Hur fort går ni fram med era unghästar?

Nixehen

Trådstartare
Satt och kikade runt lite på annonser på nätet och hajjade till ordentligt. Någon sålde en häst född 2002 med bra stam osv för (enligt mig:d) alldeles för mycket pengar. Tvivlar inte på något utav detta eller att folk kanske tycker att hon är värd det.
Men - till saken. Denna hästen var både tävlad upp till LA dressyr med "goda resultat" OCH tävlad framgångsrikt i Voltige. :eek:

Hur fort går folk egentligen fram med sina unghästar? För i mina ögon så är en 5-åring helt klart att klassa som unghäst och på tok för ung att redan ha tävlats så mycket!:mad:

Vad säger ni?

Sv: Hur fort går ni fram med era unghästar?

LA är väl inte så märkvärdigt, om det är en häst med hög ridbarhet.
Däremot skulle jag fundera på hur nyttigt det varit för hästen att varit voltigehäst.

låter både osannolikt och dumdristigt!:mad:

Det är ju svårt att utifrån en annons veta hur mycket den har tävlats egentligen. Kanske har den startat i två klubbtävlingar, men i LA? Kanske reds den på "unghäst-sätt" i programmet, som kanske var LA:1? Om den har tävlats i LB som 4-åring så har den kanske blivit så stark i kroppen att den klarar LA? Man kan inte alls dra några slutsatser av det.

Och i voltige så kan man tävla i skritt... om den är tävlad mycket i voltige i galopp, så tycker jag kanske att det är lite tidigt.

Jag tycker inte heller att man ska gå fortare fram med en häst än vad den klarar utan att slitas eller skadas, men jag tycker inte heller att man kan säga att det har skett så med den här hästen, utifrån vad som står i annonsen.

Är du säker på att det verkligen stod tävlad i voltige? Internationellt får du ju inte starta med din häst för 6 års ålder, få svenska voltigeföreningar använder sig av så unga hästar vad jag vet. I och för sig kan det ju vara så att den tävlat i skritt men då brukar man skriva ut just det.

Själv skyndar jag långsamt med våra voltigehästar och skulle jag ha yngre hästar skulle jag dra ner ännu mer på takten. Med tanke på hur mycket tid kraft och energi som går åt till att få fram en riktigt bra voltigehäst så vill man inte riskera någonting. De är svåra att få tag i.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Bland den typen av hästar (lite äldre) och i den prisklass jag letar anser jag att priserna ofta ligger för högt. Annonserna kommer ut...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 393
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Har börjat lastträna mina två unghästar, Aleiga och Lokkur. Dom är födda i Maj 2009. I måndags lastade jag först Aleiga utan några...
Svar
13
· Visningar
1 665
Hästhantering Innan folk drar slutsatsen att det är jag som gör fel och inte min häst vill jag informera om följande. Jag köpte denna häst för 2 år...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
13 659
Senast: Jeronimo
·
Träning Hej! Har efter en tids letande hittat en otroligt underbar häst. :) Han har ett kanon psyke och är snäll o tillgiven. Mao, jag är såld...
2
Svar
34
· Visningar
8 371
Senast: Mindful
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar