Hur fungerar det på en ridskola?

Sv: Hur fungerar det på en ridskola?

Det verkar vara otroligt olika hur det fungerar på olika ridskolor. Det vettiga med att rida på ridskola är väl ändå att samtidigt som man får lära sig att rida korrekt så får man också prova på att rida olika typer av hästar och lära sig att hantera inte bara EN häst?! Jag har ridit på ridskola i fem år, efter att ha gjort ett 15 år lång uppehåll från ridningen. Under de senaste åren har jag ridit två gånger på vanlig lektion, men sedan även tagit en del privatlektioner osv på min favorithäst, samt ridit en del på egen hand. Jag måste säga att jag tycker att det är otroligt givande. Jag kan ju alltid utvecklas och kommer aldrig att bli fullärd. En ridlärare eller instruktör som ser vad jag gör hjälper mig att utvecklas hela tiden, samtidigt som jag på egen hand kan träna det jag vet att jag behöver förbättra. Det jag försöker säga är att jag absolut rekomenderar att du ska börja på ridskola. Det ÄR jättebra och inte minst så blir man en del av en otrolig gemenskap bland människor som har samma intresse som en själv och som älskar hästar! Hur det fungerar rent allmänt kommer nog att lösa sig väldigt snabbt, även om det är olika på olika ställen så är det nog inga gigantiska skillnader.:D

jag tror absolut inte att det kostar med än det smakar... min sambo lärde sig på ett års regelbunden ridning för mig - som ändå är opedagogisk och inte någon instruktör - lika mycket som de som ridit tre år på en ridskola vi besökte för att jämföra. Han var ren nybörjare...

Är inte detta en lite konstig jämförelse??? Hur många år man har ridit borde egentligen vara rätt så orelevant om man ska "mäta" kunskap! Du och din sambo hade förmodligen mer obegränsad tid under era "lektioner" än dessa "normala" lektionsryttare. Hur mycket man lär sig från gång till gång är dessutom väldigt individuellt. Man är olika grad motiverade och dessutom kanske, till en viss del, talang kan ha med det hela att göra (+en massa andra faktorer)? Själv rider jag i en grupp där de övriga har ridit i 10 år minst, jämfört med mig som har ridit i 5 år. Känner inte att jag befinner mig lägre kunskapsmässigt bara för att jag har ridit kortare tid! Hur mycket tid man lägger ned på ridningen under dessa år varierar rätt kraftigt oxå!Kunnande har helt enkelt med personen att göra och de förutsättningar man skapar för sig själv! Du kanske är väldigt duktig på att lära ut (utan instruktörsutbildning), man kan faktiskt vara naturligt väldigt pedagogisk. Kanske din sambo har talang för detta? Hur som helst så existerar det väldigt bra ridskolor där man kan utvecklas enormt!!! Om inte annat så lär sig dessa rdiskoleelever att rida på fler än en häst. De kommer förmodligen längre i långa loppet också då de rider för en utbildad ridlärare/instruktör som förhoppningsvis har ett stort kunnande!

På ridskolan jag red när jag var yngre satt en lista på sadelkammardörren där det stod vilken häst du skulle rida. Vi hade oftast samma 3-4ggr innan vi bytte. När det var teori fick vi ibland önska häst. Teori var 3ggr/termin varav en praktisk (tex voltige eller longering eller körning.
Om hästen gick lektionen innan bara den bytte ryttare i manegen annars fick man göra iordning den. (Man blev visad so nybörjare hur det skulle gå till, och nuförtiden har de "stallvärdar" som hjälper till).
Det är nog bara att dyka upp om du vill se dig omkring. Finns säkert nån som vill visa, spec om det är på förmiddagen innan lektionerna.

Fördelen med att rida på ridskola istället för privarlektioner är att man får rida olika typer av hästar, vilket inte är fel eftersom det är du som ska utvecklas i första hand, inte din häst, och då är du bättre förberedd när du ska börja provrida hästar sen.

Jag tror att det är bra att rida på ridskola i början, men sen när man lärt sig lite mer kan det nog vara bra att gå över till privatlektioner, har man möjlighet kan man ju göra både och. För jag tror att man har större möjlighet att utvecklas och jobba med ens egna personliga problem och svårigheter privat, än i grupp.
Jag tror också det bästa är om man har möjlighet att göra både och. På ridskolan kan man få grunderna och man kan prova många olika hästar. På privatlektionerna kan kan man ägna sig åt finlir eller särskilda problemområden. Dessutom blir det rätt dyrt om man ska få mängdträningen privat (såvida man inte känner någon man kan få rida för som inte kostar skjortan). Som nybörjare behöver man framförallt rida mycket. Då har man en hel del gratis när man sedan börjar komma in på lite mer avancerade övningar.

Alla ridskolor är nog olika men på min ridskola rider vi väldigt mycket centrerad ridning och NH och vi rider 1½h per vecka. Jag brukar vilja vara där ca 10min så att jag hinner snacka med alla kompisar, justera ridhjälmen osv, sen kommer ridläraren, talar om vad vi ska göra just den lektionen, vilken häst man får sen tränsar man och sånt och efter ca 20min sitter vi upp på ridbanan såvida vi inte ska ha teori.
Efteråt sadlar vi av om inte hästen ska gå nästa lektion, sen åker man hem. :)

Nu har så många redan svarat så det är väl onödigt om jag OCKSÅ ska berätta om min ridskola x'D
Jag kan ge dig lite tips däremot :)

*Kom i tid! Det är jätteirriterande med folk som kommer fem minuter innan lektionen börjar . Minst 30 minuter innan lektionstart bör du vara där.

*Våga fråga om hjälp! Din instruktör är där för att hjälpa dig , våga fråga om du har problem med din häst .

*Ta det lungt. Vill man inte hoppa högt/rida fort så måste man inte.

Som sagt, olika från ridskola till ridskola, men så här kan en helt vanlig lektion se ut på min ridskola. Vi brukar vara ca 10 ryttare/lektion:

# Jag kommer till stallet ca 30 minuter innan lektionen ska börja. Då går jag runt i stallet och kollar vilka hästar som är inne, och vilka som redan är i ridhuset på lektionen före min. Har jag inte redan bestämt vilken häst jag vill ha, så har jag ca 10 minuter på mig att fundera på det. :(

# Ca. 20 minuter innan lektionsstart kommer "sekreteraren" och kollar vilka som är där och tar betalt av de som betalar per gång. Efter det ropar hon upp en häst i taget, och så får den som vill ha just den hästen säga till. Är det mer än en som vill ha just den hästen så får dom antingen komma överrens sinsimellan eller så lottas det. Har man tur är ens häst redan inne i ridhuset, så då är det bara att vänta. Men om den står i stallet så är det full fart som gäller.:eek:

# När jag har fått välja "min" häst, så är det dags att borsta, sadla och tränsa. Oftast har man bara 10-15 minuter på sig. I bästa fall 20, vilket jag tycker är rena katastrofen egentligen, men så är det. Man säger hej till hästen samtidigt som man tar några snabba borsttag över hals, rygg, mage och lite på länden. Sen är det bara att hoppas på att sadeljorden går bra att spänna. Jag brukar bara spänna den halvlöst i stallet. När tränset sitter på ordentligt är det bara att ta sig ut i ridhuset asap.

# Väl i ridhuset ställer vi upp längs medellinjen och gör de sista justeringarna på sadeljorden,, ställer in stigläderna och fäster eventuella gummiband osv, innan vi sitter upp.

# Nu är det så dags att börja skritta. Har man varit snabb in i ridhuset, eller om ens häst redan var där inne, så kanske man hinner skritta i 5-10 minuter innan lektionsarbetet börjar. Har man tagit mer tid på sig i stallet så ska man vara glad om man hinner skritta ut på spåret innan det är dags att ta tyglarna. Jag brukar dock skritta lite innanför spåret i alla fall ett halvt varv innan jag gör det, för att hästen ska hinna röra lite på sig och för att jag ska hinna känna att stigläder och allt annat känns som det ska.

# Själva lektionen sen är nog ganska typisk. Instruktören står i mitten och ropar till oss vad vi ska göra. Var 5:e lektion är det cavaletti-övningar och gången efter är det hoppning, men däremellan är det bara dressyr (eller uteritter på våren).

# När lektionen är slut ca 45 minuter senare så brukar vi trava lite och sedan skritta av på lång tygel. Sen ställer vi upp på medellinjen igen och då öppnas också porten så nästa grupp kan komma in med sina hästar, eller ta över våra om det är nån av dom som ska gå nästa lektion också.

# Nu brukar den hästen jag brukar ha gå lektionen efter också, så då lämnar jag bara helt enkelt över den till nästa ryttare, men ska den in i stallet, så tar jag ju in den och sadlar och tränsar av osv inne i stallet. Sen åker jag hem... och så är det samma sak nästa vecka.

Den enda teorin vi har haft var när jag började i nybörjargruppen... då gick instruktören igenom hur man ryktar, kratsar hovar, sadlar och tränsar på rätt sätt. Det var typ 5:e - 6:e lektionen, annars har jag inte varit med om att vi har haft någon som helst teori annat än det som sägs under lektionerna i ridhuset.

Jag tycker absolut att du skall välja att rida på ridskola. Jag har efter ett uppehåll på 20 år :crazy: börjat rida igen och rider nu i en vuxengrupp med några glada damer i varierande åldrar. Hur det går till har du fått beskrivet många gånger redan så det går jag inte igenom. Vad som är fördelen med ridskolan är gemenskapen, efter varje lektion så samlas vi och fikar och diskuterar dagens lektion och vi ger varandra tips mm, men vi pratar även om livet i allmänhet och vi skrattar mycket :D ... så jag har fått nya vänner samtidigt som jag kommit igång att rida igen, underbart!!!

Jo... men inte alla ridskolor har så bra sammanhållning i sina grupper. På min ridskola är det mest så att man kommer dit, byter några ord med de andra i gruppen innan lektionen, sen kanske man säger hejdå till varandra efter lektionen... men oftast försvinner de flesta innan man hinner säga hästskit. :(
Tråkigt men tyvärr sant.

Hej!
På min ridskola funkar det såhär:
Först samlas vi i teorisalen och har 30 minuters teori. Efter det ryktar, sadlar och tränsar vi hästarna i 15 minuter.
Vi har våra hästar 4 gånger och sedan byter vi i teorisalen. Är den två eller flera som vill ha samma häst får vi lotta. Vi väljer själva alltså.

Sedan leder man ut hästarna till paddocken/ridhuset och sitter upp. Skrittar ca 5-10 minuter sedan värmer vi upp på volterna oftast i skritt trav och galopp. Sedan tar vi en kort skrittpass och ridläraren berättar vad vi ska göra. Ja, och sedan gör vi det :)

Vi är sista gruppen så vi tar inte hästarna sadlar av etc. är det sommar tar vi ut dem till hagarna och är det vinter får vi lägga på täckena. Sedan är det slut och man säger hej då!

När jag började på ridskolan ringde jag innan och de fick "placera" mig i en grupp som skulle vara lämplig för just mig. Innan hade jag privatlektion med ridläraren och efter valde hon grupp då...
Sedan fick jag vara med på terin och titta på lektionen. Det var ingen som visade upp lokalerna för oss men vi fick gå runt själva!

Hoppas att du tar dig tid att välja en bra ridskola!
Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 849
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 552
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 821
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix