Hur förlåtande är ni?

En missad kraftfodergiva är ingenting jag hade rivit upp himmel och helvete över, shit happens, jag kanske inte hade varit helt nöjd men jag hade funnit mig i att det inte går att göra något åt i efterhand.

Dock stod jag en gång i kollektiv där samma person vid ett flertal tillfällen helt glömde att åka ut och kvällsfodra hästarna. När jag kom på morgonen var alla lampor tända, stereon stod igång och hela stallet fullt av sparkande arga hästar som inte fått mat på över 12 timmar - då var jag förbannad, rosenrasande faktiskt! Hade själv en känslig häst med kass mage som inte hanterade sådana händelser så bra.

Det blev inga åtgärder för personen som fortsatte att glömma kvällsfodringar, var väl extra tjenis med stallägaren eller något, jag valde att flytta ganska fort.

Jag hade inte brytt mig ett skit faktiskt. En ursäkt hade varit mer än tillräckligt, så lätt är det inte att vara ny i ett stall och sköta kvällsfodringen själv. Huvudsaken är att de får sitt grovfoder tänker jag.

Skulle det hända ofta, eller om den inte fick hö, vore det en annan sak. Men EN miss av en ny hästägare i stallet? Skulle inte orka bry mig.

En gång ingen gång enligt mig, misstag händer alla, speciellt om det är en ny som har mycket nytt att tänka på. Däremot är det inte okej om det är någonting som händer då och då.

Kraftfoder är ju bara ett komplement och en häst mår inte dåligt för att den blir utan en dag.

Hö hade varit en annan sak men det kan hända iallafall.

Jag har faktiskt glömt en av mina egna hästar, i mitt eget stall och då har jag bara två stycken............då hade jag dåligt samvete kan jag säga.......
Det hade jag haft även om det inte var min egen häst och det dåliga samvetet hade varit straff nog kan jag tycka.

Om det händer enstaka gånger så tycker jag verkligen inte det är något att bry sig om! I mitt stall har det vid ett par tillfällen till och med hänt att någon har glömt kvällsfodringen helt och hållet vilket upptäckts morgonen efter. De gångerna har jag inte varit direkt glad, men så länge det aldrig upprepas av samma person är det ju rätt självklart för mig att jag inte blir arg, utan bara blir irriterad och tycker synd om hästarna. Personen har nog tillräckligt dåligt samvete ändå, och jag fattar att alla kan glömma ibland.

Däremot måste jag erkänna att jag har mycket mer överseende om Lisa som har stått i stallet i tre år och skött alla sina åtaganden oklanderligt glömmer en fodring eller en häst, än om Anna som just flyttat in gör det. Helt enkelt eftersom jag vet att Lisa är en ordentlig person som har gjort ett misstag, men inte än kan veta om Anna är en slarver som kommer att göra om det nästa vecka.

Herregud. Någon enstaka gång kan vem som helst missa.

Min hade dom tex glömt ge sitt kraftfoder på morgonen förra veckan, men eftersom jag hade utsläppet den dagen så såg jag att hinken stod orörd utanför boxen och gav honom själv innan jag släppte ut honom. Det är inte heller något jag sagt till om. Känns faktiskt löjligt då jag i allra högsta grad misstänker att det var ett ärligt misstag och inget annat.

Så vitt jag vet var det andra gången i detta stallet som det hänt just min häst och vi har stått här sen augusti förra året. Så blir han utan kraftfoder en gång i halvåret är det inget han kommer dö av. Då får han det när jag kommer till stallet.

men jösses... en gång är ingen gång! :) Är inte ens säker på om jag hade sagt något alls om jag hade upptäckt att min häst hade missats att ge kraftfoder. Hö däremot hade jag nog uppmärksammat med personen som glömt. Men jag hade fortfarande inte varit sur!
två gånger på kortare tid är dock en gång för mycket..

Jag har hästarna i ett helkollektiv och en "glömde" både intag och uttag.. ofta om hon hade intag och själv hade utsläppet på morgonen. Hade hon en gång glömt en jour..ja jag hade ju inte varit glad, men sånt kan hända vem som helst.. men när samma person satte i system att skita i sina jourer så blev jag rejält sur.

Jag kan ju berätta att jag glömde bort min morgonfodring (med tillhörande utsläpp) en gång. jag var vaken på morgonen vid utsläppstid, men gick och la mig igen och vaknade klockan TOLV :o oturligt nog hade inte någon annan heller varit till stallet.. så hästarna var både hungriga och sura.. :o
Det hade heeeeelt försvunnit ur mitt huvud att jag hade morgonjour... :crazy:

Låter tyvärr inte som något trevligt stall om det tjafsas på stallets fb-sida. Klart alla kan missa saker någon gång och kraftfoder är inget hästen far illa av att missa ibland, hö däremot. Jag skulle förmodligen ignorerat det första gången och påpekat det först om det hände igen.

Om jag hade betalat f helinackordering och den inte fått foder hade jag blivit irriterad på stalläagaren. Det är ju stalläagaren som får betalt och är ansvarig för att jag som "kund" får det jag betalar för. Stallägaren borde rimligen gå en kontrollrunda på kvällen och försäkra sig om att de som stalläagaren 'anlitar' har skött sig och att allt är ok.

Jag blir sur när folk slarvar. Tar man på sig ansvar för att göra något med djuren, särskilt mot betalning, får man ha rutin och dubbelkolla.

Hade hästen klarat det bra hade jag nog nöjt mig med att påtala det olämpliga i att inte ha rutiner och kontrollera sina egna insatser. Hade det varit en av de hästar vi haft som INTE klarar att bli exkluderad hade jag varit rätt djävla fucking vansinnig.

Jag blir sur när folk slarvar. Tar man på sig ansvar för att göra något med djuren, särskilt mot betalning, får man ha rutin och dubbelkolla.

Hade hästen klarat det bra hade jag nog nöjt mig med att påtala det olämpliga i att inte ha rutiner och kontrollera sina egna insatser. Hade det varit en av de hästar vi haft som INTE klarar att bli exkluderad hade jag varit rätt djävla fucking vansinnig.

Om man har så att man kan glömma/missa en häst (så lätt) första gången man har fodring (jag antar att alla andra också vill göra rätt ifrån sig lite mer i början) så har man väldigt krångliga eller dåliga rutiner, "ledningen" har varit på tok för otydlig eller så är det något annat som inte står riktigt rätt till.

Om det är en häst som inte klarar av att bli behandlad på ett visst sätt är det väl i alla fall av yttersta vikt att man berättar det vääääldigt tydligt? Nu är så inte fallet för ts, som jag förstått det?

Ts:
Klart man blir sur, men det är mänskligt att göra fel och vi är ju ändå inte något mer än människor. Att dra det till ett öppet fb-gräl är patetiskt, tycker jag.

Hej!

Händer det någon enstaka gång är det mest rycka på axlarna. När det händer min häst flera gånger, det gäller höet (mina hästar får sällan kraftfoder), det är samma människa OCH det dessutom förnekas, trots att höpåsen hänger utanför boxen med rätt antal kg hö i, trots att fodertavlan säger anorlunda DÅ blir jag rätt rejält arg.

När jag stog i delkollektiv tog jag in min själv och skrev tydligt på boxdörren om hon fått mat eller ej, så ingen skulle bli förvirrad om hon fortfarande åt vid insläpp 1 timme senare.

/Lavinia, som inte längre orkar med kollektiva lösningar.

Om man har så att man kan glömma/missa en häst (så lätt) första gången man har fodring (jag antar att alla andra också vill göra rätt ifrån sig lite mer i början) så har man väldigt krångliga eller dåliga rutiner, "ledningen" har varit på tok för otydlig eller så är det något annat som inte står riktigt rätt till.

Har stått i kollektiv länge, och jag kan säga att ovanstående är rent önsketänkande. Många hönsar runt utan någon som helst plan, och då är det ju mer regel än undantag att det blir fel.

Folk som inte orkar köra till stallet - någon annan fodrar säkert även om det är min tur
Människor som inte orkar lägga upp foder - finns inget att fodra
Hästägare som har så dålig koll att de tar påsar, men glömmer på vägen vilken häst det ska till
Foderansvariga som tycker deras egen sovmorgon går före hästarnas regelbundna fodertider

Jag har sett allt, och gemensamt är en total oförmåga att förstå att hästar på stall kräver rutiner eller fri tillgång på grovfoder. Annars blir det problem. För hästen.

Har stått i kollektiv länge, och jag kan säga att ovanstående är rent önsketänkande. Många hönsar runt utan någon som helst plan, och då är det ju mer regel än undantag att det blir fel.

Folk som inte orkar köra till stallet - någon annan fodrar säkert även om det är min tur
Människor som inte orkar lägga upp foder - finns inget att fodra
Hästägare som har så dålig koll att de tar påsar, men glömmer på vägen vilken häst det ska till
Foderansvariga som tycker deras egen sovmorgon går före hästarnas regelbundna fodertider

Jag har sett allt, och gemensamt är en total oförmåga att förstå att hästar på stall kräver rutiner eller fri tillgång på grovfoder. Annars blir det problem. För hästen.
:eek:
Vad är det för fel på folk?!

Jag hade i dagsläget agerat som jag skrev ovan. Hade jag mindre tro på mänskligheten hade jag förmodligen också surnat till. ;)

Fast vilken häst lider av att inte få kraftfoder en kväll? Värre hade det varit med grovfoder, men att bli förbannad över att den nya hyresgästen glömt kraft till en häst känns som att överreagera.

i måndags blev jag då med nu häst i nyt stall. Förutom den allmänna förvirringen med allt det nya så var det direkt min tur att sköta kvällstallet hela denna vecka. Flutit på rätt bra, ägaren visade mig på måndag och resten av dagarna har jag fixa själv. Alla hästar har färdiga påsar utanför boxen plus ev hink med kraftfoder.

I går hade de tydligen hänt. Glömt att ge kraft till en häst. (Oturligt var det dessutom en häst glömts av andra) Hö hade den i alla fall fått.

Nu är de värdens rambambula på facebooksidan. Jag har öppet bett om ursäkt, klart att jag inte med flit glömt men var stressigt i stallet då fem hästar plötsligt var utan höpåsar och jag som ny skulle lista ut om de äter stallets Hö eller eget eller är ägarna på väg senare. Ingen ursäkt i sig, men kaos

Skulle du som hästägare släppa ämnet och låta det passera, alla kan missa, speciellt om man är ny. Nu var det i stället någon som drog parallell glömt mata häst, då kanske man glömmer hyran oxå.

Överlag hade jag inte blivit sur över att en ny missade kraftfodret eftersom den fick sitt hö. Hade hästen ätit medicin eller så hade jag blivit sur om det missats eftersom jag hade varit väldigt noga med hur viktigt och noga det var att den skulle få det isåfall, alternativt gett det själv. Hästen överlever missad kraftfoder och det låter ganska överdrivet att gå bananas på en fb sida. Alla gör misstag någon gång!

Vad är det för stallägare som tillåter att det blir fullt krig för en glömd kraftfoderhink? Kraftfodret hade jag nog inte ens sagt något om och hade jag sagt något så hade det varit direkt till den som var ansvarig, dvs. till stallägaren och sen får hen ta det med den som hen har delegerat till. Om jag visste vem som skulle fodrat men glömt hade jag tagit upp det direkt med den personen om jag kände behov av det. Hade någon glömt grovfodret däremot så hade jag blivit ordentligt sur men jag hade fortfarande tagit det med den som är ansvarig, inte startat krig på fb. Det är verkligen inte meningen att mina hästar ska svälta för att någon glömmer men man tar det med den som är ansvarig, inte på något annat sätt.
Jag förstår överhuvudtaget inte varför frågan om hyrans betalning kommer upp? Det är väl knappast övriga hyresgästers problem huruvida någon annan i stallet betalar för sig eller inte. Det är ett problem som är mellan den inhyrde som inte betalar för sig och stallägaren och är inget som någon annan behöver lägga sig i.

Nu fanns det dessutom en väldigt bra anledning till att det blev som det blev och då hade jag nog bara sagt i förbigående att min häst visst inte fick någon kraft igår och sedan hade det varit bra med det. Ingen häst far illa utav att kraftfodret glöms en gång. Gör någon häst det så bör man nog se över sin foderstat för trots allt så bör hästen kunna klara sig på enbart stråfoder iallafall under ett dygn om den inte är sjuk på något sätt eller har dåliga tänder. Det verkar vara ett väldigt rörigt ställe om det inte ens finns grovfoder till alla hästar vid tiden för fodring. Finns inte det så kanske det är det som det borde krigas om istället för en glömd kraftfoderhink. Det bör för sådana tillfällen finnas tydliga fodertavlor på varje box som anger vikt och typ av grovfoder så att den som fodrar i nödfall kan fixa det och man bör kunna ställa krav på att hästägaren ser till att det finns uppvägt i tid. Det bör också finnas tydliga regler om hur man gör om det inte finns foder uppvägt vid tiden för fodring. Det viktigaste är ju trots allt att ingen häst står utan grovfoder.
Jag har jobbat i stall i några år och har aldrig lyckats missa att ge någon häst vare sig kraftfoder eller grovfoder vad jag vet om och det gör man inte om det är bra ordning i stallet och det finns tydliga regler och en bra arbetsmiljö. Ska man däremot springa omkring med påsar och hinkar i ett 40 hästars stall så är det enkelt att någon glöms bort. Påsarna och ev. hinkar ska enligt mig hänga på dörren till varje hästs box så att man slipper fundera på om en häst har fått eller inte. I de stallen jag har jobbat i har det antingen varit den som har gjort stallet som varit ansvarig för att grovfodret vägts upp och då har jag enkelt kunnat kolla i listan och vägt upp det hästarna ska ha om den som hade stallet har missat det eller så har den som fodrar ringt hästägaren och hen har fått fixa det själv i förekommande fall om hen inte direkt har kunnat meddela vad hästen ska ha och den som fodrar har varit snäll och fixat det. Det har fungerat just för att ingen har utnyttjat den som fodrar utan alla har varit måna om att deras häst får vad hen ska ha och då kan de flesta ta att väga upp någon påse extra då och då. Alla kan ju glömma när livet går på högvarv.

Jag är så himla glad att jag har eget stall och själv är ansvarig för de ev. misstag jag gör. Det är så mycket enklare att sparka sig själv på smalbenen om något skulle bli fel än att behöva ta upp det med någon annan. De få gånger jag ber någon annan fodra så tar jag förgivet att det någon har lovat utföra utförs men då har jag också bara två hästar och tydliga instruktioner över vad som ska göras och när.

i måndags blev jag då med nu häst i nyt stall. Förutom den allmänna förvirringen med allt det nya så var det direkt min tur att sköta kvällstallet hela denna vecka. Flutit på rätt bra, ägaren visade mig på måndag och resten av dagarna har jag fixa själv. Alla hästar har färdiga påsar utanför boxen plus ev hink med kraftfoder.

I går hade de tydligen hänt. Glömt att ge kraft till en häst. (Oturligt var det dessutom en häst glömts av andra) Hö hade den i alla fall fått.

Nu är de värdens rambambula på facebooksidan. Jag har öppet bett om ursäkt, klart att jag inte med flit glömt men var stressigt i stallet då fem hästar plötsligt var utan höpåsar och jag som ny skulle lista ut om de äter stallets Hö eller eget eller är ägarna på väg senare. Ingen ursäkt i sig, men kaos

Skulle du som hästägare släppa ämnet och låta det passera, alla kan missa, speciellt om man är ny. Nu var det i stället någon som drog parallell glömt mata häst, då kanske man glömmer hyran oxå.

Skulle inte brytt mig alls. Och om de klagar på dig, vad säger de om höpåsarna som inte var klara?
Och om du glömmer betala hyran, vad har de med det att göra?

Aldrig jag varit kvar i ett sånt stall. Tjafs redan första veckan :rage:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 468
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar