Hur förklarar man tölt?

S

SaRa82

Hur ska jag förklara för en i stallet om tölten? Vi är inte överens om vart den kommer mest från, fram eller bak? Som jag har fattat, rätta om jag har fel "bak". När jag ska träna tölten så ska väl den mesta aktiviteten komma bak? Hon vill ha det till att det viktigaste är bog o fram partiet. Båda är väl så klart viktiga men för att ha störst chans med bra tölt,vart sitter det?

Sv: Hur förklarar man tölt?

Utväxlingen sker från aktern, dvs bakpartiet. Målet är att hästen skall kunna arbeta i tölt, med bärighet från bakbenen och i alla tempon. Det är det som ger den största bogfriheten.

Den berömda motor/racerbåten!!! :bow: :bow: :bow: =
Det eviga strävandet...

jaaa det e ju de man strävar efter!!:love:

SaRa82 skrev:
Hur ska jag förklara för en i stallet om tölten? Vi är inte överens om vart den kommer mest från, fram eller bak? Som jag har fattat, rätta om jag har fel "bak". När jag ska träna tölten så ska väl den mesta aktiviteten komma bak? Hon vill ha det till att det viktigaste är bog o fram partiet. Båda är väl så klart viktiga men för att ha störst chans med bra tölt,vart sitter det?

Lika dumt som en instruktör sade till mig att om min häst inte krökte på nacken så kunde den inte lyfta frambenen. Jag måste rida med mycket mer i handen tyckte hon! Jättelätt på en högrest häst med kort och kraftig hals att kröka nacken till lodplanet i tölten! Rent idioti! Konstigt att min häst gick sämre för henne än för mig själv... Jag struntar i nacken, rider på lös tygel och jobbar med rumpan, och se det går mycket bättre! Nästa skulle ha mig att lyfta handen högt istället och ha mer stöd så näsan skulle peka i vädret på hästen! En instruktör till att avfärda på listan. Behöver jag säga att jag bara red för dessa två 1 gång och aldrig mer?! Suck! ALLT sitter i rumpan, både din och hästens!

Senast ändrad av en moderator:

tack de är vad jag försöker få henne att förstå:bow: Men hon tycker väl att äldre vet bäst,inte vet ja! Men nu vet jag att de e BAKEN som är driften till en bra tölt! :banana: o min bak :D

Ja inte bara tölten utan även de andra gångarterna finns i din och hästens rumpa! All ridning kommer från säte och kropp. Tyglarna använder jag enbart till korta förhållningar och styrande/ledande tygeltag. Och skänkeln/spöet bara nuddar jag med vid behov. Men det var ju inte så man lärde på ridskolan för 35 år sedan. Nej då var det rejält stöd i handen och massor med skänkel, helst så man fick kramp i vaderna! Och lyssnade inte hästen så skulle man rappa till den med spöet. :cool: Det är ingen inte ridkonst för mig, det är att brottas med hästen och tvinga den! :crazy:

sambaengi skrev:
Lika dumt som en instruktör sade till mig att om min häst inte krökte på nacken så kunde den inte lyfta frambenen. Jag måste rida med mycket mer i handen tyckte hon! Jättelätt på en högrest häst med kort och kraftig hals att kröka nacken till lodplanet i tölten! Rent idioti! Konstigt att min häst gick sämre för henne än för mig själv... Jag struntar i nacken, rider på lös tygel och jobbar med rumpan, och se det går mycket bättre! Nästa skulle ha mig att lyfta handen högt istället och ha mer stöd så näsan skulle peka i vädret på hästen! En instruktör till att avfärda på listan. Behöver jag säga att jag bara red för dessa två 1 gång och aldrig mer?! Suck! ALLT sitter i rumpan, både din och hästens!

Vet du, av alla islandsintruktörer jag ridit för så är det bara en (EN) som sagt till mig att släpp fram, och koncentrera dig på bakdelen.

Startade med massor av lösgörande övningar och reaktionsövningar. Och sedan när vi skulle tölta så var instruktionen "släpp fram". Så klart att jag fick hjälpa till att lösgöra med tyglarna men i övrigt ingenting framifrån. Jag var så lycklig och den islandsinstruktören rider jag för än. Nu är det inte så att han menade att jag alltid skulle rida med slack tygel, men jämfört med de andra jag ridit för så är han unik. Och mycket mycket erfaren.

OA

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 764
Senast: Lavinia
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 475
Senast: Nevermind
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 186

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka