Hur förbereder ni era hästar för tävling?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Hoppla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 5 581
H

Hoppla

Lackar ni hovar?
Tvättar ni hästarna?
osv.

Kan man smörja lite babyolja runt hästarnas ögon och mule? Eller kan man ta vanlig matolja? Eller finns det speciell olja för just det ändamålet?

Mvh Olivia

Sv: Hur förbereder ni era hästar för tävling?

Jag smörjer hovarna med rapsolja.
Schamponerar på sommaren när det är varmt ute. På vintern borstar jag bara hästen :)
Använder alltid pälsglans på man&svans , och även på bogen och rumpan.. ibland på frambenen också.
Borstar noga gör jag alltid.

Sen smörjer jag alltid utrustningen ordentligt och byter schabrak.
Plockar fram allt som ska med på tävlingen och sätter på "fintäcke".

Borstar ordentligt, på sommaren tvättas ev. vita strumpor och på med potatismjöl. Vita tecken i ansiktet görs rent med torrschampoo (också där potatismjöl på). Massa pälsglans i svansen och sedan in i en lång fläta så den blir fluffig och spånfri nästa dag :P Annars är det utrustningen som får sig en genomgång, sadel, träns och stövlar putsas noga. På nosgrimman putsar jag lite med skoputs så är den lite extra blank. Stövlar f.ö. inte bara görs rent utan putsas typ á la K1 (fast dom vaxar ibland det gör inte jag, sedan använder dom sämskin jag föredrar vanlig nylonstrumpa) med bra skoputs (samma som deras) och nylon till finalglansen = ) Byte till vitt schabrak, se till att allt är helt och rent, packa med extra gummisnoddar och putstrasa och sånt där.

SOMMAREN
Dagen innan tävling
Byter givetvis till tävlingsgrejer (selunderlägg, förbygel, huva osv), smörjer selen osv
Pälsglans i man, svans
Nyrakade öron, nacke
Klippt runt kronränderna

Tävlingsdagen
Hästen schamponeras
Fläta i pannlugg
Vinnarfläta med plastband i manen
Oljade hovar
Tävlingsbandage runt om

Vintern
Precis likadan som sommaren, jag duschar honom dock inte utan borstar av honom. Sedan får han på sig ett tjockare täcke bara :)

IMG_6320.jpg

IMG_6317.jpg

Kvällen innan: Ordentligt helkroppsbad, pälsglans i svansen som sedan flätas. På med tunnt täcke och stå i boxen.

Morgon: Fläta om svansen, på med genomskinligt lack på hovarna. Ev. fläta man och/eller pannlugg.

Har en westernhäst.

Oj vad alla är duktiga :o
Jag bara borstar min och lägger ev på innetäcke om det inte är sommar.
Svansen tar jag glansspray i och ibland blir den flätad.
Ev byter jag från dom hela gummibootsen till ett par lite finare.

Man, svans och hovskägg ska alltid vara i godkändt skick så det pysslar jag inte extra med.
Har också märkt att hans man tar mer än en dag att få perfekt så har han en "bad hair day" så blir det knoppar istället (annars föredrar jag lös man att ta tag i)
Halvblod, hopphäst.

Lackar ni hovar?
Tvättar ni hästarna?
osv.

Kan man smörja lite babyolja runt hästarnas ögon och mule? Eller kan man ta vanlig matolja? Eller finns det speciell olja för just det ändamålet?

Mvh Olivia

Jag o mitt sto(arabiskt fullblod) gör innan tävling:

*tvättar o schamponerar och sedan in med täcke(luftigt) i box el gången och får äta och få upp värmen.

*Pälsglans i man,svans o pannlugg samt kroppen

*Smörjer in hovarna, eller bara tvättar dom

*( Samma dag) Babyolja runt ögon och mule, även om det bara är en liiten tävling:)

* Flätar man + svans/knoppar

Sen så tar jag fram alla hennes tävlingssaker,luva,schabrak,putsar all utrustning + benskydd.
Tar fram transportskydd om vi ska åka.

/Liv & Harmonie

Senast ändrad:

Brukar se till så att hon helklipps runt 1,5 vecka före varje tävling.

Dagen innan;

* Schamponeras från topp till tå. Fuxshampo på kroppen. Skimmelschampo på ben, bläs och i manen samt svansen. Balsam i svansen.
* Pälsglans i svans och på rumpan.
* Hovarna skrubbas med såpa och en hård borste, oljas sedan in.
* Potatismjöl på alla vita ben, som sedan borstas bort när det torkat.
* Klipper skägg, öron osv. Benen får sig en omgång med klippmaskinen - hon har massor med hovskägg, det går inte att klippa snyggt för hand.
* Manen får sig en omgång och lite man rycks, klipper bort hår bakom nacken där tränset ska ligga samt vid manken.
* Svansen flätas först i en inbakad fläta i roten, sedan i fiskbensfläta för extra lockar.
* Leds torr och ryktas sedan så länge hon tillåter.
* På med rent täcke och lindor och höga paddar.

Dagen för tävling;

* Borstas med mjuk borste.
* Dras av med våtservetter med glans.
* Olja på mulen och över ögonen om det inte är varmt ute, man ska aldrig ha olja
på hästens hud om det är varmt, för då kan den bränna hästen!
* Lackar hovarna med genomskinligt lack.
* Flätar upp svansen, borstar spån och halm ur den och flätar den igen inför transporten.
* Knoppar manen och lugg. Eftersom att hon har världens spretigaste man så får
man ibland använda hårgelé eller hårspray för att det ska bli något som liknar knoppar. :o
* Pälsglans på de vita benen, jag har fått för mig att det håller skiten borta lite längre.

Kan tänka mig att era hästar blir jättefina!
Mina pollars dagar före tävling ser ur såhär:
*Vid behov, helklippning minst 2 veckor före start.
*Putsning av utrustning minst 2 gånger dag/2 veckor innan tävling
för att lädret ska vara väldigt smidigt och glansigt innan start. För övrigt
putsas mina saker varje dag, så mina saker brukar redan vara mjuka och glansiga.

Dagen innan:
Tvättning från topp till tå.
Tvättar svans, man och pannlugg ordentligt.
Tvättar de vita tecken med skimmelschampoo och pudrar sedan med babypulver.
Babypulvret drar inte åt sig fukt och smuts och gör så att de vita tecken håller sig vita :)
Skrubbar hovarna ordentligt och smörjer sedan in med olja eller fett.
Flätar svansen och ställer sedan in hästen med ett tjockt ulltäcke i boxen.
Lindar även benen över natten och packar allt som ska med på tävlingen.
Några dagar innan start tar jag även hem schabrak osv som ska tvättas i maskinen.

Tävlingsdagen:
Borstar av hela hästen noggrant.
Knoppar manen
Tar av lindorna och ersätter dem med transportskydd, byter även täcke till sponsortäcket osv.
Lackar hovarna med antingen svart eller genomskinligt lack.

KL

Oj vad alla är nogranna!

Själv brukar jag putsa sadel, träns osv två dagar innan för att det inte skall vara halt på dagen D. Klippning av häst sker senast då också om det behövs. Ryckning, klippa man svans osv också senast två dagar innan så att jag har tid att rätta till det om det blir snett eller så.

Dagen innan tvättar jag benen & hovarna ordentligt, oljar hovarna in och utvändigt.
Borstar ur man & svans ordentligt, på med massa pälsglans i svansen och hela kroppen utom huvudet och där sadeln ligger, flätar svansen och ev knoppar.
Ryktar noga och sen är det täcke på.
Packar även transporten, lägger in nytt spån och fixar hönätet, byter schabrak osv samt kollar så mina egna saker är klara, borstar av hjälmen och västen. Stövlarna putsar jag efter varje användning och behöver inte pilla nåt mer på dom inför tävling.

Dagen D ryktar jag noga, bättrar på med pälsglans där det behövs och oljar hovarna. På med tjockare täcke än vanligt och sen är det bara att byta till transportgrejerna och lasta =)

Jag törs nästan inte svara... Jag är garanterat slarvigast här iallafall.
Nu var det ett tag sedan vi tävlade, har haft en lugn säsong, men det brukar se ut ungefär så här:

Dagen före:
* Noga ryktning, pälsglans i man, svans och eventuellt på rumpan.
* Kanske smörjer sadel och träns om det inte gjordes tillräckligt nyligen
* Byter till rent snyggschabrak

Tävlingsdagens morgon:
* Borstar av lite snabbt
* Oljar in hovarna
* Tar på transportskydd, ev. täcke och lastar

Duschar gör jag när han blivit ganska svettig, så det behövs inte extra inför tävling. Smörjer gör jag när det behövs, och det är så tråkigt så jag orkar inte göra det mer än nödvändigt.
Till mitt försvar kan jag försöka med att jag har en mörk häst utan vita tecken, som inte tycker om att lorta ner sig och som har tjock, fin svans naturligt. Han klär också bäst i utsläppt man.

Nu blir jag väldigt nyfiken!
Hur ofta tävlar ni och vad tävlar ni i ?(gäller alla)

Jag tävlar hoppning och blir det som jag vill så är det start varannan helg.
Skulle jag klippa hästen innan varje start så hade jag nog inte haft något att klippa till sist.
Jag kan inte motivera ett sånt superputsande så ofta, kanske inför en större tävling som man känner är speciell?!

Jag smörjer hovarna med rapsolja.
Schamponerar på sommaren när det är varmt ute. På vintern borstar jag bara hästen :)
Använder alltid pälsglans på man&svans , och även på bogen och rumpan.. ibland på frambenen också.
Borstar noga gör jag alltid.

Sen smörjer jag alltid utrustningen ordentligt och byter schabrak.
Plockar fram allt som ska med på tävlingen och sätter på "fintäcke".

*Pekar uppåt* men ändrar då från schabrak till pad eftersom jag är westernryttare. Beroende på om hästen rullat sig till oigenkänlighet tar jag till shampo och tvättar den men inte annars.

Och med tanke på sista frågan så när vi är igång tävlas det väl någon gång i månaden. Det beror helt på hur jag jobbar om det är möjligt att ge sig iväg ...

Jag har jobbat som hästskötare sedan jag var 14, oavsett om vi åkt med 1 häst eller 8 hästar, till regional eller elittävling har alla fått samma behandling.
Så min fick samma putsande varje gång hon skulle tävla också. Jag tävlade regional och lite nationellt i dressyr.

Att tävla varannan helg skulle jag aldrig göra med en häst, så jag har inte det problemet, jag tävlade själv mycket sällan. Numera inte alls.

har jobbat som stallskötare, hästarna var helklippta borstades 2 ggr om dagen så det var inte allt för mycket som behövde göras i ordning. men kvällen innan så fick alla sig en ordentlig ryckt, benen tvättade och svansen fick pälsglans och flätades löst(ej inbakad). utrustningen packades in om det inte skulle ridas nån på morgonen innan. höpåsar fylldes osv.
på morgonen så skurades hovar, hästarna ryktades, man och svans borstades, svans fick med pälsglans och fick inbakad fläta, ev så knoppades manen(om det inte var för många hästar som skulle med dvs). tävlings täcken på och transportskydd, in i transporten och iväg.

min häst får samma behandling, dvs rykt + tvätt av ben kvällen innan, massvis av glans i svansen, oljade hovar, knoppad man, putsad utrustning och packning dagen innan. dock så åker hon utan skydd i transporten.
hopp häst samt blivande dressyr häst
hovar fick fisklevertran olja på sig

Jag tävlar på medelhög nivå (LA/MSV B) med min C-ponny, och så har jag ju min blivande stjärna, en 4 årig holländare. Det som suger är att jag hinner fylla över 16 innan han är tillräckligt gammal för att starta i EM. Annars hade det varit ett klart mål med honom då han har en otrolig kapacitet. Just nu tävlas han LC (alla starter felfria :) ) eftersom 4 åringar inte får tävla högre. Han ska deb. LB i mars antagligen. Han är ju bara 4 år så vill inte gå på för mycket med honom. Han rids inte heller spec. hårt. Kanske 4-5 gånger i veckan. 5 års championatet hoppas jag att han ska kvala till. Men om det fortsätter gå såhär bra så ser jag inte att det skulle bli några problem med det :)

Min C-ponny satsar jag på SM till hösten. Ska bli spännande och se om vi uppnår målet eller inte. Jag hoppar självklart på det! Om vi hinner kvala så kommer vi nog troligt vis satsa på NM. Det måste man ju bli uttagen till så det är ju inte alls säkert att vi kommer dit.

Haha höga mål det här! Men mål måste man ju ha :)

Jag tävlar i regel ganska mycket. Detta året gjorde jag 53 starter på 4 olika hästar. Ena hästen gick 6 gånger, den andra hästen gick 2 gånger, tredje hästen gick 4 gånger och sista hästen gick resten. Den som gick mest var min C-ponny.

Detta året har jag dock beslutat att försöka utesluta endagarstävlingarna lite mer och istället åka kanske en gång i månaden på stora meetings istället.

Dagen innan:
Sommar

Storbad, med svartschampoo och grumme såpa på vita strumpor och fötter (Har en ordentlig skitgris så att bara borsta är att fetglömma!)
Pälsglans i man och svans, även på rumpan...
Smörjer av grejerna, inte så mycket att göra rent då jag smörjer efter nästa alla gånger jag använt det.
Plockar fram schabrak, lindor och benskydd och torkar benskydden med vinylglans så de är extra snygga...
Ev. på med ett täcke beroende på väder.

Tävlingsdagen:
Borstar svans och man, borstar av kroppen, ev. lite mer pälsglans.
Lackar fötterna med antingen svart hovlack eller bara hovolja.
img_1405.jpg

(Grymt snyggt, tycker jag)

Sedan bär de av.

På vintern kör jag super borstning, pälsglans på rumpan i man och svansen och sedan borstning igen.
Tvättar vita strumpor, så de är helt vita. På med de vanliga täckena...
och samma procedur på tävlingsdagen

I dressyr är det inte tillåtet att lacka vita hovar svarta, men jag gissar på att du tävlar hoppning? ;)

Yeas, hoppning är det som gäller...
Antar att du reagerade på att jag skrev lindor, hästen har ett super överben på ena fram, efter bravader i hagen, så jag kan inte ha senskydd =)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
979
Senast: Fiorano
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Hästhantering Jag lånar en lite yngre häst ibland. Hästen går på lösdrift, blir väldigt otålig då man tar in för att borsta etc trots hötuss. Snurrar...
Svar
10
· Visningar
1 028
Senast: BoYo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka