Hur fort känner ni er hemma?

Det är för mig två frågor i en faktiskt.

Jag kan känna mig hemma rätt fort, själva känslan att "här är mitt hemma", men samtidigt kan jag ha svårt för att våga känna mig hemma på riktigt, jag känner mig efter 4 månader fortfarande inflyttad så att säga.

Jag känner mig hemma direkt om jag är och tittar på ett boende.

Som när jag hittade detta huset som vi köpte förra året. Jag såg det på hemnet. Ringde banken direkt och fixade lånelöfte. Ringde mäklaren om en visning. Och efter det ringde jag min man och sa att vi ska åka och titta på hus :p

Åkte och tittade på huset och bestämde mig för att det var här jag ville bo. Så vi slog ut dom andra vid budgivningen och fick huset.

Känt mig hemma från dag 1.

Min man fick givetvis vara med på ett hörn men han kör enligt "gillar min fru det så gillar jag det också". Han har inte så stora krav på sitt boende och blev jätteglad när jag sa att jag hittat ett hus jag vill bo i.
Han vet hur jag vantrivs på andra ställen vi bott på så han vet hur viktigt det är för mig att få den här vill jag bo känslan.

Det är för mig två frågor i en faktiskt.

Jag kan känna mig hemma rätt fort, själva känslan att "här är mitt hemma", men samtidigt kan jag ha svårt för att våga känna mig hemma på riktigt, jag känner mig efter 4 månader fortfarande inflyttad så att säga.
Känner du dig hemma i bostaden direkt men inte i omgivningen?

Jag känner mig hemma direkt om jag är och tittar på ett boende.

Som när jag hittade detta huset som vi köpte förra året. Jag såg det på hemnet. Ringde banken direkt och fixade lånelöfte. Ringde mäklaren om en visning. Och efter det ringde jag min man och sa att vi ska åka och titta på hus :p

Åkte och tittade på huset och bestämde mig för att det var här jag ville bo. Så vi slog ut dom andra vid budgivningen och fick huset.

Känt mig hemma från dag 1.
Du valde en bostad där du visste att du skulle känna dig hemma?

Om ni flyttar, hur fort känner ni er hemma? Och vad är det som avgör om ni känner er hemma?

Rätt fort. Svårt att förklara, men det är känslan jag får när jag har tittat på boende. Som där jag bor nu, kände direkt att det var min lägenhet. Även den förra, men inte på samma sätt, och inte den första lägenheten. Kan bero på att den första var temporär från scratch, behövde bara komma till stan.

Men som sagt svårförklarat. Det är bara en känsla som infunnit sig, samma på jobb. Tackade nej till ett jobb för att jag verkligen inte trivdes i lokalerna och atmosfären, hela känslan det gav, även om jobbet också var en anledning. Men det är främst olustkänslan av där jag var, som jag minns.

Senast ändrad:
Var du än hamnar?
Alltså jag väljer väl nog inte att flytta in om det inte är bra grund, typ bra område, trevlig lägenhet osv. Men sålänge jag har med min man och mina djur och mina gamla möbler, så känner jag mig hemma rätt snabbt så fort man kommit i ordning med alla saker. Nu har jag visserligen bara flyttat inom samma stad, skulle säkert vara annorlunda med ny stad etc.

Tar jag med mig samla möbler i princip som i förra huset så blir det mer som hemma snabbare.

När jag köpte MIN lägenhet kände jag mig hemma så fort jag flyttade in, då hade jag renoverat den i tio dagar innan.
Kände mig nästan mer hemma då för 6 år sedan än jag gör nu.

Då hade jag bott med exet i 3 månader, bo med någon som dumpat en är inte kul.... Så det var otroligt skönt att flytta.
Nu längtar jag efter pojkvän och sambo och trivs nog därför inte lika bra längre :(

Om ni flyttar, hur fort känner ni er hemma? Och vad är det som avgör om ni känner er hemma?

Nästan direkt. Jag har inte så höga krav och är inte särskilt bunden till några fysiska saker. Skulle kunna bo i ett hotellrum utan problem. Jag har bott i kollektiv, i delad lägenhet, i egen lägenhet, och delat hus.

Så länge jag får en egen plats, gärna med säng, skrivbord, stol, internet, och gärna plats för några böcker. Då går det bra. :D

Jag har bott här i tre år drygt och det här är inte hemma för mig och kommer aldrig att bli det heller eftersom jag inte alls trivs med att bo i lgh!

Nödlösning när jag skildes och det får jag stå ut med tills jag kan flytta till ett för mig mer passande boende som kan bli mitt hemma.

Jag har nog aldrig känt mig hemma någonstans. Varje ställe jag bott på har varit "min bostad" och det har jag varit okej med direkt, men ett riktigt hem? Nej, det har det aldrig varit.

Jag längtar fortfarande efter mitt för-evigt-hem som jag valt själv. Då kan jag nog känna mig hemma.

De ställen jag trivts på har jag känt mig hemma i från det jag gått genom dörren. De andra har varit mer nödvändigt ont, någonstans att sova, äta och tvätta sig typ.
Stället vi bor nu kände jag att jag ville bo på första gången jag såg det, det var när jag träffade min svåger och svärmor första gången, de bor ett stenkast bort. När vi fick veta att makens kusin, som bodde i denna lgh innan oss, skulle flytta fanns det absolut inget att tveka på. Jag blir lycklig bara jag tänker på det och njuter varje gång jag kör de sista km på grusvägen hem. Härifrån får de bära oss ut med fötterna före :)

Rätt fort. Svårt att förklara, men det är känslan jag får när jag har tittat på boende. Som där jag bor nu, kände direkt att det var min lägenhet. Även den förra, men inte på samma sätt, och inte den första lägenheten. Kan bero på att den första var temporär från scratch, behövde bara komma till stan.

Men som sagt svårförklarat. Det är bara en känsla som infunnit sig, samma på jobb. Tackade nej till ett jobb för att jag verkligen inte trivdes i lokalerna och atmosfären, hela känslan det gav, även om jobbet också var en anledning. Men det är främst olustkänslan av där jag var, som jag minns.
Om du hamnar någonstans som du inte valt, kan du skapa "hemkänsla" då?

Jag tror det beror på varför man flyttar. Är det för att jag vill, eller för att jag måste? Planerar jag att bo här länge eller är det bara provisoriskt?

Där jag bor nu kände jag mig hemma väldigt snabbt. Då lämnade vi ett hus som jag verkligen älskade, men som vi som familj absolut vuxit ur.

Liknande trådar

Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 437
Senast: Lyan
·
Kläder & Bli fin Nu börjar det ju bli kallare ute, och jag känner att jag saknar en typ av sko. När jag är hemma och håller på i trädgården/med huset...
Svar
14
· Visningar
523
Skola & Jobb Just nu har jag precist börjat sista året på gymnasiet men samtidigt gick min älskade häst bort för ca en månad sen. Sedan dess har jag...
Svar
14
· Visningar
549
Senast: yamyam
·
Kropp & Själ Jag är just nu skadad och kan inte vara i stallet eller på gymmet = vardagsmotionen är kaputt. Försöker gå en del promenader istället...
Svar
8
· Visningar
506

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka