Hur förbereder ni er(a hästar) inför stormen?

Sv: Hur förbereder ni er(a hästar) inför stormen?

Väntar fortfarande på att vindarna ska ta i och är glad att jag inte tog in mina tidigare helt i onödan. Dom kommer in tidigast 22 som vanligt :)
Ingen storm här trots klass 2 varning, men jag har följt stormen och hade tagit in om det hade sett ut som att den började närma sig. Men inte i onödan...
 
Sv: Hur förbereder ni er(a hästar) inför stormen?

När jag hade eget stall och lösdrift tog jag in hästarna på box när det var storm. Är det riktig storm kan ju vad som helst komma flygande in i hagen och skrämma hästarna, och jaga hästar över halva bygden i full storm och kanske även mörker och strömavbrott känns inte som någon hit.
 
Sv: Hur förbereder ni er(a hästar) inför stormen?

Jag jobbade kväll så antingen skulle det bli insläpp 13 eller 22 (kulmen skulle vara 18 här med klass 3 varning). Det blev solkart 22. Vi bor i en del av Skåne med typ inga träd alls och min häst står i lä vid stallet när det blåser, speciellt som det blåser just nu. Där är det typ noll chans att han ska få något på sig och risken att ett träd skulle mosa staketet, att han skulle lämna sitt lä samt dessutom leta upp hålet och rymma bedömde jag som typ obefintlig. Och dessutom brukar ju SMHI överdriva något ofantligt så han var ute. Han hade nog rivit stallet om han fått stå inne från 13 och jag är betydligt mer rädd att han skulle skadat sig om han var instängd utan möjlighet för mig att kolla honom.

Han fick lite tjockare täcke (100 g istället för ofodrat :p) på och med hals och var varm, nöjd och lugn när jag kom hem vid 22 :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur förbereder ni er(a hästar) inför stormen?

Vi har klass 3 varning här och mina hästar tog jag in vid halvfyratiden. Normalt går de på lösdrift men det vågar jag inte om det blir storm.

Jag tog in dem och tur var det, en jättebjörk lade sig rätt över staketet och pajade det helt, plus att flera stolpar runtom gett sig i blåsten, elbanden av lite här och var. Jag är glad att björken lade sig över staketet och inte över stallet, för det hade krossat stallet helt isåfall.

Runt boningshuset 5 träd nere.
 
Sv: Hur förbereder ni er(a hästar) inför stormen?

Våra hästar var kvar ute som vanligt. Det hade de fått vara i vilket fall som helst, men det var dessutom så att jag blev fast i Stockholm pga att vårt tåg blev inställt.
Vi har haft hästarna kvar ute både då Gudrun och Per härjade som värst. De fick komma in i vanlig tid då. Nu går de ändå på lösdrift så de hade inte fått gå in alls.
 
Sv: Hur förbereder ni er(a hästar) inför stormen?

KL

Våra lösdriftshästar fick gå in. Vid varningar går de alltid in, jag bor inte vid stallet och vaknar 1000 gånger under natten om de står ute i oväder. Numera har vi en box för varje häst och jag kan inte ens tänka mig att inte ha det så igen.

Det blåste som fasiken här, helt fel håll rätt in i ligghallen dessutom så det kändes inte kul att ha dem ute.
 
Sv: Hur förbereder ni er(a hästar) inför stormen?

Mina fick stå ute som vanligt på lösdrift och tur det! Det blåste som fan hemma hos mig så vi åkte ut, hästarna var lite lätt blöta (de har så mycket päls allihop) så det hade inte regnat igenom och så var det helt vindstilla. Men vår fd vildhäst var verkligen påhakat mot skogen! En liten gren brakade till lite, han var nära att springa till andra sidan hagen då, men han slog och åt och märkte att det var en gren och inte ett träd så han steg kvar
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 485
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hur gör ni med hästarna vid kraftig blåst? Just nu blåser det kraftigt här hemma och hårdare vindbyar utlovas mot eftermiddagen och...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 052
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 499
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 477
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp