Hur fungerar det med vaccin?

Bonita4

Trådstartare
Jag ska snart åka till ett land där vaccination mot hepatit a är rekommenderad. Jag har vaccinerat mig mot det förut, grundvaccinationen 2008 och sedan en enstaka spruta år 2014. Vad jag förstår måste man ta dessa sprutor närmare i tid för att vara livslångt skyddad, men hur är mitt nuvarande skydd? Måste jag göra om allt igen bara för det? Alla sprutor tillsammans kostar ändå 1500 kronor.. Skulle endast hinna ta en av sprutorna innan jag reser iväg.

Behöver du bara för Hepatit A och inte Hepatit B oxå?

enligt google hittade jag denna info på Reserådet:
En dos vaccin mot hepatit A ger ett skydd som räcker i minst ett år. Om man vill vara skyddad längre än så behöver man ta en ny spruta tidigast 6 månader efter den första. Då är man skyddad i minst 30 år.

Om det har gått längre än 10 år sedan första sprutan, och man aldrig tog någon andra spruta, rekommenderas två sprutor (med minst 6 månader emellan) för att uppnå långvarigt skydd mot hepatit A.

Så om jag fattar rätt så räcker det med att du tar en spruta nu och sedan fyller på den e 6mån för att få 30års skydd för Hepatit A.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 386
Kropp & Själ Jag hjälper en familj som bott i Sverige sedan i somras och som kommer från ett annat EU-land. Äldsta dottern i familjen ska ta...
Svar
1
· Visningar
310
Senast: Inglorion
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 303
Hästmänniskan Jag måste få prata av mig lite, detta kommer nog bli långt. När jag var nio år köpte vi min första häst. Min dröm gick i...
Svar
8
· Visningar
1 747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka