Hur frågar man( ang. medryttare)

T

tjej90

Hej

Det är så att jag så gärna skulle vilja bli medryttare på en häst och få rida och sköta den ja allt lite friare än ridskola. Jag har provat att sätta in annonser på flera annonssider men inte fått svar från nån i närheten.

Men jag har ett stall nästan granne, det är ett stall med ridhus och folk hyr in sina hästar där. Men problemet är att jag inte vet hur jag ska fråga, jag är inte den mest utåtriktade typen;) Jag tänkte att jag kanske skulle kunna cyckla dit men vad ska jag säga?? "hej jag bor här en liten bit bort och tänkte bara fråga om ni behöver en medryttare här till någon av hästarna.

Hur tycker ni jag ska göra?
 
Sv: Hur frågar man( ang. medryttare)

Testa att sätta upp en lapp i det stallet, är nog en bra början. :)
 
Sv: Hur frågar man( ang. medryttare)

Jag har ungefär samma problem. I stallet där jag rider finns ett privatstall, som behöver medryttare, men eftersom att alla "populära tävlingsbrudar" i mitt stall tycker illa om mig (för att jag inte vill SÅGA ihop hästarna....) har jag inte en chans att få en medryttarhäst där. Dom är nämligen kompisar med privatryttarna, great.. Så jag fattar din situation även om den inte är exakt som min ;)
 
Sv: Hur frågar man( ang. medryttare)

Om det är ett privatstall tycker jag du ska ringa dem som bor där och fråga om du kan sätta upp en lapp. Det är kanske inte så populärt om du bara kommer dit och går in i stallet.

Om det är en ridklubb med privatstall så är det nog bara att bara cykla dit och sätta upp en lapp.

Lycka till!
 
Sv: Hur frågar man( ang. medryttare)

Det kan ju vara bra att fråga din ridlärare på ridskolan om hon kan ställa upp som referens.
Då kan du skriva det på lappen och den som ev. vill ha dig som medryttare kan ringa till din ridlärare och fråga vad du är duktig på.
Lycka till!
 
Sv: Hur frågar man( ang. medryttare)

Tack för svaren, jag har ju hittat deras nummer så jag kanske kan skicka Sms, fast då kanske de kommer tycka att jag är knäpp eller?

Gillar inte att ringa :P
 
Sv: Hur frågar man( ang. medryttare)

Om JAG skulle söka medryttare, skulle jag inte uppskatta ett SMS eller mejl, utan vilja tala med personen i fråga i telefon. Om personen pga hörselskada, eller pga annat språkligt funktionshinder inte skulle kunna tala i telefon, skulle givetvis ett mejl duga som kommunikation. Men ett SMS, njaeee... Det skulle vara lite futtigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur frågar man( ang. medryttare)

Jag tycker att du ska ringa eller ta mod till dig att gå dit. Om du går dit så kan du ju ha med dig en färdig lapp och fråga om du får sätta upp den samtidigt som du frågar om det finns någon som vill ha hjälp med skötsel och ridning
 
Sv: Hur frågar man( ang. medryttare)

Nej, INTE sms! Förstår att en del är telefonrädda, men tänk dig själv om du hade en egen häst... En vacker dag får du ett SMS av en helt anonym människa som undrar om hon/han får bli medryttare på din häst...;)

Det du kan göra är att ringa stallägaren och fråga om det är ok att du kommer dit och sätter upp en lapp, så får hästägarna själva ta ställning till om de behöver en medryttare/skötare.
Och var ödmjuk! Försök att inte använda ord som "jag vill rida", utan skriv istället "jag erbjuder hjälp" eller "jag kommer gärna ut och pysslar". Ett skötarskap kan ofta leda till medryttarskap, huvudsaken är att du får in en fot, så att säga.
 
Sv: Hur frågar man( ang. medryttare)

Ta mod till dig och fråga. Cykla förbi och ser du att det är folk där. Gå då in och presentera dig och berätta att du jätte gärna vill hjälpa till med hästarna. Så ska du se att det går bra. Jag tror det blir mer uppskattat.
Lycka till....
 
Sv: Hur frågar man( ang. medryttare)

Jag har min häst i ett privatstall. Jag vet många som gärna hade velat ha någon som hjälpte till någon dag i veckan. Men tyvärr finns dem inte att hitta. Har man sin häst på ridskolan finns det många hästskötare, men lite ute på landet är de svårfunna. Dels för att de måste ha körkort och så vill man de ska kunna lite. Så var inte rädd för att gå dit och fråga. De som står där känner ju varandra och vet ju om någon vill ha hjälp. Man måste ibland våga visa sig och fråga, det lär ju inte vara någon som blir arg på det. Det värsta som kan hända är ju att du får ett nej.

Lycka till!
 
Sv: Hur frågar man( ang. medryttare)

Jag & mina tre kompisar var på ett stall i närheten häromdan och skrev en lapp där vi skrev hur mke rid&hästvana vi hade och hur vi var kontaktbara, om dom nu skulle behöva medryttare.

Testa så ;)
 
Sv: Hur frågar man( ang. medryttare)

Det bästa är att skaffa kontakter. Gå dit, presentera dig, säg att du gärna skulle hjälpa till med att sköta hästarna och be någon av dom kolla upp om det är någon som behöver en skötare.

Om man börjar som skötare kommer man in i gruppen så att säga, så även om du inte får rida just den hästen kanske någon annan behöver hjälp med sin?
Om inte annat får du bättre med kontakter och de i sin tur kanske kan rekommendera dig (nåväl, lägga in ett gott ord iaf även om de inte vet hur du rider) till sina bekanta som är ute efter medryttare.
 
Sv: Hur frågar man( ang. medryttare)

Kan tillägga att när jag var kanske 14? så gick jag över till grannstallet där dom har mycket travare och frågade om jag fick motionsrida någon av deras hästar. Det fick jag, dom var jättetrevliga och snälla, tyvärr var hästen halt (eller öm snarare, hade troligen en lös benbit) så det blev inte så långvarigt innan min pappa förbjöd mig att rida den hästen. Men sen fick jag påbörja inridning av en annan häst, och på den tiden tyckte jag det var kul vad man än gjorde bara man fick pyssla med hästar :)
Var dessförinnan medryttare på en annan f.d. travare, det blev för att en kompis till mig var medryttare på den andra hästen i stallet och ville gärna ha sällskap. Som sagt, så mycket bekantskaper som möjligt, och var inte rädd för att fråga! bara man nöjer sig med det lilla till att börja med.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: valy
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 155
Senast: Linda_A
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 103
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp