Hur förvarar ni hö?

N

nikorina

Tänkte kolla hur förvarar ni hö? Har ni höskulle? Eller har ni höet i stallet, i någon överbliven box? Och hur vet man om det är tillräckligt bra ventilation för höet att stå i en box? Kan man ha höet i en isolerad fd box. Typ väggen i boxen är isolerade, men boxdörren är fortfarande kvar så där är ett stort hål ut till stallgången ( isolerades och gjordes om av stallägaren- då hon använde det till snickarbod typ)

Sv: Hur förvarar ni hö?

Vi tar hem ca 40 balar i taget och förvarar i stallet i en box, på träpall med halm runt kanterna. Dock har vi ca 50 meter till hämt-stället och där ligger det på skulle med fläkt.

Lånar din tråd lite då jag också undrar över förvaring, fast för löshö. Hur förvarar man det bäst.

Finns det någon annledning till att ni förvarar höet på träpall?

Luftcirkulation för att undvika fukt som höet drar från golvet.

Har förvarat på skulle med halm runtom och ovanpå. En del balar har trots det gått mögel i, p g a drag. Dragfritt, fuktfritt och väl skyddat är ett absolut måste. Box brukar inte fungera då hästarna faktiskt avger en del fukt transpiration och utandningsluft.

Luftcirkulation för att undvika fukt som höet drar från golvet.

Har förvarat på skulle med halm runtom och ovanpå. En del balar har trots det gått mögel i, p g a drag. Dragfritt, fuktfritt och väl skyddat är ett absolut måste. Box brukar inte fungera då hästarna faktiskt avger en del fukt transpiration och utandningsluft.

nu är jag inte med på hur du menar.
Det är väl bra om det är lite extra drag?

Vi fick massor av hö förstört för några år sedan. Så nu har vi bara hö på loft som ej är ovanför stallet. Vi "stänger in" höbalarna med halm och strör salt mellan lagren. Då har de klarat sig även gnm fuktiga skånevintrar.

Men vi kan inte lagra hur mkt som helst utan köper ensilage.

men tätar man överallt så att det inte blir något drag så blir det ju heller ingen ventilation??

Jag brukar få 100 balar åt gången. De förvaras på höloftet på pall. Sen tar jag ner 4 balar åt gången och då ligger de i stallet på pall.

Nej, det gäller bara om höet inte är torrt. Om bonden är oseriös och tycker ni ska ha ventilation/drag är det sannolikt för att han tagit in det med får låg ts.

Nej, det gäller bara om höet inte är torrt. Om bonden är oseriös och tycker ni ska ha ventilation/drag är det sannolikt för att han tagit in det med får låg ts.

Det är inte ngn som har sagt så till mig.
Jag har bara antagit att det inte bör vara för instängt på logen. En del perioder på vintern så är det ju hur fuktigt som helst överallt.
I stallet tex har jag nästan alltid öppet i tvärdrag hela vintern. Om jag inte har det så tycker jag att fukten inte vädras ut. Det är ju inte riktigt samma sak för det bildas fukt i stallet och inte på höloftet. Men den fukt som ändå kommer in måste väl komma ut på ngt sätt.

Men jag tänker kanske fel.

Fukt från stallet vandrar upp genom golv om man nu förvarar direkt på stallet. Händer inte allt för sällan att hö blir dåligt underifrån.

Hö BILDAR ingen fukt. Och behöver ingen ventilation. HÄSTAR bildr fukt (transpiration, utandning) och behöver ventilation.

Nu tror inte jag att du läser vad jag skriver riktigt eller också uttrycker jag mig oklart (mkt möjligt).

Jag menar inte att det är fukten från höet som bör vädras ut utan den fukt som kan komma in när det är fuktigt utomhus. Har du aldrig varit i skåne på vintern?

*kl*

Jag förvarar mitt hö på höskullen ovanpå stallet. Eupallar i botten (helst dubbla) halmbalar runt kanterna. Salt mellan lagren. Och skulltorken på i början direkt efter skördning,samt då och då under hösten.Jag förvarar ca 15 ton. Det har fungerat perfekt här på västkusten!

Om du läser så BOR jag i Skåne. Och förutsättningen för lagring av foder är självklart att fukten aldrig kommer in - då går den inte att vädra ut utan höet kommer att suga åt sig fukten ur luften.

Jag har haft samma problem genom åren att höet möglar och tror nu att jag kommit på att det är för mycket ventilation på loftet. Det är öppet i båda ändar av ladan så det drar rakt igenom. Funderar på om man kan hänga upp presseningar som väggar och stänga av lite. Har lagt höet ca en halv meter från väggen. Hur mycket vågar man "plasta in", ska man hänga upp runt och lämna en bit luft till höet och låta vara öppet upptill? Är ju samtidigt lite rädd för att det blir kondens under plasten..... Är det någon som testat att lägga plast runt? Småbalar med halm verkar vara ganska omöjligt att få tag på, finns bara storbal. Vad gör man för att slippa slänga tonvis?

Plast funkar inte. Hö har trots allt 16 % fukt, det kommer att mögla om du plastar in det.

Halm är det som gäller.

Vad gör man då om man inte får tag på halm?
Har läst någonstans att någon lagt filtar på och någon som använt sig av fiberduk, kan det vara något som funkar? Tycker i och för sig att filtar skulle dra till sig fukten och att fiberduken skulle släppa både in och ut fukt, för det är ju fukten i luften som man vill skydda sig ifrån.

Har man ingen halm har man svårt att lagra hö. Själv chansar jag inte, jag vill inte slänga och bränna dyrt foder för att lagringen falerat.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 752
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 752
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 474
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 530
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar