Hur förbereder ni er(a hästar) inför stormen?

ztsu

Trådstartare
Det råder klass 3-varning i min del av landet. Hur gör ni andra med era hästar? Tänker ni att de får stå ute för att de utomhus har möjlighet att "flytta sig undan" fallande träd medan de inne om ett träd faller skulle krossas? Eller tänker ni att de får stå inne för att risken med omkringflygande föremål och rasade stängsel är för stor ute?
Nyfiken på hur ni resonerar. Jag kommer nog att plocka in min pålla eftersom jag är rädd att hon ska söka skydd i dungen i hagen. Det ligger dessutom hus runt hagen som det kan blåsa loss takpannor och annat från.
 
Sv: Hur förbereder ni er(a hästar) inför stormen?

jag tog in min pålla vid halv 12-12 tiden för att hon inte har något skydd i sin hage förutom ett träd som inte ens står i hagen, (står precis utanför).
Lade in lite halm utöver höet som hon får mumsa på och tog av det genomblöta täcket och lade på henne ett svettäcke så hon får torka, ska dit igen senare i kväll och titta till henne och eventuellt slänga in lite mer halm :)
Kalla mig gärna djurplågare för att min häst får stå inne större delen av dagen men jag bor också där de är klass 3 varning och de säger att man ska hålla sig inne under eftermiddagen och då tycker jag det gäller djuren med! :)
 
Sv: Hur förbereder ni er(a hästar) inför stormen?

Här är bara klass 2-varning. Och jag har inte bestämt mig för hur jag ska göra. Halva flocken brukar stå inne över natten och gör så inatt med, fast de får komma in tidigare. Den andra halvan står på utedrift. Utedriften består till 75 % skog.

Jag tror inte hästar är kloka nog att hinna flytta på sig (åt rätt håll) om ett träd brakar av - det har ju till och med människor problem med. Stormar det hör man även inte särkskilt bra. Det har hänt mer än en gång att folk som jobbar i skogen hamnar under träd de själva eller en kollega fällt. Dessutom är det ju inte alltid träd går av någonstans på stammen och den övre delen helt enkelt välter ned, ibland fastnar det i andra träd och det hela kan bete sig väldig oförutsägbart. Kort sagt, jag har väldigt stor respekt för skogen när det stormar hårt.

Foderhäcken står på öppen yta (eller ja, skogen stor på "rätt sida" utifrån vilket håll blåsten kommer ifrån) och lösdriften ligger i lä. Men att hästarna skulle välja att söka skydd i lösdriften istället för skogen skulle jag gissa är 25-75... :meh:

Det säkraste hade väl varit att ha dem alla inne. Men vi har inte plats fullt ut till dem. En liten storhäst skulle i så fall få stå in en c-ponnybox och en lilla b-ponnyn som normalt brukar stå i den boxen skulle få stå uppbunden i en temporär spilta. (nä, tvärt om är tyvärr inte ett alternativ :meh:) Inte helt optimalt det heller som ni förstår.

Så jag vrider och vänder lite på det och försöker komma på något som känns bra medan jag väntar att SMHI ska klassa ned varningen ett snäpp, gärna två...
 
Sv: Hur förbereder ni er(a hästar) inför stormen?

Då mina hästar fortfarande går ute dygnet runt så avvaktar jag och ser åt vilket håll vädret verkar ta sig. Ser det ut att bli för allvarlig storm så plockar jag in dom i stallet.
 
Sv: Hur förbereder ni er(a hästar) inför stormen?

Vi ska ta in dem tidigare pga att de har mycket träd i sina hagar (klass-2 varning här)
Jobbar sent men hoppas det inte blir några problem för de som har insläpp..
 
Sv: Hur förbereder ni er(a hästar) inför stormen?

Alla hästar ska in från lösdrifterna. så det får bli 2 i varje box och mycket hö precis som på nyårsafton. hö ska tas in och fylla upp vatten i alla tillgängliga kar. åker till stallet vid 15.00 tiden. Efter 17.00 ska man helst inte gå ut i kungsbacka.
 
Sv: Hur förbereder ni er(a hästar) inför stormen?

Åkte hem på lunch rasten och tog in mina, flög ju plåttak under både gudrund och pär.
I hagen och utanför finns träd som kan blåsa ner men inget träd som kommer åt stallet.

I morse fyllde jag även alla spänner och dunkar med vatten så jag har ett tag iallafall om strömmen går.
 
Sv: Hur förbereder ni er(a hästar) inför stormen?

*kl*
Våra har fått komma in för drygt 30 minuter sedan, alla stod vid grindarna och huttrade.
Inget skydd i hagen.
 
Sv: Hur förbereder ni er(a hästar) inför stormen?

Jag har klass 1 varning här så jag inväntar vädret helt enkelt, det regnar lite smått bara då och då. Så vi får se helt enkelt, har förberett stallet iaf så att de kan komma in från lösdriften om så behövs. Men blir det inte för jävligt så får de gå ute helt enkelt. Men blir det mycket regn och blåst så får de gå in självklart :)
 
Sv: Hur förbereder ni er(a hästar) inför stormen?

Har höjts till klass 3 varning här.

Bara strömmen inte försvinner hatar bara tanken på att vara utan el.
 
Sv: Hur förbereder ni er(a hästar) inför stormen?

De får gå ute än så länge, blåsten ska komma först framåt kvällen. Normalt sett kommer de in vid 20-21 och troligen samma ikväll om det inte börjat regna och blåsa för eländigt innan.
Fyller upp några 25 liters dunkar med vatten om strömmen går, skadar ju aldrig.
 
Sv: Hur förbereder ni er(a hästar) inför stormen?

I vårt stall kom hästarna in redan kl 11.00. De flesta hästarna i det stallet min står inackorderad i dör nämligen om de skulle råka få en droppe regn på sig (trots tre lager regntäcken med hals).

Min häst, som inte är dödligt allergisk mot regn, hade turen att hans matte tittade förbi vid 11.30 tiden så han fick komma ut i hagen 1 h till.

Väntar fortfarande på stormen, för tillfället varken regnar eller blåser det (det har regnat rätt mycket mellan kl 13.30-15.30).
 
Sv: Hur förbereder ni er(a hästar) inför stormen?

Här har de höjt till klass 2 varning, kanske höjs ytterligare emot kvällen så vi är väl förberedda med vatten tunnor som är fyllda och hela ligghallen är fylld med nytt gott hö om de vill gå in. Här har de inte börjat blåsa ännu vad jag märker, men har regnat en del nu i 1h. Så vi tar nog in dem när blåsten kommer :)
 
Sv: Hur förbereder ni er(a hästar) inför stormen?

Hej!
Detta tillhör inte det här ämnet men jag behöver lite hjälp!
Jag har glömt hur man gör nya trådar, någon som kan göra en snabb liten beskrivning?
 
Sv: Hur förbereder ni er(a hästar) inför stormen?

Det står "posta ny tråd" ovanför ett av de rosa "strecken"

:)
 
Sv: Hur förbereder ni er(a hästar) inför stormen?

Kl
Mina kom in vid halv 5, har plockat in allt löst ute och bromsat hästtransporterna.
Stängde alla fönster och spikade för dörren ^_^ har inget lås till den så är rädd att den flyger upp.

Här blåser det ordentligt nu, elen blinkar och vattnet rinner väldigt långsamt, så har fyllt upp vars 2 vattenhinkar och några vattenkannor så det finns att ta av.
Är otroligt glad över att vi har höet på loftet nu ^_^ hade varit lite väl jobbigt att stå ute vid storbalen och försöka packa höpåsar.
 
Sv: Hur förbereder ni er(a hästar) inför stormen?

Vi har klass 3 varning här och mina hästar tog jag in vid halvfyratiden. Normalt går de på lösdrift men det vågar jag inte om det blir storm.
 
Sv: Hur förbereder ni er(a hästar) inför stormen?

Mina ska in inatt. De går på lösdrift annars men inatt får de sova i stallet. Dels pga av risken med fallande träd och sen för att den ena är 27 år och jag vet att hon blir ganska stirrig av för mycket vind så jag vill inte ha en häst som springer stressat runt hela natten. :)
 
Sv: Hur förbereder ni er(a hästar) inför stormen?

Här har det bara börjat blåsa lite och regna, hoppas på att stormen missar oss eller är över tills imorgon. Blir det för jäkligt väder får de gå in helt enkelt, det finns inga träd som kan falla på stallet, men under Gudrun var det ett par enorma tallar som föll i hagen. Då stod de också inne som tur var. :)
 
Sv: Hur förbereder ni er(a hästar) inför stormen?

Jag beslutade till slut att ta in mina. En natt i ponnyboxen dör han nog inte av, det finns ju ändå gott om plats för en sån liten kort skit till häst att lägga sig ned och sova. Men än så länge är det ju väldigt lugnt här, så just nu känns det som ett liv väl ängsligt beslut, särskilt som varningen nu sänkts till klass 1... Men men. Better safe than sorry.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 485
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hur gör ni med hästarna vid kraftig blåst? Just nu blåser det kraftigt här hemma och hårdare vindbyar utlovas mot eftermiddagen och...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 052
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 499
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 477
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp