Hur förlåtande är ni?

Fast i det stallet som jag står i nu så ingår det i hyran på ett antal tusenlappar. Jag skulle helt enkelt utnyttja servicen som ingår. Hade det inte ingått så hade jag självklart inte förväntat mig att det skulle göras.
Nej det förstår jag. Jag tycker det är att be om trubbel att ha en sån service eftersom det är lätt att det blir missat....

Ogillar det med hästfolk att man kan bli så arga på sina medmänniskor om det blir fel.

Fast det har inte med att göra att jag är hästfolk. Det har med att göra att jag förväntar mig att någon som åtagit sig ett ansvar (mot betalning) faktiskt ska axla det ansvaret och utföra det som förväntas. Är det så himla underligt?

När det dessutom handlar om levande djur, inte bara en bil som inte fått ny ljuskälla, är det rätt lätt att se att det faktiskt spelar roll med slarv.

Fast det har inte med att göra att jag är hästfolk. Det har med att göra att jag förväntar mig att någon som åtagit sig ett ansvar (mot betalning) faktiskt ska axla det ansvaret och utföra det som förväntas. Är det så himla underligt?

När det dessutom handlar om levande djur, inte bara en bil som inte fått ny ljuskälla, är det rätt lätt att se att det faktiskt spelar roll med slarv.
Ja exakt.

Och i ts fall är det som att be om trubbel då vissa betalar för full service, och vissa (ts) står kollektivt. Jag hade inte betalat för fullservice om det är mina stallkamrater som ska sköta allt. Jag hade väntat mig utbildad stallpersonal.

Jag bryr mig inte så mycket om vad andra har för upplägg faktiskt. OM man åtar sig något och känner till upplägget (vilket TS rimligen gjort eftersom det varit ett val att stå kollektivit och inte fullinackorderad) finns det ju också en skyldighet att sätta sig in i hur det fungerar och att det blir rätt.

Själv hade jag inte ställt mig på ett liknande ställe, eftersom jag (vilket bevisat sig rätt) har mycket dåligt förtroende för andras ordningssinne, förmåga att följa rutiner och deras kompetens. Kort sagt: jag vet inte vem som tar hand om min häst, och hur väl skickade de är. Vilket ju inte fungerar i stallet TS står i, tråden hade aldrig tillkommit då.

Helt ärligt torde jag att alla som kvällsfodrade kollade en extra gång att alla hästar har grovfoder och att alla boxdörrar är stängda innan man lämnade stallet för kvällen.

Även om man står i kollektiv måste någon vara ansvarig för att den som är ny lär sig rutinerna och är med och kollar de första gångerna. Får man en dålig introduktion gör man ett dåligt jobb.

En missad kraftfoderhink hade jag inte gått i taket för, det finns värre misstag man kan göra. För flera år sedan var det en som glömde att stänga mitt stos boxdörr. Hon tog sig ut och åt upp alla de andra hästarnas kraftfoder. Normala hästar hade fått kolik av det, tack och lov har hon plåtmage.

Sånt kan också hända och då är det superviktigt att kraftfodret inte förvaras så att den lösa hästen blir dålig.
Jag är rätt förvånad över att det verkar finnas så många stall där kraftfodret står åtkomligt.

Sånt kan också hända och då är det superviktigt att kraftfodret inte förvaras så att den lösa hästen blir dålig.
Jag är rätt förvånad över att det verkar finnas så många stall där kraftfodret står åtkomligt.

Det tycker jag också är konstigt. Det borde vara ganska enkelt att fixa någon sorts hylla eller ett utrymme. Samtidigt tänker man att hästägarna kunde märka ut tydligt vilken mat som är vems, och vilken tid den ska ges (typ Putte, morgonmål. Putte kl 16).

Jag har varit i ett stall där 90% hade blåa ikeapåsar som höpåsar. Jätte störigt och svårt att hitta rätt påse.

Tycker ändå inte om att man är arg och otrevlig. Skillnad om någon slarvat flera gånger eller gör något dumt med uppsåt. Jag blir oxå irriterad när vissa saker missas med hästen men jag skäller inte ut någon eller snackar skit på facebook. De flesta gånger är det ingen fara på taket och även när det blir det är det ju inte lönt att skälla på någon.
Jag förväntas som hästmänniska att inte bli arg på min häst och det gäller väl folk också. Vara tydlig och påtala att det skett ett fel ja absolut. Ändra rutiner för att förhindra att det sker igen- ja, men vara arg och skälla på folk?

Det tycker jag också är konstigt. Det borde vara ganska enkelt att fixa någon sorts hylla eller ett utrymme. Samtidigt tänker man att hästägarna kunde märka ut tydligt vilken mat som är vems, och vilken tid den ska ges (typ Putte, morgonmål. Putte kl 16).

Jag har varit i ett stall där 90% hade blåa ikeapåsar som höpåsar. Jätte störigt och svårt att hitta rätt påse.

På våra IKEApåsar är det klistrat en silvertejp med hästens namn samt antal kilo det är i den (för den som ska fylla den) och vilken måltid som påsen avser.

Vi har en hylla ett avskiljt (låst) rum med våra kraftfoderhinkar. Ena raden är för morgonkraft, den andra raden för kvälskraften. Varje hink är tydligt märkt med hästens namn.

Ifall att någon hästägare glömt fylla sina hinkar (ja det händer) så har varje häst en tavle med foderstat så den som fodrar kan göra foderhink ifall det kniper

Ett utmärkt system tycker jag.

Tycker ändå inte om att man är arg och otrevlig.

Men vem har sagt att det är OK att vara otrevlig? Det är alltid OK att ha känslor, så jag tycker det är helt i sin ordning att man är arg, sedan beror det ju på vad man gör av den känslan. Man behöver ju inte skrikande skälla ut folk, men jag hade absolut sagt ifrån att jag förväntar mig att man sköter de åtaganden man har.

Men vem har sagt att det är OK att vara otrevlig? Det är alltid OK att ha känslor, så jag tycker det är helt i sin ordning att man är arg, sedan beror det ju på vad man gör av den känslan. Man behöver ju inte skrikande skälla ut folk, men jag hade absolut sagt ifrån att jag förväntar mig att man sköter de åtaganden man har.
Då håller jag med! Men har sett många otrevliga konfrontationer över missade foderhinkar för att folk är arga och inte kan behärska sig.Eller surar mot vederbörande i flera dagar.

• Gilla
Reactions: rtf
Beror ju på vad man tycker är otrevligt också. Många tycker det är otrevligt att jag påtalar att de gjort fel, och då klassas jag som häxan surtant för att jag ö h t sagt något. Jag anser att om man gjort fel får man ta konsekvenserna av det, om det sedan är att folk blir sura - så får det vara på det sättet.

Beror ju på vad man tycker är otrevligt också. Många tycker det är otrevligt att jag påtalar att de gjort fel, och då klassas jag som häxan surtant för att jag ö h t sagt något. Jag anser att om man gjort fel får man ta konsekvenserna av det, om det sedan är att folk blir sura - så får det vara på det sättet.
Jag anser väl att om jag påtalar fel och vederbörande ber om ursäkt så är det otrevlig att sura sen.... Även om det såklart händer att jag gör det en stund- men det gör ju inte saken bättre :-)

Lider är det väl ingen som påstått. En tävlingshäst i full kondition får däremot rätt mycket kraftfoder (ofta) och då har det självklart inverkan om t ex 25-30 % av dagsransonen plötsligt försvinner. Svårt att ta igen.

VI har haft en häst som var väldigt känslig för rutiner, glömde du kraftfodret på kvällen stod han och vävde, vandrade och var fullständigt sönderstressad fram till frukost. Åt då heller inte sitt grovfoder utan stressade istället. Hade någon glömt den hästen, hade jag nog hudflängt vederbörande omsorgsfullt, för det hade fått följder i en vecka.
Hade du hudflängt en ny utan att verifiera att denne var medveten om din hästs problem? Och om du visste att annat krånglat den kvällen (hon fick fixa hö som borde varit packat om jag förstår det rätt) och att personen är ny?

Hade du skällt ut mig under de omständigheterna så hade jag ifrågasatt så hade jag frågat varför du inte upplyst mig när det var så viktigt alternativt hänvisat till stallägaren beroende på omständigheterna. Har man hästar som är så känsliga så ska de som fodrar dem få en ordentlig introduktion och varning om att hästen i fråga har särskilda behov. Det är mänskligt att fela i synnerhet när man behöver städa efter andra som gjort fel och är ny och inte fått något vidare introduktion.

Ja det är fel att inte fodra kraft, men i ditt fall hade andra gjort grövre fel i mina ögon. Det är stallägaren som är ansvarig och har man hästar med speciella behov där det inte får bli fel måste man informera noggrant om detta så att den som fodrar är medveten och kan vara extra uppmärksam och givetvis måste ägaren informerat stallägaren i sin tur. Har man en såpass känslig häst så är stall med kollektiv skötsel ofta ingen bra idé då det är många fler inblandade och som alla kan bytas ut. Varje byte av person ger en större risk att det blir fel.

I vårt stall var det en period ganska ofta en häst som inte fick kraft alternativt fick dubbelt. Problemet där var att ägaren avvek från normala rutiner och då trasslade det.

För min del hade reaktionen hos den som glömde spelat stor roll, om personen ber om ursäkt eller bara rycker på axlarna och tycker att det inte är så farligt. Alla kan glömma och det är ju inte hela världen om en häst inte får kraftfoder en kväll, men hur personen reagerar efteråt säger ju en del om hur det kommer att bli framöver.

Lite motsägelsefullt. Om det nu inte är så viktigt och alla kan glömma varför kräva en ursäkt?

Jo jag tycker man ska be om ursäkt, men som du skriver så är ursäkten viktigare än om hästarna får mat eller inte vilket känns udda.

Igår var min häst för första gången i år naken i hagen och han skulle ha på sig ett täcke vid insläpp, då det fortfarande är kallt på nätterna och min häst är som sagt van vid att ha täcke på sig vid denna tiden.dessutom skulle det regna och blåsa hela dagen idag.
Tro ni han fick på sig täcke? Även att jag skrivit upp honom.

Arg? Ja!! Min häst överlevde så klart, men så tråkigt att inte kunna lita på att saker blir fixade som de ska. Och att hästen fick vila idag för att jag blev så irriterad Och inte kände att jag var på humör för att göra något. Mer än att sanera en lerigt häst, som avskyr piggborsten när leran ska bort.
Det värsta av allt är när hon som hade insläppet skyllde ifrån sig och bar inte ens om ursäkt. Det stör mig mest!

När det handlar om kraftfoder, nej det skulle jag inte bry mig så mkt om. Men hade det varit höpåsen som glömdes, hade jag blivit förbannad!

Du har definitivt ett problem med dig själv om du blir så arg för att glömt täcke vid den här årstiden. Givetvis ska du reagera och påtala det (och bli förbannad om det upprepas), men att bli ur balans på det viset måste vara jobbigt, det går ju inte att reparera i efterhand ändå.

För mig är det otrevligt om folk skäller på de som är nya och begår misstag och hudflänga innebär i mina ögon att du ger någon stryk (förmodligen verbalt antar jag även om det inte framgår), eller att skälla överhuvudtaget utom i undantagsfall, det går att påtala problem och fel på ett trevligare sätt. Klart att det behövs kraftfullare åtgärder om folk missar upprepade gånger men då hade jag sagt upp personen eller så hade de fått betala för helinackordering beroende på situation.

Är väldigt förlåtande, jag tror inte av att hästarna dör av det blir en miss någon gång ibland. Vår står på halm dessutom, så han har alltid något att tugga på. Jag vill mest veta så han kan få lite extra käk fodringen efter liksom.

Men kanske måste man också reflektera över vad som kan göras bättre om hästar regelbundet blir utan mat.

Om systemet är mer eller mindre vattentätt så att man på ett bra sätt ser om alla fått mat så är ju risken mindre att det blir fel.
Att minimera risken för nybörjare är ju att skaffa en checklista över saker som ska göras och att man ser ner i hinkarna, som står samlade på ett ställe, att de är tomma.

Jag får för mig att foder utanför boxarna är sämst då alla höpåsar ser likadana ut, täcken hänger ivägen, små hinkar med mat står överallt.
Jag besöker ofta ett sådant stall och reagerar varje gång på att det är stökigt, svårt att se alla påsar och dåligt märkt samt lätt att förväxla.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 468
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar