Daff
Trådstartare
Denna har whippeten. Softshell på utsidan och rejält mjukt och fluffigt tyg på insidan. Är det snö och minusgrader (typ mer än -5) så har han även skor som min sambo sytt själv av fleece, kardborrband och bävernylon. Skorna går upp till mudden på overallen. Brukar även kombinera med en mössa för öronen. Då är det bara nos och svans som sticker fram
Schnauzrarna räcker det med ett vintertäcke från hurtta när det är minusgrader. Är det mycket snö och -15 eller mer så kan framförallt ena få lite köldkramp i tassarna, men det var länge sedan vi hade så kallt i stockholm.
Vilken mysig overall! Just nacken tänkte jag på igår, det känns ganska viktigt att dom inte blir kalla om den för att undvika att dom blir stela. Mina täcken täcker delvis nacken men skulle egentligen vilja ha mer där.
Sen förra året har hon också en overall med samma upplägg som ovan täcke och tossor till sina artrostassar.
Hon älskar att springa i snön, men blir kall och får köldkramp i tassarna om hon inte har tillräckligt på sig.
Visa bifogad fil 80551
Vilken mysig overall!
Jag skickade nyss den här bilden till en vän. Den visar klädhögen som blev efter att jag klätt av mina två hundar i trapphuset efter kvällspromenaden nu Vi har 10 minus för stunden.
Nu när det är 10 minus så hade de, för en 15 min promenad, tunn fleeceoverall + vintertäcke och fleecetröja + vintertäcke. Ena damen är helt naken på mage och lår, så hon fryser lätt och behöver just overaller. Spelar ingen roll hur mycket täcken hon har i övrigt, är inte mage och lår täckta så skakar hon för att hon fryser om hon blir blöt eller det är lite kallt ute. Den andra är inte fullt lika kall av sig.
Imorgon på långpromenaden planerar jag att ha tjocka vinteroveraller och så får fryslorten ha på sig skor. Hon gillar sina skor väldigt mycket, så jag sätter på dem så fort det är kallt nog att bli torrt också. De tål tyvärr inte blötsnö alls. Att även den något varmare damen får overall imorgon beror på att vi ska gå koppelpromenad, så hon kommer inte kunna springa sig varm. Annars hade det räckt gott med en fleecetröja och ett tjockare täcke.
De overaller jag har är i softshell med teddyfoder, de är extremt varma. De kommer från Rukka och ser på produktbilden inte ut som något för vinthundar, men tack vare att man kan dra ihop dem så mycket runt mage och hals så fungerar de faktiskt riktigt, riktigt bra.
Normalt sett (om det inte blåser kraftigt eller regnar) så klarar de sig med fleecetäcke när det är runt nollgradigt, ett mer varmare täcke ner till -5 kanske, overaller när det blir runt -10 och så skor till om det blir typ -15 eller kallare än så. Är det kallare än -10 låter jag dem inte springa lösa tillsammans, är det kallare än ca -15 så får de inte springa alls. Det påverkar såklart också hur varma de håller sig under promenaderna.
Innan jag köpte overallerna ovanför här så kombinerade jag vid behov fleeceoveraller med tjocka vintertäcken. Jag har mycket hundkläder, ständigt på jakt efter bättre och önskar hela tiden att jag hade inte fullt lika frusna hundar...
Jag har en fleeceoverall men tycker det fastnar så mycket snö i den, den är dessutom lite för stor så används sällan.
Den där såg jättefin ut!
Doris har i princip en terriersvans, den är högt ansatt och hålls rakt upp. Jag tycker det är svårt att hitta täcken och overaller i större storlekar som är anpassade för det.
Är det någon av dom här overallerna som skulle fungera med det?