Hur fort kan jag gå fram?

Mysaan

Trådstartare
Min dam kommer snart hem. Hon har stått på lösdrift relativt ohanterad ca 2 år och bara skrotat i hage och mått gått. Så jag undrar nu hur fort jag kan gå fram? Tänkte göra så att första dagarna bara umgås i hagen och känna av varandra lite. Sedan ska vi promenera ut till vägen och kolla hur hon regaerar på trafik. Även promenera i skogen och kolla alla möjliga vägar. Detta tänkte jag göra kortare stunder varje dag. Kanske 15 minuter första veckorna för att sedan öka på.

I mitten av augusti vid skolstart tänkte jag ge henne lite lugn några dagar för att låta henne smälta detta. Tanken är sedan att börja tömköra henne och då tänkte jag göra det 30 minuter om dagen i början för att sedan öka på.

SEdan beroende på hur det går så har jag tänkt att sitta på henne i slutet av september.

Det jag vet att hon haft problem med är att hon när hon blev inkörd som 1½ åring vägrade lämna stallplan utan kompisarna. Nu är hon 5 år och har inte gjort något efter sina 10 veckors inkörning.

Tycker ni jag går för fort fram eller är jag för snigelaktig?
Jag har vana av att rida in unghästar men då har jag alltid börjat tömköra dem hösten som 2 åringar några dagar i veckan och sedan suttit på dem första gångerna innan sommarbetet som 3 åringar för att sedan börja själva utbildningen på hösten.

Sv: Hur fort kan jag gå fram?

Skynda långsamt.. tycker jag är ett bra motto :)

Nu har jag inga direkta erfareheter av just detta men det är säkert smart att lägga in nån vilodag emellan passen också..

Hoppas det går bra :D

Sv: Hur fort kan jag gå fram?

Jag brukar också skynda långsamt för det ger oftast bäst slutreslutat. Sedan är det en avvägnings fråga för varje häst iofs.

Kanske ska tillägga att oftast så har jag minst tid i stallet på helgerna så då brukar det bli naturliga vilodagar.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve