukar ibland, speciellt på vintern, ha lite gymnastikövningar för att bli varma (typ 10 klacksparkar framför sadeln, tio bakom, nudda med vänster hand på höger fot utan stigbyglar m.m.). Därefter nörjar ridlektionen. Vi gör olika saker varje gång, vad man gör beror på nivån på gruppen. Är det dressyr så kan det vara tempoväxlingar, galopparbete, voltarbete, öppna/sluta, skänkelvikningar bland annat. Är det hoppning kan det tillexempel vara studshinder (oftast 4-5 stycken), höjdhoppning eller banhoppning. När vi har markarbete har vi ofta cavalettibommar och brukar avsluta med att hoppa något kryss eller mindre hinder. En eller två gånger per termin rider vi ut, på sommarhalvåret. Det finns massa fina ridvägar, sist vi red ut, tillexempel, red vi ner till sjön och badade med hästarna. :D Så det är väldigt varierat vad vi gör på lektionerna. Sista gången på varje termin har vi önskelektion (då de flesta brukar önska banhoppning).

Efter lektionen lämnar man över hästen till nästa om den ska gå lektionen efter, annars tar man med hästen upp till stallet igen. Där sadlar man av, tränsar av och ryktar hästen. Vi är den tredje gruppen, alltså näst sista, för dagen och därför är det vi som sköter fodringen. Kraftfoder + hö till alla hästar, tror vi har 16 hästar på ridskolan.

På våran ridskola får man gärna komma och kolla på lektionerna. Det finns en läktare i ridhuset och stolar ute om man vill sitta och kolla. När jag var där för första gången var det teori, så jag fick en rundvandring efter teorin - jättebra tyckte jag. :D

Hoppas du får kul på din ridskola :)
Säg till om det är något jag glömt svara på!

Så här funkar det på "min" ridskola.

Ridläraren har skrivit upp i pärmen vilken häst man ska ha. Man gör iordning hästen själv både före och efteråt om den inte går/ska gå och kan man inte eller är osäker så finns det stallvärdinnor som hjälper till. Vi brukar ha västar på oss så att alla vet vem som är värdinna. Går hästen lektion har man ju möjlighet att hjälpa någon annan eller så kan man gå ner och titta på lektionen som håller på. Då får man en chans att se lite hur den hästen är som man ska rida.

Man kan önska häst också men det är inte alls säkert att man får den iaf. Vi byter hästar inom gruppen ibland om någon känner för det.

Man kan rida privatlektion på ridskolehästarna också. En privatlektion ger väl mer ridmässigt men man missar mycket gemenskap och snack med de andra i stallet då.

Det är säkert olika på olika ridskolor.
Under sommarhalvåret rider jag privatlektion på min egen häst. hon kan inte så mkt än utan jag får hjälp med hennes utbildning. Jag har även ridit privat på den ridskolans hästar. Fördelen med att rida privatlektion är att man kan fråga mkt mer än om man rider i grupp. Dessutom blir det anpassat efter din och hästens nivå.

Under vintern rider jag en del på en annan ridskola där jag egentligen har ridit ganska länge. Jag rider i ngn av de mest avancerade grupperna och jag antar att det är därför som vi har samma häst fem gånger i rad. Ridläraren skriver en lapp med hästar och sätter på anslagstavlan. Det är en vuxengrupp. Jag rider helst inte stroa hästar och brukar bara växla mellan två av deras araber. Men de andra byter efter 5 ggr. Fördelen med denna ridskola är att det är i ridhus, det är kul att rida i grupp. Dessutom är det kul att rida andra hästar än den egna ibland.

Jag tror att det beror mkt på den enskilda ridskolan. Jag hade kollat på några olika om jag var du. Det är väl klart att du kan åka dit veckan innan. Där jag rider med min egen häst hade hon säkert visat runt. Men jag tror inte det på den andra. Det är en större ridskola.

KL

Jag är lite inne på samma spår som du. Jag tycker att som "nybörjare" är det nog bättre att rida på ridskola, för där får man möjlighet att rida på många olika hästar, vilket är jättenyttigt. Sen så kanske man inte får lika mycket tid riktad driekt mot en själv, men du kommer få grunderna.

På min ridskola är det så att varje gång vi ska lära oss något nytt eller imellanåt när vi repetarear, så har vi genomgång med hela gruppen (och då är vi 12 pers) så pratar läraren om övningen och beskriver vad vi ska göra, varför och hur man gör. Sen säger hon hur vi ska rida, tex skänkelvikning på diagonalen. Så får vi rida runt efter varandra och alla får ju sin kommentar. Om man rider på diagonalen så kanske hon står längst ner och tittar på alla och så får amn oftast en kommentar. Så jobbar man på det till nästa varv osv. osv.

Sen på min ridskola så kan man ta privatlektion (en eller två pers, två är billigare) på ridskolehästarna, det tror jag kan vara ett bra alternativ om du inte vill rida i grupp. Men det är oftast väldigt dyrt.

Bra saker med ridskola (grupp):
- Man får rida olika hästar.
- Man får kompisar, gemenskap.
- Man går lär sig grunderna bra.

Bra saker med instruktör (enskilt):
- Man får såå mycket mer tid till bara sig själv.
- Man får lektionen precis efter det man behöver öva på och den tid man behöver (vilket inte är så lätt i grupp, då man måste tänka på alla).
- Man kan bestämma mer själv.
- Man kan lägga mer fokus på detaljer och småsaker.

Jag tror att det är bra att rida på ridskola i början, men sen när man lärt sig lite mer kan det nog vara bra att gå över till privatlektioner, har man möjlighet kan man ju göra både och. För jag tror att man har större möjlighet att utvecklas och jobba med ens egna personliga problem och svårigheter privat, än i grupp.
När man lär sig en ny övning kan man ägna hela lektionen till det. Alltså från lärarens syn. Men när man lärt sig alla ridövningar handlar det ju mer om ridstil och "teknik" och då får man i en grupp på 12 kanske bara tio minuter av en timmas lektion riktad mot en själv, och då går utvecklingen långsammare och i längden blir det nog även dyrare. (om man tänker på vad man får ut.)

Vet inte om du vill ha svar på hur ridskloan fungerar, men jag svarar ändå.

På min ridskola får man önska häst, men det är ju itne säkert att man får nån av dom man önskar, men för det mesta brukar de försöka pussla ihop det. Sen så har man en häst 4 lektioner i rad, först 3 dressyr, sen sista hopp. Nu har nybörjarna, första nybörjarsteget, 30 min teori och 30 min ridning. Sen har man 45 min ridning och toeri ett par gånger per termin. Sen i de högre grupperna har man 60 min ridning och en teorilektion per termin. Oftast är dessa frivilliga och ligger inte på lektionstid, det brukar finnas lite olika clinics och så att välja på.

I de lägre grupperna finns det folk som hjälper en med sasling och så, det finns nästan alltid någon i stallet (i de högre grupperna med) om man behöver hjälp så är det bara att säga till. Om hästen inte går lektion innan ens egen lektion så borstar man, kratsar hovar, sadlar och tränsar om hästen ska ha benskydd sätter man på det. Sen om man har en häst som inte går på lektionen efter så tar man in den i stallet, sadlar och tränsar av. Borstar och kratsar hovar, ev smapar av eller lägger på täcke.
(I min grupp har vi även fått ta över fodringen eftersom de har svårt att få tag i stallpersonal som kan jobba sent alla dagar, men det gör bara de grupper som ridit länge och kommit en bit.)

En sak du kan tänka på är att om det oftast finns speciella regler, som du kanske inte är van vid hemma. Tex när vi rider ut så ska man ha en långarmad tröja (inte t-shirt för om man trillar av kan man skrapa upp sig ordentligt). Sen måste man självklart ha hjälm, godkända ridskor (med klack alltså) och man får inte ha jackor med luva! Den kan fastna i saker om det skulle hända nåt.
På vissa ridskolor har de även regler om säkerhetsväst (speciellt vid hoppning och utomhus)

Kolla upp regler och annat viktigt på ridskolan. Jag tycker definitivt att du ska åka dit innan, ring och be att få en rundtur och lite allmän info om ridskolan och verksamheten. Så slipper du känna dig så vilsen och nervös när det är dags för första lektionen, du kommer säkert vara nervös som det är ändå.;)
Lycka till!:)

På våran ridskola har vi en lista med hästarnas namn. Sen står ridtiderna ovanför och våra namn på den häst vi ska ha. Går den på lektion innan är den sadlad och klar, gör den inte det så borstar man, sadlar och tränsar. Efter lektionen tittar man om hästen ska gå en till lektion, ska den det lämnar man över hästen till den som ska ha den, ska den inte, sadlar man av osv.

Det brukar även stå lappar under om hästarna är ute där ridlärare frågar om vi kan ta in dom och så.

Besöka ridskolan går nog jättebra. Har inte ridläraren tid att visa upp anläggningen kan du nog kika runt lite själv :)

Mitt tips: Börja inte på ridskola. Kommer säkert få massa arga svar på detta men det är en åsikt jag står för. det är bättre att du lägger pengarna på en privat tränare antingen helt själv eller i mindre grupp.(om du har en egen häst att rida vilket jag fattade det som att du har). En privat tränare är dyrare men inte i längden. Oftast (inte alltid) står hästarna för länge på skolan och blir uttråkade, rids för mycket på "fel" sätt och skaffar sig olater. Alla som gått på ridskola vet att det alltid finns en "avkastare" en som bockar m.m.
För en privat tränare får du ut mycket mer av passet då denne helt kan fokusera på dig alternativt bara ett par stycken till.
Har själv gått på ridskola (inte bara en) och tycker därför som jag gör. Sen finns det absolut undantag där de byter ut sina hästar ofta och inte köra samma övningar på alla lektioner m.m.

Hoppas inte att jag retat upp allt för många ridlärare nu och lycka till!!

Jag hade försökt hitta en ridinstruktör till nån privathäst du rider.

Jag lärde mig inget alls på ridskolan, lärde mig mer på nåra ggr med egen, privat.

Hos oss delar ridläraren (oftast) ut häst 15 min innan lektionen börjar.

15 minuter!:o Måste bara fråga hur ni hinner säga hej, borsta och sadla på så kort tid? Hur gör ni om hästarna är leriga? Kittliga? Behöver dra sadelgjorden lååångsamt?
På de ridskolor jag ridit görs schemat upp under dagen för alla lektionerna och hängs sedan upp. På ridskola ville jag personligen ha minst 30 min på mig om jag skulle få någon av de mer personliga/speciella hästarna som det fungerar dåligt att stressa med.

Vi hade också bara 15 min innan lektionen började, men där så hoppar man upp på hästryggen direkt efter gruppen innan suttit av. Och vi missade 5-15min varje gång eftersom de alltid drog ut på tiden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 849
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 552
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 821
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix