Hur förvarar ni era vagnar

Nikki o Fabian

Trådstartare
Ja hur förvarar ni era vagnar. Är dom inlåsta, låser ni dom överhuvudtaget, står dom endats under tak eller kanske ute med eller utan pressening, ställer ni dom på höjden(alltså så skacklarna pekar uppåt eller får kacklarna vara nere i backen?

Jag har två vagnar som jag reser upp bredvid varandra o låser ihop, dom förvaras ute på en loge under pressening.

Sv: Hur förvarar ni era vagnar

Jag reser inte upp mina vagnar, eftersom dom har fyra hjul :angel:

En står under tak, men tyvärr snöar det in för det är ett skärmtak, och den står ytterst. Det är mjölkvagnen.
Gummihjulsvagnen står på går´n med presenning över, skacklarna otäckta, de är i metall.
En trilla (eller om det heter åkvagn) står i gamla lagår´n, på träunderlag, den andra på skullen där det är trägolv.
Släden står också på skullen, tar ut och ställer in den för varje tur.

Det är ju en avvägning var man har dom, det måste ju vara tillgängligt så man inte behöver böka för mycket varje gång man ska köra!
Har hört folk som blivit av med rockards som stått ute, inte särskilt kul! Du gör helt rätt i att försvåra för tjuvar, tycker jag!

Lotta

Jag har dom bara instängda på logen och i en lada, gärna pressening över och skaklarna rakt upp om det går (prydligast och tar mindre plats).
Mkt viktigt är att allt med järnhjul/medar står på trä, direkt på backen rostar det (ännu mer än innan) och kan gå sönder.
Lika viktigt är det med äldre trä skaklar att de ska ligga rakt och lika annars finns det risk att dom blir sneda.

/Lisa

Har min i ett av förråden på anläggningen! Lättillgänglig när man ska träna! :D
Står med skaklarna rätt upp!

Maratonvagnen står i vagnslidret på anläggningen inlåst med föreningens vagnar. Ponnyrockarden står i en spilta i tävlingsstallet, olåst. De andra medlemmarnas vagnar står under tak men med en "öppen vägg", olåsta. Vi har lite fördel där eftersom vi var bland de första att köra och har då tillgång till nyckeln, sen är vår vagn lite mer värd än de andra:angel: Men enligt ridhuschefen ska ett privatvagnslider ordnas.

Har mina utomhus men under tak samt täclta med pressenning. De är låsta och står med skaklar lutatde mot en träpall.

Har haft dem inomhus tills nu då jag flyttat till nytt stall. Nu står dem under presenning.

Jag har min vagn under ett tak. Det är bare för mig och Kotte att köre rakt in. Så ene dagen så sätter jag för på framsiden och näste dag på baksiden. Man kör bare rätt igenom. Hoppes ni förstår hur jag mener.

Rut.

I vagnslider och maskinhall förutom flakvagnen som inte får plats utan står ute under presenning. Olåsta.
Ingvar skaklar i vädret, däremot ligger gigg och rockardskalmar på bockar.
Underlag betong resp tjock grusbädd varför vi inte har något under hjulen (annars att rekommendera) men släden står på slanor.

LIA

Min vagn står vid klubben, under tak men olåst... Jag är så glad att den får stå där, för annars så får jag ha den utomhus, sen så slipper jag köra dit den varje gång.

I nuläget står den under tak. Den kommer dock förmodligen att få stå ute ett tag framöver, men sedan blir det under tak igen!

Jag har min rockard i en fd lackbox, ungefär som ett litet garage vid stallplanen. Har skaklarna liggande på en bock så att vagnen står "rak". Garaget ligger vid stallplanen också så det är lätt att ta fram den :rofl:

Nä men se där en från Katne som ägnar sig åt körning... Välkommen hit!!!!!! ;)

Just nu står den med skacklarna uppe i taket, längst in i ett garage :p Den har hamnat längst in nu när vi inte har använt den sen höstas.

Mina förvaras (till sambons STOOOORA glädje :angel: ) i vårt garage. De var först i maskinhallen men när vintern kom skulle där ju stå maskiner. Så det var bilen som fick stå ute istället! Det blir enorm skillnad på skicket på vagnarna (smörjning osv) om de får stå utomhus.

Lås används inte. Vi bor på landet och låser inte ens bilen...:crazy:

He, he, jag har mina (rockard, maratonvagn) utomhus, ingen täckning och olåsta. Har inte ens funderat på att någon vill stjäla dem.
Har jag haft "finare" vagnar har jag täckt dem eller haft dem i carporten. Försöker att välja vagn som man inte behöver vara så jätterädd om.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·
Hundträning Jag har en jaktlabbe, och tränar målmedvetet mot tävling och siktar högt (bedömning enl. Brittiska systemet). Jag tränar regelbundet för...
Svar
7
· Visningar
2 193
Senast: Marje
·
Körning Vår ardennervalack är 5 år gammal och vi har kört honom regelbundet sedan 2,5 års ålder. Regelbundet för vår del har handlat om 3 dagar...
Svar
18
· Visningar
3 461
Senast: Cilva
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V