Hur fort dör de?

Comfort

Trådstartare
Min slöjis som jag skrev om för ett par dagar sen har nog blivit sämre :( Den har fått bo i yngelkaret och har då vilat mycket på botten, när den är ute i det "stora havet" simmar den vid ytan heeela tiden så då släpte jag den i karet för att den skulle kunna vila lite. Nu har den iallafall sluttat fjälla, men nu verkar den ha släppt hud istället :confused: det hänger ut från stackaren i sjåk, och man ser rött (kött?) på fisken.
Så nu ska jag väl göra slut på dens lidande med att "klippa huvet av" den klarar jag inte, så nu undrar jag hur fort de dör om man spolar ner den i toan? :confused: Det borde gå så fort så den slår ihjäl sig mot Insidan av rören?

usch stackars fisk..

Sv: Hur fort dör de?

Spola ner en fisk i toaletten är nästintill det värsta du kan göra mot den (näst efter kokning och frysning typ). Den kommer troligast att dö av chock/andnöd.

Jag förstår att det känns fruktansvärt. Men det bästa och snabbaste sättet är att skära huvudet av fisken. Ta en vass kniv, lägg fisken på en skärbräda och skär precis bakom gälarna.

Det är hemskt men du måste faktiskt ta ditt ansvar... du skaffade fisken och nu är det ditt jobb att se till att den slipper lida mer för det där med att den släpper hud lät verkligen inte bra :crazy:

Kanske någon i familjen/kompis hjälpa dig om du absolut inte klarar det?

suck ja jag får väl fråga min sambo :(

stackars stackars fisk.. jag får väl tänka på att den får lida mindre om jag gör det nu ikväll...

*laddar batterierna*

vet exakt vad du går igenom...
hade en rejäl mal-aktig fisk (vet inte vad den var för sort, inte ens de duktiga på en stor djuraffär visste). Grov och ca 12 cm lång.
Ena ögat blev först grumligt och sen alldeles vitt och sen blev det bara värre...
Jag som mår illa av att se döda fiskar klarade inte av att ta bort den :( men snälla pojkvännen såg till att avsluta lidandet medans jag låg i sängen med täcket över huvudet :crazy: 23 år gammal och klarar inte ens av att ta bort en fisk. . .
Hoppas din sambo kan fixa det!

Som sagt... det är jävligt hemskt. Och det är absolut värst första gången. Sen vänjer man sig.. faktiskt. :(

nu har lilla fisken fått simma vidare, sbabbt och smärtfritt, förklarade pojkvännen att det gick.

Under tiden satt jag och lipade i köket :o

Zsara
Vad det en sån här?
Denna heter Äcklet, och bor bakom doppvärmaren! De ska tydligen växa till storlek som matchar akvariet.. My ass! Han är snart 15 cm och växer fortfarande. hur fattar jag inte för effektiv algätare är han verkligen inte. Inte förrän nu när jag köpt en malis till som är duktig så har Äcklet vaknat till liv och äter bra!

23607133.jpg

Nope, inte en sådan :)
Mina (2 st) var mer muskulös, mörk brun/svart, gömde sig gärna, var helst gömda hela dagen, funderade ett tag om de åt överhuvud taget :confused: , men när det blev mörkt simmade de ut. Stora ögon och långa spret. Fenorna var lite mer fläckiga. De var starka som satan och rejäla
Bättre än så kan jag nog inte förklara

:eek::eek:
VAD SÄGER DU MÄNNISKA??????!!!!!!!!

Jeeseus :eek:
bara ännu ett skäl till att skaffa ett större akvarie sen!
Hur snabbt växer de? för jag har haft honom i snart 1 1/2¨år, och det är mer breddat sig han har gjort på senaste tiden, inte växt på längden.

Hur ser man könet förresten? på BMollyna är det ju lätt, men finns det nåt sätt att se på malarna?

Äcklet kommer bli ca 50 cm lång, och anpassar sig inte till akvariet. :D

Det där är inget äckel!
Min stora hund tycker att den lilla saken är ett litet "äckel"
Så i min hunds ögon är detta det lilla äcklet..och hon kanske passar i ett akvarium,med tanke på sin "piraya-tänder"..
23597296.jpg

:eek::eek:
VAD SÄGER DU MÄNNISKA??????!!!!!!!!

Jeeseus :eek:
bara ännu ett skäl till att skaffa ett större akvarie sen!
Hur snabbt växer de? för jag har haft honom i snart 1 1/2¨år, och det är mer breddat sig han har gjort på senaste tiden, inte växt på längden.

Hur ser man könet förresten? på BMollyna är det ju lätt, men finns det nåt sätt att se på malarna?

Man ser inte könet på gibbiceps särskilt lätt, mig veterligen. Däremot ryktas det att det bara exporteras honor, så då borde det ju gå att avgöra på något sätt. Rimligtvis bredden på kroppen i jämförelse med hanarna.

Ja precis, något sånt var det, tack :)
De såg ut sådär i kroppen, men mina var mer mörkbruna/svarta på kroppen.

Äcklet kommer bli ca 50 cm lång, och anpassar sig inte till akvariet. :D

Äcklet ser ut att vara en segefenspleco? Är det inte de som kan tugga i sig grenar och rötter sa det bara blir flis kvar?

Pa tal om växa sig stora - vi köpte ett par sma, söta blyga, amanoräkor att ha i akvariet, och var lite oroliga för att fjärilscikliderna skulle äta upp dem.... Jo pyttsan - fick mail fran maken att de växt till räkosaurus rex, när det vankas algtabletter knallar de fram och snor helt sonika hela tabletten, inte ens vara buffliga siameser vagar sig tydligen pa dem. :cool: Na, jag tror vi kan sluta oroa oss för att de ska bli uppätna, i vilket fall. :D

Äcklet ser ut att vara en segefenspleco? Är det inte de som kan tugga i sig grenar och rötter sa det bara blir flis kvar?

. :D

Äcklet är en gibbiceps. Möjligen den "nya sortens" fejkgibbiceps, nämligen släktingen joselimaianus. De brukar inte tugga i sig röter så värst mycket, du kanske tänker på Panaque. De maler ner allt och så kommer resterna ut som ett brunrött lager humus på botten.

Ja, det var dom jag tänkte pa. Har ingen ordning pa mina malar.;) Var lilla clownpleco är av det mycket harmlösa slaget, tillbringar livet pa sin älskade rot och syns till en gang i veckan ungefär.

Är gibbicepsen dom som kan bli lite tama, da?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka