Hur förbättra skritten?

• Distans
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 6459
  • Startdatum Startdatum
R

Raderad medlem 6459

Hur ska man förbättra en hästs skritt? Min travare har en jättebra trav, med mycket bra flyt i. När man saktar av till skritt däremot så bara dör han och tappar all bjudning. Skritten är långsam och han känns oengagerad. Detta blir ett problem när vi tävla distans i och med att vi måste kunna skritta utan att tappa så enormt mycket tid (inte mer än "normalt").
Det är inte för att han är trött som han går såhär, så fort han får trava igen så bjuder han lika fint och går med lika mycket flyt som vanligt.
Hemskt tacksam för tips!

Jag vet ju inte nu om det bara är en myt, men som jag har hört det så ska man när man letar unghäst (oavsett disciplin) alltid välja en häst som HAR bra skritt, för traven och galoppen kan man utveckla, medans skritten "är som den är och går inte att göra så mycket åt.
Men oavsett om det stämmer eller inte så skulle jag vilja föreslå att du iaf testar att driva växelvis höger/vänster just när hästen har lyft respektive framben i skritten. Bara fyra, fem drivningar i rad och OM hästen då ökar så beröm MASSOR. Sen väntar du en stund och gör om. Man kan ju inte driva sig igenom en distansritt och man ska ju inte heller driva, driva i varje steg. Men om hästen ser det som något positivt med beröm så kanske den väljer att gå fortare utan drivningen när beteendet blivit befäst?

/JES
med araben som skrittar ifrån alla större hästar :bow:

Jag har ett arabsto som oxå har väldigt långsam skritt. Men hon har ett stort travsteg. Tyvärr tror jag inte att man kan göra så mycket åt det, men det borde inte vara något problem för distanstävlandet. Det är ju inte särskilt ofta som man MÅSTE skritta. Och ibland kan det nog vara bra med en långsammare skritt. Jag har en annan häst som skrittar jättefort, men han är å andra sidan lite snubblig. Över kalhyggen och sånt snubblar han även fast han skrittar, medan stoet kan trava långsamt utan att snubbla där.

Det skulle ju möjligen kunna vara så att han aldrig lärt sig kliva på i skritten? En del travtränade hästar skrittas ju i princip aldrig för vagn ( :smirk:), och det är därför han inte engagerar sig?
Går det inte att få honom att bjuda framåt och länga sig ens på hemvägen?

Förmodligen är det så, i och med att han inte har någon som helst förmåga att länga steget. Ibland ökar skritten när vi är hemma men då beror det oftast bara på att han är stressad. När vi är ute och tävla är han hur lugn som helst och verkar tycka att han inte har någon som helst anledning till att öka. Har hört att klättring ska förbättra skritten, kan det stämma?

tänk på att inte skritta hästen i samlad form speciellt mycket.
det försämrar snabbt skritten! men sen är det bra att skritta LÄNGE ute!
runt 1 timme och ha långa tyglar och tryck på lite extra!
DET HJÄLPER JÄTTEBRA!!!

Mia

Min travare pinnar på framför vagnen, men rider jag han så drar han benen efter sig & får jag driva nästan konstant.

Mitt förra travsto pinnade på vilket som, skrittade ifrån allt hade ett ernormt steg i både skritt & trav.

Prova rid mycket över bommar så han får en mer vägvinnande skritt utan att öka tempot......

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 480
Senast: Fiorano
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 780
Senast: banani
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 118
Senast: Rie
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 083
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama