Hur fort hovböld efter sömstick?

kopia

Trådstartare
Ponnyn blev sömstucken i lördags. Vi tvättade med jodopax och la bandage för att försöka hindra smuts från att komma upp. Ikväll var hoven varm, men hon visar ingen hälta.
Hur lång tid tar det för ett sömstick att läka? Blir det "alltid" hovböld av sömstick? Hur fort uppstår en hovböld?

Jag har redan pratat med vet, men väldigt hastigt. Ska ringa imorgon igen, men vill gärna höra lite om era erfarenheter!

//Kopia

Sv: Hur fort hovböld efter sömstick?

En hovböld har ju olika stadier. Det räcker egentligen med att lite smuts har kommit upp i såret för att det ska bli ett tryck och göra ont. På en dag eller två kan en böld bildas. Det behöver inte uppstå en böld efter ett sömstick, oftast händer ingenting om man bara tar ut sömmen så fort som möjligt. Vad sa hovis? Hur illa gick sömmen?

En av våra fick ett spiktramp i vintras. Det tog ungefär en vecka innan det uppstod en riktig böld men hästen var inte helt fräsh innan det heller.

Jag skulle avvakta ett par dagar och se vad som händer. Min ena får tryckningar i hovarna i mellan åt (utan någon synlig anledning). Det går då över på 1 eller 2 dagar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hästen min stod på tre ben igår när jag kom till stallet. Varm i hoven och från kotan och neråt ungefär. Ringde till vet. som direkt...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 913
Senast: Ginne
·
Hästvård Lilla hästen är MYCKET känslig vid sömstick, plockade därför av skon tre dagar efter hon var nyskodd. Detta pga hälta o varm hov. Brukar...
2
Svar
35
· Visningar
5 987
Senast: _Elly_
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 986
Senast: sandrafors
·
  • Låst
Hästvård Mitt 18 åriga sto med föl vid sidan står nu på klinik då hon fått fång i en hov. Hon har haft en senskada sedan 10 veckor tillbaka på...
21 22 23
Svar
445
· Visningar
64 431
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar