Hur förvalta poäng...

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Miss Lion
  • Startdatum Startdatum
M

Miss Lion

På bästa sätt ?!
Vanligast är ju att man har för lite poäng för att komma med i de lopp man vill, men...
Hästen har 705 poäng, 70.500 kr på sig. Ej startat regelbundet sedan -04, kvallopp -06.

Vad tänka på ?!
Vill ju inte att hon ska tvärdö efter ett för hårt första lopp nu efter uppstarten...

Sv: Hur förvalta poäng...

På bästa sätt ?!
Vanligast är ju att man har för lite poäng för att komma med i de lopp man vill, men...
Hästen har 705 poäng, 70.500 kr på sig. Ej startat regelbundet sedan -04, kvallopp -06.

Vad tänka på ?!
Vill ju inte att hon ska tvärdö efter ett för hårt första lopp nu efter uppstarten...

Svårt att säga när man inte vet "vad som går bort". Hur ser raden (fem senaste) ut?
Det är ju ruggigt svårt att "matcha" när man inte får se motstånd, som man fick på den gamla goda tiden...

starta tilläggslopp där din häst har fördel??
brukar väl vara rätt "enkla" hästar ibland alla fall.

Raden är :

Struken
Kval
Diskad
0
7
2
1
Struken
0
1 (första starten)

Du har ungefär samma läge som mig, de högsta poängen längst bort och försvinner först.

Jag resonerar så här...

Jag har en duglig häst så hon kommer att skaffa sig poäng igen så jag siktar på lopp med så hög prissumma som möjligt för klassen och undviker tillägg. Väljer spårförbehåll för dåliga spår så länge jag nu har den möjligheten.

Om jag står där med noll poäng om två starter, so what... Det kommer flera om hästen duger i klassen. :idea:

Senast ändrad:

Du har ungefär samma läge som mig, de högsta poängen längst bort och försvinner först.

Jag resonerar så här...

Jag har en duglig häst så hon kommer att skaffa sig poäng igen så jag siktar på lopp med så hög prissumma som möjligt för klassen och undviker tillägg. Väljer spårförbehåll för dåliga spår så länge jag nu har den möjligheten.

Om jag står där med noll poäng om två starter, so what... Det kommer flera om hästen duger i klassen. :idea:

Är väl lite så som du beskriver som jag resonerat med mig själv... Fast ibland kan det vara bra att rådfråga oxå. Många som kan mycket här inne... :)
Vet inte om vi kommer ut till start något i år, men man får väl börja fundera på det iaf. Måste kvala först och främst.

Du har alltså två, kanske tre starter på dig innan det blir poängnöd. Det "smartaste" är nog att försöka starta i januari,februari och mars, om h*n fungerar på brodden. Sedan framme i april-maj körs det ju nästan som fortast i loppen och "alla ska ut". Tuffa lopp och svårt att komma med.

Är h*n välförberedd tror jag du fixar att förnya poängen under januari-mars (gärna i V65-lopp), och sedan är det ju lungt. Då kan du sikta in dig på V75 på Umåker i slutet av april och sedan finalerna på Valla under elitloppshelgen. :)

Lätt med trav, lycka till! :banana:

Lines har grundprincipen ;Sköt dig själv och skit i andra när jag matchar mina hästar.
Dvs. prio ett är att se till att hästen är så bra den kan vara för dagen. Frisk och fräsch.Det är det du kan påverka mest av allt själv.

För övrigt försöker jag leta proppar som passar bra. Jag är inte rädd att åka. Så länge hästen har bra med poäng så lämnar jag spårförbehåll. Ja, annars så får man ta det man får liksom. I år har jag pendlat mellan 1250 och 60p! Vid 60p så fick jag gå ut från 20m tillägg på 1640m...
Jag bryr mig inte om motstånd,med dagens mörkeranmälan så är det omöjligt att räkna ut vad man får möta. Däremot så skulle jag inte välja att gå ut på V75 eller starta på Solvalla om jag inte tror hästen har toppform.
Fast tex. nu ska min häst ut på lunchlopp på Hagmyren. Piece of cake kan man tycka. Men där möter hon på hårdaste sällskapet hon någonsin gjort. SÅ kan det bli med mörkeranmälan.

Lines har grundprincipen ;Sköt dig själv och skit i andra när jag matchar mina hästar.
Dvs. prio ett är att se till att hästen är så bra den kan vara för dagen. Frisk och fräsch.Det är det du kan påverka mest av allt själv.

Precis, håller med.

Och sen hoppas att den kusk man har inte stirrar sig blind på odds tavlan & kör efter den istället för hur hästen känns..
Det har jag råkat ut för allt för många gånger med min.
Nej , hon är ingen stjärna & har sin bästa tid bakom sig men att få harva längst bak varje gång.. sånt är inte speciellt kul :(

Eller hur! ::angel:

Jag har nu TRE lopp att välja mellan, grejen är att det är mellan Axevlla (där Åke alltid vinner mina lopp). Örebro (Där jag alltid råkar ut för nåt) och Vaggeryd (turbana hittills) valet står.

Hur jag än gör kan man räkna med att det blir fel... :D

Så det är väl bara att anmäla till det första tillfället och hoppas på skapligt spår (det är ett sånt med högre startprissumma på de sämre spåren) och bra kusk. :idea:

Ja, men då är det ju bara att anmäla till Axevalla och sätta upp Åke! :idea: Om han ändå vinner alla dina lopp. :D

:rofl::rofl:

Man kanske skulle ringa och säga, "kör du min häst i det här loppet lovar jag att sela själv!" :idea: :angel:

Det borde finnas chans på vettiga kuskar på väg söderifrån till Valla?

Det här med kuskval har också lite med att förvalta poängen att göra. Jag får köra själv i det loppet men det är naivt att tro att man har samma bedömningsförmåga som de som kör jämt... :D

Är det den 27:e du menar på Axevalla? I så fall får de nog skynda sig väldigt till Solvalla. :p Det är ju kvällstrav på båda banorna.

Aha, jag trodde det var lunch eftersom det var en onsdag i södra Sverige och inga kval på Axevalla!

Inte för det spelar roll för mig... :idea:

När jag kollade stod det faktiskt inga montékval, kanske får ta ur linserna snart... :rofl::rofl::rofl:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 537
Senast: Raderad medlem 149793
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
1 949
Anläggning Jag har en paddexbana som jag egentligen är nöjd med men behöver mer material till den och paddex säljs inte längre så tänkte jämna...
Svar
10
· Visningar
606
Senast: tara
·
Kropp & Själ Jag har med åldern fått behov av läsglasögon. Då jag är världens mest röriga person så fungerar det dåligt med läsglasögon. Dels...
Svar
4
· Visningar
238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben